You are here

Η πρόοδος ως προς την ιδιοκτησία και την κατανόηση του 3ου προγράμματος από τις ελληνικές αρχές είναι θεαματική

13/11/2017 17:51
Σε καμία χώρα δεν ζητήθηκε να μεταρρυθμίσει τόσα πολλά, σε τόσους πολλούς τομείς, αλλά δεν υπάρχει τίποτα που να ζητήθηκε που να μην είναι κοινή πρακτική στο πλαίσιο της κανονικότητας σε κάθε άλλο κράτος μέλος, εκτιμούν κύκλοι των Βρυξελλών, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της αναδρομικής έκθεσης της Κομισιόν για την 1η και 2η αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος.

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του ΚΥΠΕ, οι Βρυξέλλες εκτιμούν πως είναι σαφές ότι ο δρόμος που κάλυψε η Ελλάδα στο πρόγραμμα “που ήταν έντονα εμπροσθοβαρές” είναι εντυπωσιακός, αλλά “είναι σαφές ότι όλες οι μεταρρυθμίσεις δεν θα έχουν υλοποιηθεί πριν από το τέλος του προγράμματος” και θα απαιτηθούν άλλα 5 ως 10 χρόνια ( όπως για παράδειγμα, για το κτηματολόγιο, που δεν θα είναι έτοιμο πριν το 2020).

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΚΥΠΕ, κορυφαίοι κύκλοι των Βρυξελλών εκτιμούν ότι η Ελλάδα γλίτωσε από την καταστροφή το 2015 και πως "το 2015 βρισκόταν βυθισμένη στο χάος", ωστόσο η κατάσταση βελτιώθηκε θεαματικά από τότε.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το 2015 όλες οι μεταρρυθμίσεις "ήταν για τις ελληνικές αρχές τοξικές", απλά και μόνο "γιατί υπήρχαν στα προηγούμενα προγράμματα", όμως στη συνέχεια "η κατανόηση της κυβέρνησης αυξήθηκε" και πλέον "80% ως 90% των μεταρρυθμίσεων χαρακτηρίζονται ως αυτονόητες", από την ελληνική πλευρά.

Οι Βρυξέλλες εκτιμούν πλέον ότι το επίπεδο ιδιοκτησίας του προγράμματος, η δέσμευση και η κατανόηση των ελληνικών αρχών είναι εξαιρετικά ισχυρή.

Κύκλοι των Βρυξελλών αναφέρουν ότι το 2015 "οι ελληνικές αρχές έλεγαν πως όλα τα θέματα ήταν πολιτικά θέματα”, αλλά “σήμερα υπάρχει αυξημένη ιδιοκτησία και πολιτική βούληση”. “Το 2015 όλα έπρεπε να εξηγηθούν γραμμή γραμμή, σήμερα όλοι κατανοούν ότι πρόκειται για προβλήματα στην λειτουργία του δημοσίου που πρέπει να διορθωθούν και αυτό αποτελεί κτήμα της κυβέρνησης”, εκτιμούν οι Βρυξέλλες, σύμφωνα με τις ίδιες διασταυρωμένες πληροφορίες.

Μάλιστα κατά την οπτική των Βρυξελλών ένα κομμάτι των γενικών καθυστερήσεων οφείλεται στη διχογνωμία με το ΔΝΤ, στο οποίο ΔΝΤ αποδίδουν την πρόθεση "να παράξει νούμερα απλά και μόνο για να πιέσει για τη μείωση του χρέους" και τα οποία "ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα".

Οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η εξάμηνη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης οφείλεται εν πολλοίς στην απαίτηση για λήψη μέτρων μετά το πρόγραμμα τεσσάρων μονάδων του ΑΕΠ.

Εξάλλου, σύμφωνα με τη έκθεση που δημοσιεύθηκε σήμερα η μείωση των η Εξυπηρετούμενων Δανείων αποτελεί τη κορωνίδα της 3ης αξιολόγησης και ένα από τα πλέον σημαντικά στοιχεία ελέγχου μέχρι το τέλος του ελληνικού προγράμματος.

Σύμφωνα με κύκλους των Βρυξελλών, η ίδια η έκθεση αυτή είναι η παρουσίαση “της πλήρους εικόνας”, της συνολικής προόδου που έχει επιτευχθεί, “πορευόμενοι προς το τέλος του προγράμματος”.

Πρόκειται για εσωτερικό κείμενο κατανόησης του ίδιου του προσωπικού της DGECFIN και όχι για δεσμευτικό νομικά έγγραφο του προγράμματος, όπως είναι για παράδειγμα το MoU και τα Staff Level Agreements.

Ο σκοπός ήταν να εξηγηθεί καλύτερα και ο τρόπος που συνδέονται τα συμβόλαια 50 εκατομμυρίων ευρώ για την υποστήριξη μεταρρυθμίσεων με τις ίδιες τις μεταρρυθμίσεις του προγράμματος, αναφέρουν διασταυρωμένες πληροφορίες του ΚΥΠΕ.

Η πρόοδος ποικίλει στα διάφορα πεδία πολιτικής, αλλά είναι σαφής και σημαντική. Το βασικότερο είναι πως οι δημοσιονομικές ανισορροπίες έχουν διορθωθεί. Το χρέος παραμένει υψηλό, όπως και η ανεργία, όμως και τα δύο μεγέθη κατευθύνονται προς την σωστή κατεύθυνση, αν και θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα για πολλά χρόνια.

Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση, καταγράφεται πως υπάρχει πάρα πολύς δρόμος σε σχέση με την πρακτική υλοποίηση.

Κύκλοι των Βρυξελλών αναφέρουν ότι πολλές από αυτές δεν θα έχουν ολοκληρωθεί πριν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, ενδέχεται να πάρουν 5 ως 10 χρόνια ακόμα, ο σκοπός είναι όμως να έχουν φτάσει “στο σημείο χωρίς επιστροφή” (PNR point of no return, αεροπορικός όρος).

Φορολογία, ΦΠΑ, είσπραξη εσόδων, συνταξιοδοτικό και δαπάνες του συστήματος υγείας, αλλά και η εισαγωγή του δικτύου κοινωνικής πολιτικής (ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα), έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Κομισιόν και αναπτύσσονται σε εξειδικευμένα κεφάλαια.

Σε ό,τι αφορά τις εργασιακές μεταρρυθμίσεις, η Κομισιόν επισημαίνει ότι ο μεγάλος όγκος των αλλαγών έγιναν στην 1η και τη 2η αξιολόγηση και πλέον ο σκοπός είναι να υπάρξει το επιστέγασμα και η διασφάλιση της συνέχειας της νομοθεσίας.

Η έκθεση περιέχει και δύο ειδικά κεφάλαια για την αγορά ενέργειας και την ίδρυση του ταμείου αποκρατικοποιήσεων.

Σημειώνεται ότι επετεύχθη και μαζική μείωση του δημοσίου τομέα ( downsizing ) σε σημείο που τον φέρνει στο ίδιο επίπεδο με το μέσο όρο της ΕΕ.

Πληροφορίες από τις Βρυξέλλες επισημαίνουν ότι πιθανόν να ήταν λάθος το γεγονός ότι το πρόγραμμα υπερφορτώθηκε στο πρώτο του τμήμα και υπονόησε ότι πιθανότητα ήταν λάθος οι στενές προθεσμίες.

Ωστόσο είναι σαφές ότι για το μέλλον της χώρας και της οικονομίας εξαρτάται από τη στελέχωση του δημοσίου, την πρόοδο στον εκσυγχρονισμό της δικαιοσύνης και την προώθηση μεταρρυθμίσεων όπως το κτηματολόγιο, η μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και οι ιδιωτικοποιήσεις.