You are here

Καζάνι που βράζει το λιμάνι Λεμεσού

11/12/2018 16:32

Καζάνι που βράζει φαίνεται να είναι το λιμάνι Λεμεσού δύο χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση του, καθώς οι χρεώσεις των ιδιωτικών εταιρειών που ανέλαβαν τη διαχείριση του συνεχίζουν να αποτελούν αγκάθι στις σχέσεις τους με τους εμπορευόμενους.

Την ίδια στιγμή που κυβέρνηση και διαχειρίστριες εταιρείες δηλώνουν ικανοποιημένοι από την μέχρι τώρα πορεία της συμφωνίας, ο γενικός ελεγκτής και άλλες κρατικές υπηρεσίες κάνουν λόγο για μειωμένα έσοδα στα κρατικά ταμεία. 

Ο δε εμποροοικονομικός κόσμος και λιμενικοί κύκλοι καταγγέλλουν ελλιπή εξυπηρέτηση και ιδιαίτερα ψηλές ταρίφες από μέρους των δύο εκ των τριών διαχειριστριών εταιρειών οι οποίες «στραγγαλίζουν» το εμπόριο.  

Το ΚΕΒΕ έχει αποστείλει πρόσφατα στην υπουργό μεταφορών, Βασιλική Αναστασιάδου, επιστολή με την οποία ζητά συνάντηση για συζήτηση του όλου θέματος.

Ικανοποιημένες κυβέρνηση και εταιρείες

Η κυβέρνηση δηλώνει ικανοποιημένη από την μέχρι τώρα πορεία της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Η Υπουργός Μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου, γνωστοποίησε πρόσφατα στη Βουλή, ότι τα έσοδα του κράτους από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, που έγινε το 2016, μέχρι σήμερα ανέρχονται στα €82,3 εκ.

Καλύτερη είναι η εικόνα του λιμανιού από ότι όταν ανέλαβαν σύμφωνα με τον  Γ. Διευθυντή της  DP World Limassol,  Charles Meaby  ο οποίος τονίζει ότι υπάρχουν ακόμη πολλά που μπορούν να γίνουν. «Στόχος μας είναι να καταστούμε ο κορυφαίος διαχειριστής λιμένων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, εντούτοις χρειάζεται χρόνος», σημείωσε.

Όπως αναφέρει, στόχος της εταιρείας είναι η ανάπτυξη σημαντικών τομέων του λιμανιού, όπως ο κλάδος της ενέργειας και του θαλάσσιου τουρισμού. «Στον κλάδο της ενέργειας, βρισκόμαστε στη διαδικασία ανέγερσης βάσεων ανεφοδιασμού με σκοπό την υποστήριξη των εταιρειών που θα διεξάγουν εργασίες εντός της κυπριακής AOZ. Την ίδια στιγμή, ενισχύουμε τον κλάδο της κρουαζιέρας, καθώς η ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού, διανοίγει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη», σημειώνει.

Σύμφωνα με τον κ. Meabe, από το 2017 μέχρι σήμερα έχουν εξυπηρετηθεί  πέραν των 110 χιλιάδων επιβατών ενώ περισσότερα από 40 κρουαζιερόπλοια κατέπλευσαν στο λιμάνι. Από το 2019 αναμένεται να υπάρξει αύξηση γύρω στο 30%. 

Σε ότι αφορά τα όσα ακούγονται για διάφορα προβλήματα στις χρεώσεις ή εργασιακές διαφορές, ο γενικός διευθυντής αναφέρει ότι η εταιρεία του σέβεται τους εργαζομένους, τις συντεχνίες και τους συνεργάτες της. « Με διάλογο μπορούν να επιτευχθούν οι κοινοί μας στόχοι», σημειώνει.

«Δύο σχεδόν χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού της Λεμεσού, η Eurogate έχει μετατρέψει το τερματικό εμπορευματοκιβωτίων σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό σταθμό ο οποίος προσφέρει υπηρεσίες 24 ώρες την ημέρα, 7 μέρες τη βδομάδα» αναφέρει ο διευθυντής της εταιρείας, Γιώργος Πούρος. 

Η εταιρεία δηλώνει ικανοποιημένη από την δίχρονη πορεία της στο λιμάνι. « Πλέον παρατηρείται αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται από και προς το Λιμάνι Λεμεσού κατά περίπου 7%».

Η αύξηση οφείλεται κυρίως στην ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Οι δε στόχοι της Eurogate είναι να πολλαπλασιάσει τον όγκο εργασιών στο τετραπλάσιο με την προσέλκυση διαμετακομιστικού εμπορείου. Για τον σκοπό αυτό αγοράσθηκαν δυο υπερσύγχρονες καινούργιες γερανογέφυρες οι οποίες μπορούν να εξυπηρετήσουν τα μεγαλύτερα πλοία στον κόσμο. Οι νέες γερανογέφυρες - που είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη - μπορούν να εκφορτώνουν δυο εμπορευματοκιβώτια ταυτόχρονα με βάρος μέχρι και 70 τόνους σε σύγκριση με τις υφιστάμενες οι οποίες έχουν ανυψωτική δύναμη 45 τόνους.

Σε ότι αφορά εργασιακά και άλλα προβλήματα που παρουσιάζονται στα του λιμανιού ο Γιώργος Πούρος, επισημαίνει ότι « τα προβλήματα θα λυθούν με τον διάλογο και την καλή συνεργασία των συντεχνιών».

Ικανοποιημένη εμφανίζεται η διαχειρίστρια εταιρεία των θαλάσσιων υπηρεσιών P & O Maritime Cyprus ltd  η οποία έχει αναλάβει την πλοήγηση, ρυμούλκηση και αγκυροβόληση των πλοίων από και προς το λιμάνι. «Οι στόχοι μας σε ότι αφορά στα οικονομικά έχουν επιτευχθεί αφού είμαστε στα επίπεδα των αριθμών που προβλέψαμε κατά την ανάληψη της διαχείρισης του λιμανιού», αναφέρει εκπρόσωπος της εταιρείας.

Πνέουν μένεα ΚΕΒΕ και λιμενικοί κύκλοι

Άμεση συνάντηση με την υπουργό Μεταφορών έχει ζητήσει με επιστολή του το ΚΕΒΕ, το οποίο κάνει λόγο για ψηλές ταρίφες και ελλιπή εξυπηρέτηση από μέρους των δύο διαχειριστριών εταιρειών που «στραγγαλίζουν» το εμπόριο.  Την άποψη ΚΕΒΕ ασπάζονται και άλλοι λιμενικοί κύκλοι, οι οποίοι μας παρέπεμψαν στο επιμελητήριο.

Σύμφωνα με τον Ανώτερο Λειτουργό στο Τμήμα Βιομηχανίας, Βασίλη Βασιλειάδη το ΚΕΒΕ εστιάζει την προσοχή του στις εταιρείες DP World και P & O Maritime καθώς η Eurogate, «αποτελεί πλέον παράδειγμα προς μίμηση».

Σε ότι αφορά την DP World, αναφέρει υπάρχουν σοβαρότατα προβλήματα, σε ότι αφορά την καθυστέρηση στη διεκπεραίωση του εμπορίου  και συγκεκριμένα στις φορτοεκφορτώσεις πλοίων λόγω έλλειψης εργατικού δυναμικού,  μηχανικού εξοπλισμού και ιδιαιτέρως  γερανών.  «Με βάση το συμβόλαιο που έχουν υπογράψει με το ράτος, οι ταρίφες τους είναι μη ρυθμιζόμενες, οπότε χρεώνουν ότι θέλουν, καταχρώνται ουσιαστικά τη δεσπόζουσα τους θέση και χρεώνουν υπέρογκα ποσά.  Επίσης για όμοιες περιπτώσεις εξυπηρέτησης πλοίων χρεώνουν διαφορετικά».

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, πρόβλημα υπερχρεώσεων υπάρχει  και με την P & O Maritime, έτσι το ΚΕΒΕ έχει αποστείλει επιστολή στην υπουργό μεταφορών με την οποία ζητά συνάντηση.

«Πρέπει να βρεθούν λύσεις και αυτό πρέπει να γίνει άμεσα.  Όλα αυτά θα συζητήσουμε με την υπουργό, διότι έχουμε φτάσει σε οριακό σημείο», αναφέρει ο κ. Βασιλειάδης.

Της Μαρίας Κωνσταντίνου