You are here

Αναζητούν κίνητρα για υγραεριοκίνηση

20/02/2018 14:05

Κίνητρα για ενίσχυση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών για χρήση υγραερίου κίνησης αναζητά η επιτροπή εμπορίου που ενημερώθηκε για την εξέλιξη των διαδικασιών αδειοδότησης σχετικών πρατηρίων.

Όπως διαφάνηκε στη σημερινή συζήτηση, οι διαδικασίες αδειοδότησης πρατηρίων υγραερίου κίνησης συνεχίζουν να εξελίσσονται με αργούς ρυθμούς, καθώς σε διάστημα επτά μηνών, από τον περασμένο Σεπτέμβριο που το θέμα είχε τεθεί ξανά ενώπιον της επιτροπής, μόνο άλλη μια αίτηση έχει προχωρήσει ενώ δύο άλλες, αναμένεται να προχωρήσουν σύντομα προς αδειοδότηση.

Συγκεκριμένα, άλλο ένα πρατήριο στη Λεμεσό, έχει πάρει άδεια χρήσης και αναμένεται να ξεκινήσει εργασίες εντός των επόμενων ημερών. Με αυτή την αδειοδότηση, τα αδειούχα πρατήρια στην Κύπρο, φτάνουν πλέον στα τέσσερα, δύο στη Λεμεσό, ένα στη Λευκωσία και ένα στην Πάφο.

Σύμφωνα με στοιχεία που τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, από το σύνολο των τριάντα αιτήσεων που έχουν γίνει στο τμήμα πολεοδομίας για αδειοδότηση πρατηρίων υγραεριοκίνησης, 13 πολεοδομικές άδειες έχουν ήδη χορηγηθεί, τρεις απορρίφθηκαν και άλλες τέσσερις βρίσκονται σε εκκρεμότητα.

Τα μέλη της επιτροπής εμπορίου τόνισαν την ανάγκη παραχώρησης κινήτρων προς τους πολίτες ώστε να προχωρούν στην απαραίτητη μετατροπή οχημάτων για χρήση υγραερίου. Με αυτό τον τρόπο ευελπιστούν ότι θα αυξηθεί η χρήση υγραερίου κίνησης και πως θα υπάρξει περιθώριο μείωσης της τιμής υγραερίου κίνησης που όπως αναφέρθηκε, είναι κατά 40% ψηλότερη σε σχέση με την μέση τιμή υγραερίου κίνησης στην ΕΕ.

Η επιτροπή συζήτησε κίνητρα όπως η μείωση των τελών αδειών κυκλοφορίας για υγραεριοκίνητα οχήματα, που ισχύει σε άλλες χώρες της ΕΕ, όπως η Ισπανία.

Οι εταιρείες καυσίμων κατήγγειλαν τις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στην αδειοδότηση των πρατηρίων υγραεριοκίνησης ενώ οι εργοδοτικές οργανώσεις επεσήμαναν ότι το κράτος δαπάνησε €300 χιλ. για την εκπαίδευση ατόμων οι οποίοι χωρίς την ύπαρξη πρατηρίων υγραεριοκίνησης, μένουν χωρίς δουλειά.

Πρόβλημα η τιμή 

Η τιμή υγραερίου κίνησης στην Κύπρο ανέρχεται στα 0.57 σεντ ανά λίτρο πριν την ενσωμάτωση της φορολογίας. Μετά τη φορολογία, η τιμή ανέρχεται στα 0.78 σεντ ανά λίτρο. Από την άλλη, η μέση τιμή στην ΕΕ ανέρχεται κατά μέσο όρο στα 0.36 σεντ ανά λίτρο πριν τους φόρους και στα 0,57 σεντ ανά λίτρο μετά τους φόρους.

«Η τιμή είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρόεδρος της επιτροπής Άγγελος Βότσης, ο οποίος επεσήμανε ότι η μέση τιμή περιλαμβανομένων των φόρων στην ΕΕ είναι στο ύψος της τιμής χωρίς φόρους στην Κύπρο.

Σημείωσε ότι μέρος της διαφοράς που εντοπίζεται στις τιμές χωρίς φόρους, φαίνεται να προκύπτει από το τί ζητούν οι εταιρείες για να κάνουν απόσβεση των εξόδων της επένδυσής τους.

Πρόσθεσε ότι η επιτροπή ζητά από το αρμόδιο υπουργείο να εξετάσει το ενδεχόμενο μείωσης του φόρου που επιβάλλεται στο υγραέριο κίνησης αλλά και από το κράτος, να προχωρήσει σε παροχή κινήτρων στους πολίτες για μετατροπή οχημάτων.

«Είναι η στιγμή που το κράτος πρέπει να στηρίξει με κίνητρα αυτή την προσπάθεια, ώστε και οι τιμές πώλησης του υγραερίου κίνησης να αρχίσουν να πέφτουν», είπε ο κ. Βότσης.

Ο κ. Βότσης απέρριψε ότι με αυτό τον τρόπο προκύπτει επιβράβευση των εταιρειών, σημειώνοντας ότι οι εταιρείες έχουν προβεί σε επενδύσεις και πως για να είναι συμφέρουσες οι επενδύσεις πρέπει ο κόσμος να χρησιμοποιεί το προϊόν τους.

Όπως αναφέρθηκε στην επιτροπή, το κόστος μετατροπής οχημάτων σε υγραεριοκίνητα, ανέρχεται γύρω στα €1000.

Δεν υπάρχει ζήτηση

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Ανδρέας Κυπριανού, σημείωσε ότι έχουν λάβει πιστοποιητικό τελικής έγκρισης τέσσερα πρατήρια, εντούτοις δεν υπάρχει ανάλογη ζήτηση καθώς στους κυπριακούς δρόμους υπάρχουν νόμιμα μόνο 400 αυτοκίνητα με υγραέριο, όπως είπε, υποστηρίζοντας ότι το θέμα έγκειται στην τιμή του υγραερίου κίνησης. Πρόσθεσε ότι η τροποποίηση οχημάτων δεν είναι συμφέρουσα, σημειώνοντας ότι η επιτροπή μελετά τρόπους παραχώρησης κινήτρων ώστε να αυξηθεί η ζήτηση.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ χαρακτήρισε αδικαιολόγητο ότι μετά από επτά μήνες έχει προχωρήσει μόνο μία αίτηση και κάλεσε όλες τις αρμόδιες αρχές να επισπεύσουν τις σχετικές διαδικασίες. Σημείωσε ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί πως δεν θα υπάρξουν φαινόμενα αισχροκέρδιας και πως δεν θα λειτουργήσει η τιμή αγοράς ως αντικίνητρο ενώ, κάλεσε το υπουργείο οικονομικών να σταματήσει την επιβολή ΦΠΑ 19% και στον φόρο κατανάλωσης σε όλα τα καύσιμα κίνησης.

Ο πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων - Συνεργασία Πολιτών Γιώργος Περδίκης, δήλωσε ότι είναι υποχρέωση κυβέρνησης και βουλής να πάρουν τολμηρά μέτρα για την προώθηση της υγραεριοκίνησης.

Ανέφερε ότι πρέπει να ληφθεί απόφαση είτε για επιδότηση της μετατροπής οχημάτων σε υγραεριοκίνητα, είτε για υιοθέτηση μιας ποιότητας υγραερίου ώστε να μειωθεί τιμή και επεσήμανε ότι δεν γίνεται εισήγηση για εφαρμογή και των δύο λύσεων αλλά μιας εξ αυτών.

 

Της Μαρίας Χαμπή