You are here

Αερομαχίες για €35 εκ. Eurocypria

28/09/2009 16:20
Ματαίως οι βουλευτές επιχείρησαν σήμερα να λύσουν το γρίφο των σχέσεων των δύο ζημιογόνων κυπριακών αερομεταφορέων, με τον πρόεδρο των Κυπριακών Αερογραμμών να ζητά το κλείσιμο και τη συγχώνευση της Eurocypria και τον πρόεδρο από την άλλη της Eurocypria να υποστηρίζει ότι εάν αυξηθεί το κεφάλαιο της εταιρείας κατά €35 εκ. τότε θα καταστεί κερδοφόρα, αφήνοντας αιχμές για τη βιωσιμότητα των ΚΑ.

Σε δύο ξεχωριστές διαδοχικές συνεδριάσεις η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών επιχείρησε να φωτίσει τις άγνωστες πτυχές της διαμάχης που ξέσπασε ανάμεσα στις δύο κυπριακές εταιρείες μετά που η πρώτη ζήτησε από την κυβέρνηση αύξηση του κεφαλαίου της κατά €35 εκ.

Λαζαρίδης: Μία εταιρεία είναι αρκετή

Ο πρόεδρος των ΚΑ, Κίκης Λαζαρίδης, υπέδειξε, ότι «η Κύπρος των 800 χιλ. πληθυσμού δεν μπορεί να αντέξει δύο αεροπορικές εταιρείες σήμερα».

Συνεχίζοντας, ο πρόεδρος των ΚΑ, που ανήκει κατά 70% στο κράτος, ζήτησε «το κλείσιμο και τη συγχώνευση της Eurocypria η οποία ανήκει 100% στο κράτος» επαναλαμβάνοντας, ότι «για να σωθούν οι δύο εταιρείες, πρέπει να συγχωνευθούν και εάν η κυβέρνηση το θέλει υπάρχει τρόπος για να μην έρθει σε αντιπαράθεση με τον Έφορο Εργατικών Ενισχύσεων ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Υποστήριξε, παράλληλα, ότι το μοντέλο των ναυλωμένων πτήσεων που εφαρμόζει η Eurocypria είναι καταδικασμένο λόγω των σημερινών δεδομένων.

Από μέρους του υπουργείου Οικονομικών, ο ανώτερος οικονομικός λειτουργός, Ανδρέας Τρόκκος, ανέφερε, ότι με βάση τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης της εταιρείας η οποία σύναψε δάνειο €98 εκ. για αυτό το σκοπό με κυβερνητική εγγύηση, δεν μπορεί να γίνει συγχώνευση των δύο εταιρειών μέχρι τη λήξει της εγγύησης που είναι για 17 χρόνια.

«Οι δύο εταιρείες λειτουργούν με βάση τη συμφωνία ως ξεχωριστές οντότητες και δεν έχουν το δικαίωμα να αποκτήσουν μετοχές η μία της άλλης, ούτε άλλη ισοδύναμη πράξη σε κεφάλαιο όπως συγχώνευση δεν θα λάβει χώρα μεταξύ των δύο εταιρειών. Η παράγραφος διαρκεί μέχρι τη λήξη της εγγύησης, είτε μέχρι ωσότου μεταβιβαστεί η άμεση ή έμμεση πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου ή και άμεση ή έμμεση άσκηση από αυτό ελέγχου στις δύο εταιρείες».

Επανερχόμενος όμως ο πρόεδρος των ΚΑ επικαλούμενος τις σημερινές συνθήκες στις αεροπορικές εταιρείες διεθνώς, διευκρίνισε, ότι η θέση τους είναι «να τερματιστούν οι υπηρεσίες της Eurocypria και μετά να γίνει η απορρόφηση».

Υπερασπιζόμενος τις θέσεις του ο κ. Λαζαρίδης, είπε ότι υπάρχει έντονος ανταγωνισμός εκ μέρους της Eurocypria προς τις ΚΑ.

«Η Eurocypria κινείται στους ίδιους χώρους με τις ΚΑ και προσπαθεί να εκμαιεύσει δικούς της πελάτες» είπε ο κ. Λαζαρίδης.

Ειδικότερα για την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα οι ΚΑ, ο κ. Λαζαρίδης, ανέφερε ότι τα προηγούμενα τρία χρόνια είχαν €150 εκ. ζημιές, το 2007 σημείωσε μικρό κέρδος ενώ το 2008 εάν δεν είχαν εκτοξευθεί οι τιμές των καυσίμων μέχρι και $150 το βαρέλι με αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος γύρω στα €26 εκ. τότε η εταιρεία θα σημείωνε κέρδη €27,5 εκ. για πρώτη φορά.

Το 2009 η ζημιά υπολογίζεται στα €26 εκ. λόγω της οικονομικής κρίσης και της μείωσης της επιβατικής κίνησης κατά 18-20% λαμβανομένου υπόψη τη μείωση των εισιτηρίων. Συμπλήρωσε ότι αναμένεται παρά ταύτα η ζημιά να περιοριστεί στο ελάχιστο λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί.

Στα μείον της εταιρείας είναι τα αεροπλάνα τύπου Α330 τα οποία όπως είπε ο κ. Λαζαρίδης, είναι αντιοικονομικά γι’ αυτό στη μελέτη που κάνει η εταιρεία προνοείται την αντικατάσταση τους.

Εφικτό το turn around... με €35 εκ.

Στο δεύτερο μέρος της συζήτησης κατατέθηκαν οι θέσεις του προέδρου της αεροπορικής εταιρείας ναυλωμένων Eurocypria, Ελευθέριου Ιωάννου, ο οποίος υπεραμύνθηκε των προσπαθειών που καταβάλλει η εταιρεία για να καταστεί βιώσιμη. Ταυτόχρονα, όμως άφησε σαφείς αιχμές κατά των ΚΑ, τονίζοντας ότι υπό τις σημερινές συνθήκες οι εταιρείες ναυλωμένων πτήσεων είναι πιο συμφέρουσες από ότι των δρομολογημένων πτήσεων διότι είναι πιο οικονομικές.

Όσον αφορά το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας αφού διευκρίνισε ότι «οι ζημιές της εταιρείες είναι της τάξης των €10 εκ. τα τελευταία δύο χρόνια» επεσήμανε, ότι με μείωση του κόστους προσωπικού κατά ένα συγκεκριμένο ποσό, μείωση των ενοικίων για τα αεροσκάφη και αύξηση των εσόδων με πώληση θέσεων χαμηλότερου κόστους.

Όσον αφορά το αίτημα της Eurocypria για αύξηση του κεφαλαίου της κατά €35 εκ. ο Έφορος Εργατικών Ενισχύσεων, επεσήμανε ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα χέρια της οποίας βρίσκεται ανεπίσημα η μελέτη βιωσιμότητας της εταιρείας απάντησε ότι εάν το αίτημα για αύξηση του κεφαλαίου συνοδευτεί από σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, με βάση τη μελέτη δεν θα προβάλει αντίρρηση στην αύξηση του κεφαλαίου της. Το σχέδιο στηρίζεται σε τρεις πυλώνες μείωση των κόστων, αύξηση των εσόδων και αναδιάρθρωση της εταιρείας. Η πρόταση έτυχε κατ’ αρχήν έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο».

Ο κ. Ιωάννου, απέρριψε επίσης τους ισχυρισμούς του κ. Λαζαρίδη ότι η Eurocypria ανταγωνίζεται τις ΚΑ. «Το μόνο δρομολόγιο που μπορεί να θεωρηθεί ως ανταγωνισμός είναι το δρομολόγιο Πάφου – Μόσχας» εξήγησε ο κ. Ιωάννου.

Παράλληλα, υποστήριξε ότι η Eurocypria μπορεί να διασωθεί, να γίνει κερδοφόρα και να πουληθεί στη συνέχεια όπως είναι ο σκοπός της κυβέρνησης.

Όσον αφορά το δάνειο ύψους €25 εκ. που σύναψε πριν μερικούς μήνες η Eurocypria, ο κ. Ιωάννου, απέρριψε ότι έγινε μετά από κρατική εγγύηση εξηγώντας ότι ο υπουργός Οικονομικών είχε αποστείλει μόνο μια επιστολή στην οποία διαβεβαίωνε ότι η κυβέρνηση θα στηρίξει τη βιωσιμότητα της εταιρείας.

Δυσπιστία βουλευτών

Οι βουλευτές πάντως εξέφρασαν την απορία τους για το γεγονός ότι η κυβέρνηση ανέθεσε στον ίδιο οίκο τη διεξαγωγή μελέτης για τη βιωσιμότητα της εταιρείας και την εκπόνηση συμπερασμάτων εάν με βάση τη μελέτη τους η εταιρεία μπορεί να σωθεί.

«Είναι δυνατόν μια εταιρεία να πει ότι με βάση τη μελέτη της δεν θα είναι βιώσιμη η εταιρεία;» διερωτήθηκαν οι βουλευτές.

Ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, Νικόλας Παπαδόπουλος, διάβασε στον κ. Ιωάννου δηλώσεις του πρώην προέδρου της εταιρείας Λάζαρου Σαββίδη, ότι η Eurocypria ως εταιρεία ναυλωμένων πτήσεων είναι καταδικασμένη.

Προειδοποιήσεις εργαζομένων

Μιλώντας εκ μέρους όλων των εργαζομένων στις ΚΑ ο πρόεδρος της συνδικαλιστικής συντεχνίας ΣΥΝ.Υ.ΚΑ, Ανδρέας Πιερίδης, αφού χαρακτήρισε σπασμωδικές τις κινήσεις του υπουργείου Οικονομικών εξέφρασε τη διαφωνία των εργαζομένων με τον τρόπο που χειρίζεται το υπουργείο Οικονομικών το θέμα των αερομεταφορέων. Ο κ. Πιερίδης, ζήτησε με τη σειρά του να έχουν λόγω οι εργαζόμενοι στο διάλογο το μέλλον των αερομεταφορέων της Κύπρου και όπως διεξαχθούν ανεξάρτητες για το μέλλον των αερομεταφορών. Καταλήγοντας, ο κ. Πιερίδης προειδοποίησε ότι εάν δεν κατοχυρωθούν τα δικαιώματα των εργαζομένων τότε την ημέρα των εγκαινίων του αεροδρομίου Λάρνακας οι εργαζόμενοι να κατέλθουν σε δυναμικές κινητοποιήσεις.

Ο πρόεδρος της ΣΗΔΗΚΕΚ – ΠΕΟ, επεσήμανε, επίσης ότι οι εργαζόμενοι είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται για τη σημερινή κατάσταση τονίζοντας ότι δεν θα πρέπει να θυματοποιηθεί κανένας εργαζόμενος.

Όσον αφορά το αίτημα της Eurocyria για μείωση των μισθών των υπαλλήλων ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων της ΣΕΚ, Ελισαίος Μιχαήλ, είπε, ότι οι εργαζόμενοι είναι οι τελευταίοι που ευθύνεται για αυτό η συμμετοχή τους θα πρέπει να είναι συμβολική.

Η συζήτηση θα συνεχιστεί όπως είπε ο κ. Ιωάννου με κατ’ ιδίαν επισκέψεις στα κόμματα.

Της Ηρώς Ευθυμίου