You are here

Aδυναμίες και παραλείψεις στο εποπτικό πλαίσιο της ΕΚΤ, εντόπισε το Ελεγκτικό Συνέδριο

16/01/2018 15:42

Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), απεφάνθη σήμερα ότι το εποπτικό πλαίσιο διαχείρισης κρίσεων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, είναι μεν ένα ουσιαστικό πλαίσιο αλλά παρουσιάζει ελλείψεις.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έκθεση που εξέδωσε σήμερα το ΕΕΣ, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει μεν δημιουργήσει ένα ουσιαστικό πλαίσιο για τη διαχείριση κρίσεων, αλλά το πλαίσιο εξακολουθεί και έχει ορισμένα μειονεκτήματα και ως εκ τούτου συνιστά όπως ενισχυθούν οι οδηγίες για το προσωπικό για τις αξιολογήσεις πρώιμης παρέμβασης καθώς και για τις αξιολογήσεις που "δεν ανταποκρίνονται ή ενδέχεται να αποτύχουν", όπως λένε χαρακτηριστικά οι ελεγκτές.

Σύμφωνα με γραπτή ανακοίνωση που εξέδωσε το ΕΕΣ νωρίτερα στις Βρυξέλλες, η ΕΚΤ ανέλαβε εκτεταμένες ευθύνες για την τραπεζική εποπτεία το 2014 και σήμερα υπάρχουν περίπου 120 εποπτευόμενες τράπεζες στη ζώνη του ευρώ. Η πρόσφατη νομοθεσία προβλέπει αυξημένη εντατική εποπτική φροντίδα από την ΕΚΤ όταν μια "συστημικά σημαντική" τράπεζα στην ΕΕ παρουσιάζει σημάδια δυσκολίας. Σύμφωνα με τη γραπτή ανακοίνωση του ΕΕΣ, σε περίπτωση που μια τράπεζα φθάσει στο σημείο όπου η αποτυχία ή η πιθανότητα να αποτύχει, τότε εναπόκειται στο SRB (single resolution board) να αναλάβει την επίλυση του προβλήματος. Οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι η ΕΚΤ έχει πράγματι θεσπίσει ένα ουσιαστικό πλαίσιο για τη διαχείριση κρίσεων στο πλαίσιο της εποπτικής αρμοδιότητάς της.

To EEΣ επισημαίνει ότι οι πόροι για την αξιολόγηση των σχεδίων ανάκαμψης των τραπεζών και η εποπτεία των τραπεζών που βρίσκονται σε κρίση φαίνονται ικανοποιητικοί, παρά τις αδυναμίες του αρχικού προγραμματισμού και "την ανάγκη βελτίωσης της κατανομής του προσωπικού στις πιο επείγουσες καταστάσεις".

"Η ΕΚΤ οριστικοποιεί τις ρυθμίσεις για την εξωτερική συνεργασία και το συντονισμό με τις άλλες εποπτικές αρχές, όπως παρ `όλα αυτά, τα εκκρεμή ζητήματα έχουν τη δυνατότητα να καθυστερήσουν και να περιορίσουν την ανταλλαγή πληροφοριών και να μειώσουν την αποτελεσματικότητα του συντονισμού", λένε οι ελεγκτές.

"Υπάρχουν διαδικασίες για την αξιολόγηση των σχεδίων ανάκαμψης των τραπεζών και οι αξιολογητές έχουν πρόσβαση σε χρήσιμα εργαλεία και καθοδήγηση, ωστόσο, τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων του σχεδίου αποκατάστασης δεν χρησιμοποιούνται συστηματικά για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση κρίσεων", αναφέρει το ΕΕΣ.

Επιπλέον "το επιχειρησιακό πλαίσιο της ΕΚΤ για τη διαχείριση κρίσεων έχει κάποια ελαττώματα", όπως λένε οι ελεγκτές, και "υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις αναποτελεσματικής εφαρμογής του". Συγκεκριμένα, "οι κατευθυντήριες γραμμές για τις αξιολογήσεις της πρώιμης παρέμβασης δεν είναι επαρκώς αναπτυγμένες και δεν καθορίζουν αντικειμενικά κριτήρια ή δείκτες για να διαπιστωθεί ότι μια τράπεζα έχει εισέλθει σε κατάσταση κρίσης". "Δεν υπάρχει καθοδήγηση σχετικά με την καλύτερη χρήση των εξουσιών της ΕΚΤ σε συγκεκριμένα σενάρια και η καθοδήγηση σχετικά με τις αξιολογήσεις «αποτυχίας ή πιθανής αποτυχίας» στερείται πεδίου και λεπτομέρειας", σημειώνουν.

Οι ελεγκτές διατυπώνουν τέλος ορισμένες συστάσεις για τη βελτίωση της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας της διαχείρισης κρίσεων από την ΕΚΤ. Αυτές περιλαμβάνουν "την καλύτερη χρήση των γνώσεων που αποκτήθηκαν από τις αξιολογήσεις του σχεδίου ανάκαμψης και τη διασφάλιση της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων των ιδρυμάτων των οποίων η χρηματοοικονομική κατάσταση έχει επιδεινωθεί σημαντικά".

Οι ελεγκτές επισημαίνουν επίσης ότι παρά την ύπαρξη κάποιας θετικής συνεργασίας, η ΕΚΤ "αρνείται να παράσχει σημαντικά στοιχεία τα οποία είχε ζητήσει το ΕΕΣ". Αυτό είχε "αρνητικό αντίκτυπο "στο ελεγκτικό έργο στο βαθμό που το ΕΕΣ ήταν σε θέση να συνάγει γενικά συμπεράσματα σχετικά με το σχεδιασμό των διαδικασιών της ΕΚΤ, αλλά δεν μπόρεσε να επιβεβαιώσει την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα της διαχείρισης κρίσεων στην πράξη.

ΚΥΠΕ