You are here

Αυξάνονται οι δαπάνες παντού

22/05/2017 07:22
Αύξηση των δαπανών όλων των υπουργείων αναμένεται τα επόμενα έτη με το μεγαλύτερο μέρος της προβλεπόμενης αύξησης να διοχετεύεται στο υπουργείο οικονομικών.

Σύμφωνα με το στρατηγικό πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής 2018-2020, οι συνολικές δαπάνες για το 2020 προβλέπονται στα €6550 εκ. έναντι €6148 εκ. στον προϋπολογισμό του 2017 καταγράφοντας αύξηση €402 εκ.

Η μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται στο υπουργείο οικονομικών (€182 εκ) ενώ κατά €46 εκ. αυξημένες θα είναι και οι δαπάνες του υπουργείου παιδείας και πολιτισμού.

Αυξημένες κατά €40 εκ. αναμένονται και οι δαπάνες του υπουργείου υγείας, €31 εκ. του υπουργείου μεταφορών και €26 εκ. στο εργασίας, πρόνοιας και κοινωνικών ασφαλίσεων.

Αυξημένες κατά €22 εκ. προβλέπονται και οι δαπάνες του υπουργείου δικαιοσύνης και δημόσιας τάξης και €14 εκ. του υπουργείου εσωτερικών.

Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών απορροφά το υπουργείο οικονομικών με €1.754 εκ. το 2020 από €1.572 εκ. το 2017 και ακολουθεί το υπουργείο παιδείας με €1041 εκ. και το υπουργείο εργασίας με €940 εκ.

Σύμφωνα με το στρατηγικό πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής 2018-2020, λαμβάνοντας υπόψη τις εκτιμήσεις των εσόδων, καθώς και τους δημοσιονομικούς στόχους, το συνολικό ανώτατο όριο δαπανών για την κεντρική κυβέρνηση καθορίζεται στα €6.300 εκ., €6.450 εκ. και €6.550 εκ για το 2018, το 2019 και το 2020 αντίστοιχα.

Αναφέρεται ότι ο καθορισμός των πιο πάνω οροφών δαπανών με βάση τα σημερινά δεδομένα και τις τρέχουσες εκτιμήσεις συμβάλλει στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.

Σημειώνεται ότι, τα ανώτατα συνολικά όρια δαπανών του ΣΠΔΠ 2018-2020 επικαιροποιούνται για το έτος 2018 σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2017 και του ΜΔΠ 2017-2019 λόγω ουσιαστικής διαφοροποίησης του μακροοικονομικού πλαισίου καθώς και του δημοσιονομικού αποτελέσματος του 2016. Με την τροποποίηση αυτή των ανώτατων ορίων, οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν τίθενται σε κίνδυνο.

Τονίζεται ότι, η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων στηρίζεται στην τήρηση των ανωτάτων οροφών δαπανών. Οποιαδήποτε απόκλιση θα θέσει σε αμφιβολία την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και κατ’ επέκταση την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας. Γι’ αυτό το λόγο κατά τη διάρκεια του έτους θα πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια να μην υποβάλλονται νέες προτάσεις πολιτικής προς το υπουργικό συμβούλιο που εξυπακούουν πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος.

Η υποβολή νέων προτάσεων από τα υπουργεία, τμήματα και ανεξάρτητες υπηρεσίες θα πρέπει να εντάσσεται στη διαδικασία κατάρτισης του προϋπολογισμού και εντός των καθορισμένων ανώτατων οροφών. Μόνο σε εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιπτώσεις θα εξετάζονται νέες προτάσεις μετά την έγκριση του προϋπολογισμού με την προϋπόθεση ότι οι αναγκαίες πιστώσεις θα καλύπτονται από εξοικονομήσεις χωρίς να διαφοροποιείται η συνολική οροφή του προϋπολογισμού και κατ’ επέκταση να επηρεάζεται η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων (με πλήρη ανάλυση του ετησίου και μεσοπρόθεσμου κόστους που η πρόταση συνεπάγεται). Όσον αφορά προτάσεις που τροποποιούν υφιστάμενες πολιτικές περιλαμβανομένων και της ένταξης έργων και προγραμμάτων θα εξετάζονται νοουμένου ότι το δημοσιονομικό κόστος θα καλύπτεται από εξοικονομήσεις.

Εγκεκριμένα σημειώματα

Σχετικά με την υλοποίηση νέων έργων, (κατασκευαστικά και υποδομής) σύμφωνα με τη μεθοδολογία που θα ακολουθείται, όλα τα νέα έργα πριν περιληφθούν στον προϋπολογισμό θα πρέπει να έχουν περάσει από τη διαδικασία προεπιλογής δηλαδή να έχουν εγκεκριμένα Σημειώματα Έργου (Project Concept Notes-PCN). Σημειώνεται ότι, έργα με κόστος μικρότερο των €0,5 εκ. δεν απαιτείται εγκεκριμένο Σημείωμα Έργου εκτός αν ο υπουργός οικονομικών αποφασίσει διαφορετικά.

Με βάση τα Σημειώματα Έργου, η αξιολόγηση για τη βιωσιμότητα θα γίνεται από τη ΓΔ – ΕΠΣΑ και για την οικονομική προσιτότητα από το υπουργείο οικονομικών. Στο παρόν στάδιο θα εξαιρούνται από τη διαδικασία έργα που συγχρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία και έργα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Όσα έργα τυγχάνουν θετικής αξιολόγησης (βιωσιμότητας και προσιτότητας), κατατίθενται στο υπουργικό συμβούλιο για λήψη τελικής απόφασης με βάση τα πιο κάτω:

(α) Για έργα με κεφαλαιουχικό κόστος άνω του €0,5 εκ. και χαμηλότερο των €5,0 εκ., δύναται να περιληφθεί σχετική πρόνοια στον προϋπολογισμό για έναρξη της υλοποίησης τους νοουμένου ότι υπάρχει το δημοσιονομικό περιθώριο και ικανοποιείται η ανώτατη οροφή του αρμόδιου υπουργείου/ανεξάρτητης υπηρεσίας.

(β) Για έργα με κεφαλαιουχικό κόστος €5,0 εκ. και άνω και νοουμένου ότι υπάρχει το δημοσιονομικό περιθώριο και ικανοποιείται η ανώτατη οροφή του αρμόδιου υπουργείου/ανεξάρτητης υπηρεσίας.

Νοείται ότι από την έναρξη της νέας διαδικασίας δεν προωθείται η διαδικασία υλοποίησης οποιωνδήποτε νέων μελετών, τεχνικών ή βιωσιμότητας, από τα σχετικά άρθρα του προϋπολογισμού του κάθε υπουργείου , τμήματος και ανεξάρτητης υπηρεσίας. Τα έργα για τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει οι σχετικές μελέτες, έτυχαν ξεχωριστής εξέτασης και δόθηκαν σχετικές οδηγίες από τον υπουργό οικονομικών ως προς την απαίτηση για υποβολή Σημειώματος Έργου.

Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται για πρώτη φορά με την ετοιμασία του προϋπολογισμού του 2018 και το ΜΔΠ του 2018 – 2020 όπου τα νέα έργα που έχουν τύχει θετικής αξιολόγησης με βάση τα Σημειώματα Έργου θα είναι επιλέξιμα για περίληψη τους στον προϋπολογισμό του 2018 και ΜΔΠ του 2018 -2020 με απόφαση του υπουργικού συμβουλίου.

Σε γενικές γραμμές όλα τα έργα κρίθηκαν προκαταρτικά ως βιώσιμα με εξαίρεση το δρόμο Πόλης – Πάφου (νέος σχεδιασμός ο οποίος θα επανεξεταστεί) ενώ όσον αφορά το κριτήριο της προσιτότητας για το 2018, τα ακόλουθα έργα υποδομής με συνολικό κόστος άνω των €5 εκ. ικανοποιούν το κριτήριο αυτό:

-Κρατικό Χημείο

-Έργα υποδομής στο Βασιλικό για τις ενεργειακές εγκαταστάσεις

-Ειδική Σχολή Αποστόλου Λουκά

-Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου

-Αγωγός Βασιλικού (μεταφοράς νερού στη Λευκωσία)

-Δρόμος Πόλης – Πάφου

-Δρόμος Λεμεσού – Σαΐτά (Α φάση)

Σημειώνεται ότι, τα πιο πάνω νέα έργα υποδομής είναι ώριμα και μπορούν να περιληφθούν στον προϋπολογισμό του 2018 για υλοποίηση. Στο ΜΔΠ 2018-2020 θα μπορούν να περιληφθούν επιπρόσθετα νέα έργα που αναμένεται ότι θα ωριμάσουν εντός του 2018 και θα είναι έτοιμα για υλοποίηση εντός του 2019 και 2020 νοουμένου ότι πληρούν το κριτήριο της προσιτότητας και είναι εντός των οροφών των υπουργείων τους.

Της Γεωργίας Χαννή