You are here

Χάρης: Δικαιολογείται έξοδος από junk

14/09/2017 09:57
Τα δεδομένα της οικονομίας δικαιολογούν επιστροφή στην επενδυτική κατηγορία, αναφέρει ο υπουργός οικονομικών εν αναμονή της αξιολόγησης από τον οίκο Standard and Poor’s την Παρασκευή, τονίζοντας την ίδια ώρα ότι υπάρχει προοπτική μείωσης των φόρων.

Σε συνέντευξη του στο ΚΥΠΕ ενόψει της επερχόμενης αξιολόγησης από τον οίκο ο υπουργός είπε πως αν και οι αποφάσεις ανήκουν στους οίκους αξιολόγησης, ο ίδιος θεωρεί «πως τα δεδομένα της κυπριακής οικονομίας το δικαιολογούν».

Όπως έγραψε χθες η StockWatch, οκτώ στους έντεκα οικονομολόγους που συμμετείχαν σε σφυγμομέτρηση που πραγματοποίησε, εκτιμούν ότι ο οίκος θα αφήσει αναλλοίωτη την αξιολόγηση, μία βαθμίδα κάτω από την επενδυτική κατηγορία, στο junk.

«Στην πράξη, οι αγορές είναι πιο μπροστά από τους οίκους αξιολόγησης επειδή οι ίδιοι εμπιστεύονται εμπράκτως την κυπριακή οικονομία, η οποία είναι σε θέση να αντλεί δανεισμό και μάλιστα με χαμηλότερα επιτόκια απ’ ότι πριν», τόνισε ο υπουργός.

Συμπλήρωσε πως «μας ενδιαφέρει όμως και η επίτευξη του επόμενου βήματος και περαιτέρω αναβαθμίσεων σε επόμενο διάστημα».

«Και ξέρουμε», είπε, «πως αυτό θα το πετύχουμε αν παραμείνουμε σταθεροί σε αυτή την πολιτική που έχει επαναφέρει την οικονομία μας με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης που μας επιτρέπει σιγά σιγά να καλύπτουμε το χαμένο έδαφος, την πολιτική της εξυγίανσης των δημοσίων οικονομικών αλλά και τη σημαντική προσπάθεια που έγινε σε σχέση με τον τραπεζικό τομέα».

Προοπτική μείωσης φόρων

Στη συνέντευξη του ο υπουργός ερωτηθείς αν υπάρχει πρόθεση μείωσης φορολογιών που επιβλήθηκαν την περίοδο της οικονομικής κρίσης, είπε πως υπάρχει προοπτική αλλά και βούληση εφόσον συνεχιστεί η συνετή δημοσιονομική πολιτική.

Υπενθύμισε πως η κυβέρνηση όχι μόνο δεν επέβαλε νέους φόρους, αλλά κατάργησε φορολογίες όπως την έκτακτη εισφορά των υπαλλήλων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα που επεβλήθη το 2011, τον «δυσβάστακτο», όπως τον χαρακτήρισε φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας, ενώ προέβη σε εφαρμογή σειράς φορολογικών κινήτρων σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας.

«Τα λέω αυτά για να δείξω πως και η πρόθεση υπάρχει αλλά και σταδιακή δυνατότητα υλοποίησης τέτοιων μέτρων φορολογικής ελάφρυνσης μπορεί να δημιουργηθεί με την προϋπόθεση ότι θα παραμείνουμε σταθεροί σε αυτή την πορεία της συνετής διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών. Αν συνεχίσουμε με αυτό τον τρόπο να μην δημιουργούμε ελλείμματα και χρέος, θεωρώ πως είναι μια υπαρκτή προοπτική και ο προσανατολισμός εν πάση περιπτώσει της κυβέρνησης είναι προς αυτή την κατεύθυνση, της περαιτέρω ελάφρυνσης», είπε.

Πραγματική ανάπτυξη

Σύμφωνα με τον υπουργό, η Κύπρος εισήλθε σε περίοδο μιας πραγματικής ανάπτυξης, που δεν βασίζεται σε ελλειμματικές δαπάνες ή αλόγιστη πιστωτική επέκταση, υπογραμμίζοντας πως παρά τη δημιουργία δημοσιονομικών περιθωρίων η προσπάθεια της συνετής δημοσιονομικής διαχείρισης θα συνεχιστεί.

«Θα πρέπει να τονίσω ότι η ισχυρή ανάπτυξη που έχουμε σήμερα δεν απολαμβάνει καμιάς πλασματικής ώθησης, είτε από ελλειμματικές δαπάνες, είτε από υπερβολικό τραπεζικό δανεισμό που επίσης ήταν ένα χαρακτηριστικό της προηγούμενης περιόδου πριν από την οικονομική κρίση», ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης.

Υπογράμμισε επίσης πως οι ψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης θα καταστούν διατηρήσιμοι μόνο αν συνεχιστεί η μεταρρυθμιστική προσπάθεια, η οποία «δεν θα πρέπει να έχει ημερομηνία λήξης».

Σχολιάζοντας τη συζήτηση που προέκυψε από αναφορές του για τον κατώτατο μισθό, ο ΥΠΟΙΚ είπε πως ενόψει των προεδρικών εκλογών ακόμη και ανύπαρκτα θέματα θα εισέλθουν στη δημόσια συζήτηση, καθώς η αντιπολίτευση «δεν έχει πολλά να πει για την οικονομία».

Αναφορικά με τον κρατικό προϋπολογισμό του 2018, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως το γεγονός ότι αυτός είναι ισοσκελισμένος καταδεικνύει τη βελτίωση της κατάστασης της οικονομίας και της κατάστασης των δημοσίων οικονομικών.

«Υπάρχει βελτίωση, υπάρχουν περιθώρια, αλλά θέλω να ξεκαθαρίσω πως με κανένα τρόπο δεν επιστρέφουμε σε πολιτικές χαλαρής διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών», υπέδειξε ο κ. Γεωργιάδης ερωτηθείς αν έχει τερματιστεί η περίοδος της αυστηρής συγκράτησης των δημοσίων δαπανών.

«Οι πολιτικές των ελλειμμάτων», πρόσθεσε, «βολεύουν πρόσκαιρα και θα επέτρεπαν είτε σε κάποιον υπουργό οικονομικών, είτε σε κάποια κυβέρνηση πολύ πιο εύκολα να διαχειριστεί αιτήματα και ανάγκες, να ικανοποιήσει πρόσκαιρα, αλλά θα ήταν ανεύθυνη πρακτική διότι με αυτό τον τρόπο θα αφήναμε το λογαριασμό για πάρα κάτω, στους πολίτες, στους φορολογούμενους, τους οποίους θα επιβαρύναμε».

Σε ερώτηση αν οι αναπτυξιακές δαπάνες θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην οικονομία, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως το ζητούμενο είναι ακριβώς να έχουμε τέτοιες δημόσιες δαπάνες οι οποίες, όχι μόνο το ύψος τους να είναι σε ένα επίπεδο βιώσιμο, αλλά και η ποιότητα τους να συνεισφέρει στη δημιουργία προοπτικών στην οικονομία.

Όπως είπε, στον τριετή δημοσιονομικό σχεδιασμό περιλήφθηκαν έργα όπως το πρόγραμμα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης, η πλήρης μηχανογράφηση του τμήματος φορολογίας, η μηχανογράφηση των συστημάτων διαχείρισης του προϋπολογισμού, η προώθηση της ηλεκτρονικής υπογραφής, αλλά και επενδύσεις σε πανεπιστημιακές και ερευνητικές υποδομές, που σε συνδυασμό με τις νέες νομοθεσίες, οι οποίες έχουν κατατεθεί στη βουλή για τα πανεπιστημιακά start ups, θα συνδέσουν την ερευνητική δραστηριότητα τους με την αγορά.

«Με τέτοιες κινήσεις, θεωρώ, στηρίζουμε πράγματι την αναπτυξιακή προοπτική της οικονομίας», είπε.

Ο κ. Γεωργιάδης απέρριψε θέσεις ότι η ανάπτυξη είναι συγκυριακή, λέγοντας πως απουσιάζουν τα δύο χαρακτηριστικά του παρελθόντος τα οποία οδήγησαν σε μια βαθιά και παρατεταμένη κρίση, δηλαδή οι ελλειμματικές δαπάνες και η αλόγιστη πιστωτική επέκταση, όπως είπε.

«Η ανάπτυξη σήμερα», συνέχισε ο ΥΠΟΙΚ, «θεωρώ, πως είναι πραγματική, προέρχεται ουσιαστικά απ’ όλους τους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, της ιδιωτικής οικονομίας την οποία θεωρώ την ατμομηχανή της ανάπτυξης, το άλογο που τραβά το κάρο της ανάπτυξης».

Αυτές τις προσπάθειες του ιδιωτικού τομέα, συνέχισε ο κ. Γεωργιάδης, το κράτος είναι σε θέση να τις στηρίξει πρώτα και κύρια με φορολογικές ελαφρύνσεις και φορολογικά κίνητρα, όπως είναι αυτά που προωθήσαμε τον τελευταίο καιρό, αλλά και με δημόσιες επενδύσεις σε έργα υποδομής, την πανεπιστημιακή και ερευνητική υποδομή της χώρας, στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση με τρόπο που να συμβάλλει σε μια βιώσιμη ανάπτυξη και σε μια μακροπρόθεσμα θετική προοπτική.

Ερωτηθείς υπό ποιες προϋποθέσεις οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης θα καταστούν διατηρήσιμοι, ο κ. Γεωργιάδης απάντησε λέγοντας ότι υπάρχει μία βασική προϋπόθεση, η συνέχιση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας και των αλλαγών.

«Η προσπάθεια και ο στόχος της διατήρησης και της διεύρυνσης του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος μιας οικονομίας, της ανταγωνιστικότητας της αλλά και της παραγωγικής της δυνατότητας, εξαρτάται από μια συνεχή προσπάθεια αλλαγών μεταρρυθμίσεων, εκσυγχρονιστικών δομών που να μην έχουν ημερομηνία λήξης», είπε, για να προσθέσει πως παρότι η κυβέρνηση διανύει τους τελευταίους μήνες της παρούσας θητείας της και παρά το γεγονός ότι έχουμε προ πολλού εξέλθει από το μνημόνιο, συνεχίζει ακριβώς αυτή τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια.

Έφερε ως παραδείγματα την ίδρυση του εμπορικού δικαστηρίου, που περιλήφθηκε στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018, αλλά και την ανάδειξη ενός νέου τομέα της οικονομίας μέσω του προγράμματος στήριξης της κινηματογραφικής βιομηχανίας, μέσω χορηγιών και φορολογικών κινήτρων.

Σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, άλλο ένα παράδειγμα απλοποίησης των διαδικασιών και περιορισμού της γραφειοκρατίας είναι το τέλος χαρτοσήμου, με το κράτος να επιστρέφει €10 με €12 εκ. στην οικονομία, μέσω της μείωσης του εισπρακτικού τέλους και του περιορισμού του εύρους εφαρμογής του μόνο σε μεγάλες αγοραπωλησίες και όχι στις μικρές συναλλαγές, ενώ το τέλος θα καταβάλλεται ηλεκτρονικά.

Τα πλεονάσματα στην οικονομία

Ερωτηθείς γιατί η κυβέρνηση δεν δημιουργεί ψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, αντί να διοχετεύει δαπάνες στην οικονομία, και να μειώσει το δημόσιο χρέος ταχύτερα αποπληρώνοντας εγχώριο χρέος, ο κ. Γεωργιάδης, αφού είπε πως η Κύπρος διατηρεί από τα ψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα στην ευρωζώνη τα τελευταία δύο χρόνια, σημείωσε πως ο ίδιος δεν θεωρεί «πως θα ήταν σωστό και παραγωγικό και ανταποδοτικό για την οικονομία μας να ήταν ακόμη πιο ψηλό».

«Οι λήξεις είναι καθορισμένες, φροντίζουμε να μην προσθέτουμε δημόσιο χρέος, αλλά αν είχαμε ακόμη μεγαλύτερο πλεόνασμα, αυτό που θα συνέβαινε θα ήταν μια υπέρμετρη αύξηση στα ρευστά διαθέσιμα του κράτους», είπε.

Σε ερώτηση ότι θα μπορούσαν να αποπληρωθούν εγχώρια βραχυπρόθεσμα ομόλογα, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως αυτά είναι ένα πολύ μικρό μέρος του συνολικού χρέους, «το οποίο θεωρούμε ότι είναι ένα καλό συμπλήρωμα στη συνολική διαχείριση του δημοσίου χρέους».

«Είναι ένα συμπληρωματικό εργαλείο, είναι μεταξύ άλλων και ο φθηνότερος δανεισμός, επειδή ουσιαστικά είναι μηδενικό», πρόσθεσε.

Επικρίσεις

Εξάλλου, κληθείς να σχολιάσει επικρίσεις της αντιπολίτευσης ότι οι αναφορές ότι ο κατώτατος μισθός στην Κύπρο συγκρίνεται ευνοϊκά με το μέσο όρο της ΕΕ, σημαίνει ότι ο ίδιος επιθυμεί να μειωθεί, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει με κανένα τρόπο.

«Αν έλεγα ότι έχουμε χαμηλούς φόρους, που είναι κάτι το οποίο πολύ συχνά τονίζω ως ένα θετικό γεγονός, είναι υπονοούμενο ότι πρέπει να αυξηθούν;», διερωτήθηκε, για να προσθέσει ότι μια αναφορά σε ένα δεδομένο, ότι ο κατώτατος μισθός στην Κύπρο είναι ο έβδομος πιο ψηλός κατώτατος μισθός στην ευρωζώνη και ο όγδοος πιο ψηλός στην ΕΕ, δεν υπονοεί ότι πρέπει μειωθεί.

«Συνεπώς αυτό που έχω ξαναπεί και αντιλαμβάνομαι, είναι πως βρισκόμαστε σε μια προεκλογική περίοδο, η αντιπολίτευση θα πει τα δικά της και δεν έχει, είναι η αλήθεια, πολλά να πει για το κεφάλαιο της οικονομίας. Συνεπώς ακόμη και ανύπαρκτα θέματα βρίσκουν το δρόμο τους στη δημόσια συζήτηση, αλλά υπογραμμίζω πως αυτή η κυβέρνηση η οποία κλήθηκε και εφάρμοσε ένα δύσκολο μνημόνιο και διαχειρίστηκε μια δύσκολη κατάσταση είναι αυτή που διατήρησε τον κατώτατο μισθό στο σημείο που βρίσκεται σήμερα και ο οποίος, όπως έχω πει, είναι ο έβδομος πιο ψηλός στην ευρωζώνη», είπε.

Αποχετευτικά τέλη

Ερωτηθείς για τη θέση που εξέφρασε περί περιορισμού της αύξησης των αποχετευτικών τελών στο 10%, ο υπουργός οικονομικών είπε πως το υπουργικό συμβούλιο, το οποίο συζήτησε κατ’ αρχήν το θέμα, διαπιστώνει ότι υπάρχει ζήτημα, προσθέτοντας πως «είμαστε έτοιμοι, πρόθυμοι να συνεργαστούμε με τη βουλή η οποία πρόσφατα ψήφισε τη σχετική νομοθεσία για να απαμβλύνουμε αρνητικές συνέπειες».

Λέγοντας πως η όποια αλλαγή στον τρόπο καθορισμού των αποχετευτικών τελών πρέπει να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε πως αυτό που αποφασίστηκε είναι η αλλαγή της φορολογικής βάσης από τις τιμές του 80 στις τιμές του 2013 και όχι μια συνολική αύξηση.

«Είναι αδιανόητο και νοιώθω έντονα και θα το πω: Το κράτος, η κυβέρνηση έκανε μια υπερπροσπάθεια να καταστήσει την όποια αύξηση στην όποια φορολογία αχρείαστη. Αντιθέτως προχώρησε, μέσα από τη συνετή διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, σε μειώσεις φορολογιών και (τώρα) να προκύπτει μια αύξηση, πολύ σημαντική σε ένα συμβούλιο αποχετεύσεων», είπε.

Αυτό, κατέληξε ο κ. Γεωργιάδης, «θεωρώ πως πρέπει να επανεξεταστεί και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με το αρμόδιο υπουργείο των εσωτερικών αλλά κυρίως και με την ίδια τη βουλή, αν υπάρχει τέτοια πρόθεση εκ μέρους της βουλής, να βρούμε τον τρόπο που να διασφαλίζεται τουλάχιστον ότι τα συνολικά έσοδα δεν θα έχουν αύξηση σε σχέση με τα περσινά».