You are here

Οι μαρίνες των πολλών ταχυτήτων στην Κύπρο

19/01/2018 07:11

Τη δική τους ιστορία μέσα στον χρόνο γράφουν οι πέντε μαρίνες της Κύπρου, αναπτύσσοντας πολύ διαφορετικές ταχύτητες που αφήνουν μόνο κάποιους ικανοποιημένους. 

Η διαδικασία για τη Limassol Marina κύλησε σε ούριο άνεμο και από τον Ιούνιο του 2014έχει πάρει σάρκα και οστά.

Αεράκι φύσηξε και για τη μαρίνα Αγίας Νάπας με το έργο να τρέχει εδώ και δύο χρόνια στον καθορισμένο χρόνο.

Καλά τα νέα και για τη μαρίνα Παραλιμνίου αφού έπεσαν οι υπογραφές πριν δύο ημέρες ενώ για τη μαρίνα Λάρνακας εξακολουθεί να επικρατεί αδημονία εάν θα υπογραφούν τελικά τα συμβόλαια εντός του 2018.

Το έργο της μαρίνας Πάφου συνεχίζει να προσκρούει σε νομικούς υφάλους παρά το ότι ήταν η πρώτη που κίνησε τις διαδικασίες από το 1991.

Μαρίνα Λεμεσού

Το στοίχημα για τη μαρίνα Λεμεσού η οποία έθεσε πρώτη το θεμέλιο λίθο το 2010 κερδήθηκε μέσα σε τρία χρόνια, παρά την οικονομική κρίση.

Το 2013 δέχθηκε τα πρώτα σκάφη ενώ ένα χρόνο αργότερα ξεκίνησε κανονικά η λειτουργία της μαρίνας, που βρίσκεται στην καρδιά της πόλης.

Σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου της εταιρείας, η μαρίνα Λεμεσού διαθέτει 650 αγκυροβόλια για σκάφη μέχρι 110 μέτρα, 211 διαμερίσματα πολυτελείας και 74 επαύλεις με ιδιωτικά αγκυροβόλια ή με άμεση πρόσβαση στην παραλία.

Η τελευταία φάση, η οποία αποτελείται από το τελευταίο πλέγμα πολυτελών διαμερισμάτων μέσα στη θάλασσα, είναι ήδη πωλημένο κατά 40%. Το σύνολο των 61 κατοικιών δύο, τριών και τεσσάρων υπνοδωματίων στο Castle Residences είναι τοποθετημένες σε ιδιωτικό νησί, πλήρως περικυκλωμένες από τη Μεσόγειο θάλασσα και μόλις μερικά βήματα από την παραλία.

Μαρίνα Αγίας Νάπας

Τα νεότερα για τη μαρίνα M.Μ. Makronisos Marina Ltd είναι ότι έχει ξεπουλήσει πέραν του 50% των διαθέσιμων μονάδων σε ρώσους, άραβες, αιγυπτίους, σε κύπριους και άλλους, όπως ανέφερε στη StockWatch o marketing manager της εταιρείας Σάββας Χριστοδούλου.

 Οι εργασίες εκβάθυνσης και ο κρηπιδότοιχος (Block Wall) σε σχέση με τον ανατολικό πύργο και το εμπορικό κέντρο συμπληρώθηκαν στο 100% ενώ το εξωτερικό μέρος του νότιου κυμματοθραύστη στο 38% και οι εργασίες γενικής επίχωσης στο 90% του συνόλου.

Το καλοκαίρι του 2019, αναμένεται να ανοίξει τις πύλες της η μαρίνα μαζί με τα βασικά κτίρια (κυβερνητικών αρχών, αστυνομίας κλπ) και το εμπορικό κέντρο, ενώ όλο το έργο αναμένεται να παραδοθεί το καλοκαίρι του 2021.

Μαρίνα Παραλιμνίου

Καλά τα νέα και για τη μαρίνα Παραλιμνίου με την υπογραφή της σύμβασης από τον υπουργό ενέργειας, εμπορίου, βιομηχανίας και τουρισμού και του στρατηγικού επενδυτή του έργου, της εταιρείας PMV Maritime Holdings Ltd πριν δύο ημέρες.

Το συμβόλαιο αφορά τη μακροχρόνια μίσθωση και άδεια χρήσης χερσαίου και θαλάσσιου κρατικού χώρου, στην περιοχή του αλιευτικού καταφυγίου Αγίου Νικολάου, στον Πρωταρά».
 
Όπως δήλωσε σχετικά ο υπουργός ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης κατά την υπογραφή των συμβολαίων, «η μαρίνα Παραλιμνίου, που θα κηρυχθεί επίσημο σημείο εισόδου στη Δημοκρατία (Port of Entry) μόλις λειτουργήσει, περί τα μέσα του 2021, θα είναι δυναμικότητας 300 περίπου σκαφών.

Με υπολογιζόμενη αξία τα €110 εκ. ο επενδυτής έχει το δικαίωμα να κατασκευάσει οικιστικές και εμπορικές αναπτύξεις, με σκοπό την ελκυστικότητα και βιωσιμότητα του έργου και φυσικά προνοούνται και αναπτύξεις, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της μαρίνας.

Μαρίνα Λάρνακας

Πονεμένη ιστορία η μαρίνα Λάρνακας η οποία χρονολογείται από το 1995 δήλωσε στη StockWatch o πρώην πρόεδρος του ΕΒΕ Λάρνακας Ντίνος Λευκαρίτης.

«Το 1995 ενώ ήταν όλα έτοιμα για να ξεκινήσει η ριζική ανακαίνιση της μαρίνας έπεσε η πρόταση στο τραπέζι για ενιαία ανάπτυξη με το λιμάνι οπότε το όλο έργο μπήκε σε μια μακρά περιπέτεια, με προσφορές και προσφυγές στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών», ανέφερε.

Ακολούθως ξεκίνησε μια διαπραγμάτευση χωρίς κατάληξη μεταξύ της κυβέρνησης και της κοινοπραξίας Ζήνων για ενιαία ανάπτυξη της μαρίνας και του λιμανιού, εντούτοις η διαδικασία σκάλωσε στο οικονομικό κόστος για να παγώσει ακολούθως λόγω οικονομικής κρίσης.

Πάντως ο υπουργός ενέργειας, εμπορίου, βιομηχανίας και τουρισμού Γιώργος Λακκοτρύπης δήλωσε πριν από δύο ημέρες ότι εντός του 2018 θα υπογραφούν τα συμβόλαια με τον προτιμητέο επενδυτή.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη μελέτη των συμβούλων του υπουργείου, προβλέπεται ο ελλιμενισμός 700 περίπου σκαφών, η δημιουργία χερσαίων χώρων συντήρησης και επισκευής μεγάλων σκαφών, αποθηκευτικούς χώρους και χώρους στάθμευσης.

Το project της οικιστικής ανάπτυξης, περιλαμβάνει κατοικίες, τουριστικές οικοδομές, καταστήματα και γραφεία. Η προσφερόμενη συνολικά για την επένδυση έκταση, ανέρχεται στα 510.000 τ.μ. και περιλαμβάνει πέραν των υφιστάμενων υποδομών, δηλαδή της μαρίνας και του λιμανιού και έκταση γης, ως επί το πλείστον ανεκμετάλλευτη, γύρω από τη μαρίνα και το λιμάνι.

Μαρίνα Πάφου

Στις πονεμένες ιστορίες ανήκει και το project της μαρίνας Πάφου η οποία χρονολογείται από το 1991, όπως δήλωσε στη StockWatch ο πρόεδρος του ΕΒΕ Πάφου Ανδρέας Δημητριάδης.

Όπως ανέφερε, δύο είναι τα σενάρια για τη μαρίνα Πάφου η οποία εκκρεμεί ενώπιον της γενικής εισαγγελίας, η οποία μελετά την απόφαση του διοικητικού δικαστηρίου βάσει της οποίας έπεσε η απόφαση για ανάθεση του έργου στην κοινοπραξία Poseidon Grand Marina of Paphos, λόγω μη νόμιμης σύνθεσης του συμβουλίου της διαχειριστικής επιτροπής μαρίνων.

Ο κ. Δημητριάδης εξήγησε ότι αναμένεται τώρα η γνωμάτευση του γενικού εισαγγελέα στη βάση δύο σεναρίων. Το πρώτο είναι η επικαιροποίηση του διαγωνισμού και η προκήρυξη νέων προσφορών.

Το επικρατέστερο ωστόσο σενάριο σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη είναι «το υπουργικό συμβούλιο να επαναδιορίσει τη διαχειριστική επιτροπή μαρίνων με νόμιμη σύσταση η οποία εν συνεχεία θα εξετάσει τα έγγραφα που έχει καταθέσει η κοινοπραξία Poseidon Grand Marina of Paphos και να κατακυρώσει υπέρ της την προσφορά εάν αποφασίσει ότι τηρεί τους όρους των εγγράφων που έχει καταθέσει, σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να προχωρήσει στην εξέταση των εγγράφων που έχει καταθέσει η κοινοπραξία Pafilia και εάν τηρεί τα κριτήρια να της ανατεθεί το έργο.

Στην περίπτωση που αποφανθεί ότι καμία από τις δύο κοινοπραξίες δεν τηρεί τους όρους των εγγράφων θα προχωρήσει σε νέα προκήρυξη προσφορών, κάτι που θα σημαίνει ότι η όλη διαδικασία θα ξαναπέσει στα γρανάζια του χρόνου.

Η μαρίνα Πάφου θα είναι χωρητικότητας 1.000 σκαφών και θα περιλαμβάνει πέραν των 42.000 τετραγωνικών μέτρων οικιστικών και εμπορικών αναπτύξεων και πολυτελή ξενοδοχείο. Το συνολικό κόστος για την κατασκευή του έργου αναμένεται να ανέλθει στα €400 εκ.

Της Ηρώς Ευθυμίου