You are here

Ούριος άνεμος για την κυπριακή ναυτιλία

05/03/2018 07:14

Αισιοδοξία ότι η δημιουργία υφυπουργείου ναυτιλίας θα δώσει νέα ώθηση στον ήδη αναπτυσσόμενο τομέα της ναυτιλίας και γενικότερα στην οικονομία εκφράζουν αρμόδιοι φορείς, σε μια κρίσιμη περίοδο για την Κύπρο.

Η ναυτιλία αποτελεί γύρω στο 7% του κυπριακού ΑΕΠ και παρουσιάζει σημαντική μεγέθυνση τα τελευταία χρόνια.

Παράγοντες του τομέα εκτιμούν ότι η μεγέθυνση θα συνεχιστεί με τη δημιουργία του υφυπουργείου ναυτιλίας στη Λεμεσό και το διορισμό της πρώτης υφυπουργού, Νατάσας Πηλείδου, η οποία ανέλαβε τα καθήκοντα της την περασμένη βδομάδα.

Στις πρώτες της δηλώσεις, χαιρετίζοντας το προσωπικό, η νέα Υφυπουργός ανέφερε πως σκοπός της είναι η αγαστή συνεργασία με όλους, με απώτερο στόχο την προώθηση των συμφερόντων της ναυτιλιακής μας βιομηχανίας και διαβεβαίωσε πως θα δώσει όλες τις δυνάμεις για ν` ανταποκριθεί επιτυχώς στα νέα της καθήκοντα.

Τα μεγέθη της ναυτιλίας

Ο κυπριακός στόλος παραμένει ο 11ος μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο και ο 3ος μεγαλύτερος στην ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτουν οι αρμόδιοι.

Η Κύπρος θεωρείται επίσης ως το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης της ΕΕ. 

Σύμφωνα με τον  μέχρι πρότινος Αναπληρωτή Διευθυντή του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας και νυν Ανώτερο Επιθεωρητή πλοίων, Ιωάννη Ευστρατίου η συνεισφορά της κυπριακής ναυτιλίας στην οικονομία είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς «ανέρχεται στο 7% του ΑΕΠ με τις εισροές από τις θαλάσσιες μεταφορές στη Δημοκρατία να ξεπερνούν το €1 δισεκατομμύριο ευρώ για το 2017».

Όπως ανέφερε ο κ. Ευστρατίου, τα τελευταία πέντε χρόνια παρουσιάζεται αύξηση πέραν του 65% σε ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν ενταχθεί στο ναυτιλιακό φορολογικό σύστημα της Κύπρου, αυξάνοντας σημαντικά τα έσοδα της Κύπρου από τη ναυτιλία.

Συγκεκριμένα, με βάση στοιχεία που παραθέτει ο κ. Ευστρατίου, ο αριθμός των εταιρειών αυτών έχει ανέλθει στις 168 συνολικά για το 2017, σε αντίθεση με 53 που καταγράφονται το 2010.

Τη σημασία της ναυτιλίας στην  Κυπριακή οικονομία επισημαίνει από πλευράς του και ο γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος, ο οποίος αναφέρει ότι στην Κύπρο λειτουργούν πέραν των 200 πλοιοκτητριών, πλοιοδιαχειριστριών και συναφών ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίου φήμης και αναγνώρισης.

«Ο ευρύτερος Τομέας της Ναυτιλίας εργοδοτεί γύρω στους 4.500 υπαλλήλους και 55.000 ναυτικούς, με υψηλές απολαβές. Η Ναυτιλιακή Βιομηχανία αποτελεί ίσως τη μόνη βιομηχανία που στηρίζει την κυπριακή οικονομία χωρίς κρατικές επενδύσεις και δραστηριοποιείται ταυτόχρονα τόσο επιτυχώς επί παγκόσμιας βάσης, ελέγχοντας έναν στόλο 2.500 ποντοπόρων πλοίων από την Κύπρο» αναφέρει ενδεικτικά.

Ο κ. Καζάκος επισημαίνει επίσης ότι το Κυπριακό νηολόγιο θεωρείται από τα πιο ποιοτικά και ασφαλή διεθνώς. «Η έγκριση από την Ε.Ε. το 2010, του ειδικού καθεστώτος “Ανοικτού Νηολογίου», ενίσχυσε σημαντικά την εικόνα της Κυπριακής Σημαίας και δημιουργεί προσδοκίες περαιτέρω ανάπτυξης της κυπριακής Ναυτιλίας» τονίζει.

Ελκυστικός επαγγελματικός προορισμός

Πέραν της άμεσης οικονομικής συνεισφοράς της στον τόπο, τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία  έχει ενταχθεί στην Κυπριακή ανώτερη εκπαίδευση και αποτελεί πλέον μια σημαντική επιλογή για βελτίωση των συνθηκών στην αγορά εργασίας. 

Η προσπάθεια της Κυβέρνησης για στήριξη κρατικών και ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ναυτικών Σχολών στην Κύπρο, για την προσέλκυση νέων στο ναυτιλιακό και ναυτικό επάγγελμα έφερε και τα πρώτα αποτελέσματα, αφού αρκετοί νέοι προτίμησαν τις συγκεκριμένες σπουδές, αφήνοντας πίσω τις παραδοσιακές και κυρίως κορεσμένα, στην αγορά, επαγγέλματα.

Όπως ανέφερε ο τέως αναπληρωτής διευθυντής του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας, κατά την περσινή χρονιά οι φοιτητές στα τρία Κυπριακά πανεπιστήμια στα οποία λειτουργούν κλάδοι θαλάσσιων σπουδών, ανήλθαν στους 160, ενώ άλλοι 40 Κύπριοι άρχισαν τις σπουδές τους σε αντίστοιχη ελληνική σχολή.

« Οι ανάγκες είναι πράγματι πολύ μεγάλες  και ας είμαστε ειλικρινείς, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες σίγουρα προτιμούν ναυτικούς που προέρχονται από Ευρωπαϊκές χώρες , παρά από χώρες που παραδοσιακά «βγάζουν» ναυτικούς όπου οι Φιλιππίνες, η Ουκρανία κλπ.  Οι δε μισθοί είναι πράγματι ιδιαίτερα ελκυστικοί καθώς είναι πολύ υψηλότεροι από τον μέσο μισθό εδώ στην Κύπρο» τονίζει ο κ. Ευστρατίου.

Ευοίωνο 2018

Καθοριστική για την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας θεωρείται η λειτουργία του Υφυπουργείου στη Λεμεσό καθώς αναμένεται να λειτουργήσει ως πειστικός μοχλός παραμονής της υφιστάμενης Ναυτιλιακής Βιομηχανίας στην Κύπρο και έλξης επιπρόσθετων ποιοτικών πλοιοκτητών και ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο.

«Ευελπιστούμε πως η δημιουργία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας θα συνεισφέρει ακόμη περισσότερο στη ναυτιλία μας και στην οικονομία μας γενικότερα», είπε ο κ. Ευστρατίου, ο οποίος μετά από 22 μήνες στη θέση του Αναπληρωτή Διευθυντή του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας, επιστρέφει στα καθήκοντα του ως Ανώτερος Επιθεωρητής Πλοίων.

«Είναι σημαντικό το Υφυπουργείο  να λειτουργήσει αποτελεσματικά από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του νέου αυτού υποσχόμενου θεσμού, ειδικά σε σχέση με την Αναδιάρθρωση του Τμήματος Ναυτιλίας και να καταστεί έτσι λειτουργικά, πιο ευέλικτο και ακόμη πιο αποδοτικό και εκσυγχρονισμένο σε εξειδικευμένα θέματα, όπως πλήρης μηχανογράφηση και ψηφιοποίηση των εν λόγω υπηρεσιών προς ναυτιλιακές εταιρείες», προσθέτει ο Θωμάς Καζάκος. 

Ο κ. Καζάκος τονίζει επίσης ότι θα πρέπει να συνεχιστεί η προώθηση του νέου συστήματος για προσέλκυση περισσότερων πλοίων στο Κυπριακό Νηολόγιο και Ναυτιλιακών Εταιρειών καθώς η «ανάπτυξη της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας, συνεισφέρει ουσιωδώς στην Οικονομία και την Κοινωνία, αλλά επίσης ενισχύει έμπρακτα την πολιτική οντότητα της χώρας μας».

Της Μαρίας Κωνσταντίνου