You are here

Κ. Πετρίδης: Αλλάζει η πολιτική για πύργους

09/11/2017 07:15

Η κυβέρνηση μελετά αλλαγές στην πολιτική που ακολουθείται για πολυώροφες αναπτύξεις, ώστε να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα που έχουν δημιουργηθεί από ανεγειρόμενους πύργους.

Σε συνέντευξη του στη StockWatch, ο υπουργός εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης μιλά για αλλαγές στον πολεοδομικό σχεδιασμό και σταχυολογεί τις αλλαγές που έρχονται με νέες ρυθμίσεις για επιτάχυνση μεγάλων επενδύσεων.

Σχολιάζει επίσης το θόρυβο που έχει δημιουργηθεί γύρω από το όνομα της Κύπρου από ξένα μέσα ενημέρωσης στο θέμα της απόκτησης κυπριακού διαβατηρίου έναντι επενδύσεων.

Ξεκαθαρίζει ότι ο αριθμός των πολιτογραφήσεων είναι πολύ μικρός και τονίζει ότι δεν υπάρχει λόγος για να τεθεί όριο στον αριθμό τους.

Στη συνέντευξη του ο κ. Πετρίδης επιμένει στο θέμα της μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας και θα καταθέσει εκ νέου στη βουλή κάποια από τα κυβερνητικά νομοθετήματα.

Ερ: Η Κύπρος δέχεται κριτική για τα διαβατήρια που εξασφαλίζουν αλλοδαποί μέσω των επενδύσεων. Μήπως το παρακάναμε;

Απ.:
Εάν το έχουμε παρακάνει το απαντούν οι αριθμοί. Άλλωστε γι’ αυτό ακριβώς το λόγο έδωσα τους αριθμούς στη δημοσιότητα.

Όταν μιλάμε για περίπου 1300 περιπτώσεις μέσα σε μια δεκαετία, απαντάται και το ερώτημα σας από μόνο του. Οι αριθμοί δεν είναι τέτοιοι που να δικαιολογούν το θόρυβο που γίνεται γύρω από αυτό το θέμα.

Ερ: Θα τεθεί όριο στον αριθμό των πολιτογραφήσεων;

Απ.:
Από τους αριθμούς -τους οποίους επικαλούμαι και πάλι - δεν προκύπτει ότι δημιουργείται οποιοδήποτε πρόβλημα στην οικονομία ή στο δημογραφικό ώστε να υπάρχει η ανάγκη να τεθεί οποιοδήποτε όριο στις πολιτογραφήσεις.

Ερ: Δίνονται διαβατήρια σε άτομα που διώκονται από αρχές της χώρας τους; Υπάρχουν κάποια κριτήρια γι’ αυτό το ζήτημα; Επειδή αυτή είναι η κατηγορία ξένων ΜΜΕ προς την Κύπρο.

Απ.:
Μα νομίζω ότι αυτό το θέμα έχει ξεκαθαρίσει. Ακόμη και διεθνή μέσα ενημέρωσης έχουν διορθώσει κάποιες από τις αναφορές τους.

Πρέπει να πω ακόμη ότι είμαστε πολύ προσεκτικοί, δηλαδή ο έλεγχος είναι αυστηρός και συγκεκριμένος βάσει διεθνών οργανισμών. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει μια παραπληροφόρηση και ότι κάποιοι προσπαθούν να διασύρουν την Κύπρο μέσω του σχεδίου των πολιτογραφήσεων.

Ερ: Η παραπληροφόρηση από ποιους γίνεται;

Απ.:
Η διαφήμιση που γίνεται από κάποιους στέλνει αρνητικά μηνύματα με αποτέλεσμα να επηρεάζει τόσο την αξιοπιστία της Κύπρου όσο και του σχεδίου. Για το λόγο αυτό θα εξετάσουμε το θέμα της διαφήμισης διότι όταν παράγει παραπληροφόρηση για χάρη του ευκαιριακού κέρδους και θέτει σε κίνδυνο το όνομα μιας χώρας, τότε κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει ανεκτό.

Ερ: Επεξεργάζεστε κάποια μέτρα στο συγκεκριμένο θέμα;

Απ.:
Ναι στο θέμα της διαφήμισης επεξεργαζόμαστε κάποια μέτρα τα οποία θα ανακοινώσουμε μόλις είναι έτοιμα.

Ερ: Γιατί δεν υπάρχει διαφάνεια στο ποιοι και πόσοι πολιτογραφούνται με επενδυτικά κριτήρια;

Απ.:
Υπάρχει διαφάνεια διότι τα ονόματα των επενδυτών που έχουν αποκτήσει κυπριακή υπηκοότητα κοινοποιούνται στη βουλή.

Από την άλλη γιατί να αναρτάται σε μια ιστοσελίδα ή οπουδήποτε αλλού το όνομα κάποιου επειδή έκανε μια επένδυση στην Κύπρο. Ποια η σκοπιμότητα;

«Κουραφέξαλα»

Ερ: Στα νέα μέτρα που εξαγγείλατε για προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών απλοποιώντας τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, εκφράστηκαν ανησυχίες για το ενδεχόμενο μη ολοκληρωμένου περιβαλλοντικού ελέγχου.

Απ.:
Αυτά είναι κουραφέξαλα. Σήμερα υπάρχει μεγάλος αριθμός παράνομων οικοδομών, οι οποίες βέβαια δεν είναι αποτέλεσμα της ορθότητας του υφιστάμενου γραφειοκρατικού δαιδαλώδες συστήματος αδειοδότησης.

Έχουμε ένα από τα πιο απηρχαιωμένα και αναχρονιστικά αδιαφανή συστήματα αδειοδότησης στον κόσμο. Οι καθυστερήσεις είναι αυτές που προκαλούν την παρανομία διότι κάποιος εν αναμονή τριών ή τεσσάρων χρόνων μέχρι να εξασφαλίσει άδεια ωθείται στην παρανομία και αρχίζει να κτίζει χωρίς άδεια. Από την άλλη ούτε ο έλεγχος που ασκείται από τις 36 πολεοδομικές αρχές είναι και τόσο αποτελεσματικός.

Εμείς προσπαθούμε να νοικοκυρέψουμε το σύστημα, η εφαρμογή της νομοθεσίας θα είναι πολύ πιο αυστηρή. Επίσης στο τμήμα περιβάλλοντος θα ανατεθούν περισσότερες αρμοδιότητες και εξουσίες.

Πραγματικά είναι πολύ λυπηρό να ακούω ανυπόστατη κριτική.

Να προσπαθείς να εκσυγχρονίσεις κάποια πράγματα και πάντα κάποιοι χωρίς να ξέρουν τι γίνεται σε άλλες χώρες να μεμψιμοιρούν.

Θα πρέπει επιτέλους να αποβάλουμε αυτή τη μιζέρια που μας ταλανίζει ως χώρα.

Ερ: Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση για μεγάλα πολυώροφα κτίρια. Στη Λεμεσό προγραμματίζονται 12 τέτοιοι πύργοι ενώ και η Λευκωσία αποκτά σιγά - σιγά τα δικά της πολυώροφα. Ποια μέτρα λαμβάνονται για προστασία των γειτονικών κτιρίων και όσων επηρεάζονται;

Απ.:
Τα ψηλά κτίρια θα αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης μιας ευρύτερης και πιο ολοκληρωμένης πολιτικής με την εισαγωγή νέων κανονισμών.

Πριν μερικές ημέρες είχαμε σύσκεψη εδώ στο υπουργείο εσωτερικών με την πολεοδομία και το πολεοδομικό συμβούλιο τα οποία έθεσαν στο τραπέζι το θέμα των πολυώροφων κτιρίων και τις παραμέτρους που έχουν προκύψει μετά από τις αντιδράσεις που έχουν εκδηλωθεί είτε από γειτονικά κτίρια, είτε αντιδράσεις που αφορούν την κυκλοφοριακή συμφόρηση ή ακόμη από οργανωμένα σύνολα.

Στο πλαίσιο αυτό αποφασίστηκε η διαφοροποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού, με την εισαγωγή καλύτερων κριτηρίων τα οποία να λαμβάνουν υπόψη όλες τις παραμέτρους που μέχρι σήμερα, είναι αλήθεια δεν έχουν ληφθεί υπόψη, λόγω του ότι δεν υπήρχαν τόσο ψηλά κτίρια στην Κύπρο.

Βέβαια θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι δεν τίθεται θέμα παρανομίας διότι τα κτήρια αυτά διαθέτουν όλες τις σχετικές άδειες.

Ας δούμε όμως το θέμα και από μια άλλη οπτική γωνία. Η Κύπρος συμπεριλαμβάνεται στις χώρες με τα πιο χαμηλά κτίρια και με οριζόντια ανάπτυξη που απλώνονται σε τεράστιες εκτάσεις γης, την ώρα που οι βέλτιστες πρακτικές στις σύγχρονες χώρες είναι η ανάπτυξη προς τα πάνω.

Ερ: Που προσκρούει η έγκριση από τη βουλή του υφυπουργείου τουρισμού και του υφυπουργείου ανάπτυξης και οικονομίας;

Απ.:
Στη διστακτικότητα του πολιτικού κατεστημένου να προχωρήσει μπροστά και να μην θέτει προσκόμματα στην πρόοδο και ανάπτυξη του τόπου.

Ερ: Δεν προκύπτουν συνταγματικά πρόβλημα ή προσκόμματα;

Απ.:
Αναμφίβολα όχι. Το θέμα αυτό έχει απαντηθεί πολλές φορές από το γενικό εισαγγελέα. Θεωρώ αστείο να επαναλαμβάνονται τέτοια ερωτήματα από τη στιγμή που έχει απαντηθεί από την ίδια τη γενική εισαγγελία στη βουλή.

Ερ: Μεγάλος θόρυβος έγινε τις τελευταίες ημέρες για την προγραμματιζόμενη επένδυση στο Πέρα Πεδί. Το τμήμα περιβάλλοντος και άλλες υπηρεσίες εμφανίζονται ανήσυχοι γι’ αυτού του είδους τις επενδύσεις στις ορεινές περιοχές σε παρθένα δάση. Επισύρουν επίσης τον κίνδυνο να δημιουργηθεί προηγούμενο και για άλλες παρόμοιες επενδύσεις.

Απ.:
Δεν έχω κάτι να σχολιάσω γι’ αυτό το ζήτημα. Αφορά το τμήμα περιβάλλοντος και από ότι γνωρίζω είναι πάρα πολύ αυστηρό σε θέματα που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος και της φύση εν γένει. Μάλιστα εξ’ όσον γνωρίζω δίνονται άδειες με μεγάλη φειδώ. Άρα ας αναμένουμε το πόρισμα από το τμήμα περιβάλλοντος, το οποίο θα απαντήσει με τον πιο πειστικό τρόπο αν θα πρέπει να προχωρήσει ή όχι η συγκεκριμένη επένδυση.

Ο θόρυβος εντούτοις που γίνεται γύρω από αυτό το θέμα δεν είναι τόσο γι’ αυτή καθαυτή την ανάπτυξη και το περιβάλλον αλλά επειδή έτυχε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας να έχει ένα κομμάτι γης, το οποίο βέβαια είναι εκτός της ανάπτυξης, αλλά στην προεκλογική βιομηχανία σπίλωσης και λάσπης χρησιμοποιήθηκε και η επένδυση στο Πέρα Πεδί.

Ερ: Να περιμένουμε αλλαγές στα στεγαστικά σχέδια της κυβέρνησης;

Απ.:
Έχουμε ήδη προχωρήσει στον καταρτισμό των όρων διεξαγωγής μιας μελέτης ώστε να υπάρχει ένα ενιαίο στεγαστικό σχέδιο που να απευθύνεται στις πραγματικές ανάγκες μιας σύγχρονης στεγαστικής πολιτικής. Πολλά από τα προηγούμενα σχέδια είχαν αποτύχει εκ των πραγμάτων διότι πέραν των δημοσιονομικών δυσκολιών, είχαν επιφορτίσει και τους χρήστες αυτών των σχεδίων με βάρη που δύσκολα μπορούσαν να σηκώσουν στους ώμους τους.

Το αποτέλεσμα ήταν κάποιοι να μην μπορούν να αποπληρώσουν τα δάνεια τους και να μετατρέπονται σε μη εξυπηρετούμενα ή να καταλήγουν στις τράπεζες τα ακίνητα και έτσι να μην εξυπηρετείται ο πραγματικός σκοπός που είχαν να επιτελέσουν τα σχέδια αυτά.

Πρέπει πρώτα να γίνει εκτίμηση του οφέλους που είχαν αυτά τα στεγαστικά σχέδια και πόσους εξυπηρέτησαν βάσει των χρημάτων που έχουν δοθεί.

Το υπουργείο εσωτερικών βρίσκεται σε συντονισμό με τον κυπριακό οργανισμό ανάπτυξης γης (ΚΟΑΓ) ο οποίος πιστεύω ότι θα είναι ο φορέας που εν δυνάμει θα πρέπει να αναλάβει όλα τα στεγαστικά σχέδια του κράτους όταν γίνει ένα ενιαίο σχέδιο, ούτως ώστε να τεθεί και τέρμα στην πολυαρχία, δηλαδή στα διαφορετικά ασύνδετα και αποσπασματικά σχέδια. Ευελπιστώ ότι σε μερικούς μήνες θα έχουμε ένα ενιαίο σχέδιο.

Ερ: Θα έχουμε και νέα πολεοδομικά κίνητρα;

Απ.:
Οι αλλαγές που προωθούνται είναι στο πλαίσιο των τοπικών σχεδίων. Δηλαδή εάν θα μονιμοποιηθούν τα κίνητρα είναι κάτι το οποίο θα γίνει μέσω των τοπικών σχεδίων.

Ερ: Είστε ικανοποιημένος με τη λειτουργία της δημόσιας υπηρεσίας;

Απ.:
Όχι, γι’ αυτό και προσπαθήσαμε να εκσυγχρονίσουμε τη δημόσια υπηρεσία αλλά και πάλι προσκρούσαμε σε ένα συντηρητικό κατεστημένο το οποίο όποτε ακούσει για εκσυγχρονισμό βγάζει τα πιο δυνατά αντανακλαστικά του προς τα έξω.

Η προσπάθεια θα συνεχιστεί, υπάρχουν πολλά πράγματα που θα μπορούσαν να γίνουν. Θα καταθέσουμε εκ νέου κάποια από τα νομοσχέδια μας αλλά η άποψη μου είναι ότι τόσο οι πολίτες όσον και οι επιχειρήσεις είμαστε θύματα εδώ και πολλά χρόνια της έλλειψης ενός συστήματος αξιολόγησης. Αυτά θα πρέπει να επιλυθούν και θα επιλυθούν.

Ερ: Γιατί δίνονται αυξήσεις σε ένα τομέα που ο ίδιος ο εργοδότης λέει ότι υπάρχουν προβλήματα; Γιατί δεν λύσατε πρώτα τα προβλήματα και να μετά να ξεκινήσετε τις αυξήσεις;

Απ.:
Δεν μπορεί να συνδεθεί το ένα με το άλλο. Οι αυξήσεις πρώτα από όλα παραχωρούνται πλέον με φειδώ μέσα στο πλαίσιο των νέων οικονομικών δεδομένων.

Πρέπει όμως να επισημάνουμε ότι τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας δικαιολογεί πλήρως κάποιες αυξήσεις, αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι αναιρείται η όποια προσπάθεια γίνεται για αλλαγή της δομής.

Και μετά δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι ευθύνονται οι υπάλληλοι και γι’ αυτό θα πρέπει να ποινικοποιηθούν οι αυξήσεις. Εγώ λέω ότι ευθύνονται τα κόμματα και οι πολιτικοί που δεν προωθούν και δεν εγκρίνουν τις μεταρρυθμίσεις και τις αλλαγές.

Οι υπάλληλοι μετά την οικονομική κρίση, τις μειώσεις μισθών, τις περικοπές και το πάγωμα των προσλήψεων εργάζονται σε δυσμενείς συνθήκες εργασίας. Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι στο κτηματολόγιο και την πολεοδομία στις τεχνικές και επαγγελματικές θέσεις εργάζονται με μειωμένο προσωπικό πέραν του 50% ενώ ο φόρτος εργασίας έχει αυξηθεί.

Ερ: Τι θα αλλάξει στη νέα πρόταση σας για μεταρρύθμιση του δημοσίου; Γιατί αυτή τη φορά θα έχει διαφορετική τύχη από την προηγούμενη;

Απ.:
Στη νέα πρόταση έχουμε συμπεριλάβει όλες τις απόψεις, όπως τέθηκαν στη βουλή, αν και εγώ τις θεωρώ ασήμαντες. Ελπίζω όμως ότι τα κόμματα να τις θεωρήσουν σημαντικές και να εγκρίνουν επιτέλους τη μεταρρύθμιση.

Ερ: Μήπως η ανάπτυξη είναι, πάλιν, μονόπλευρη... σε κατασκευές και ακίνητα;

Απ.:
Το τελευταίο νομοσχέδιο αφορά όλο το εύρος των επενδύσεων. Όποια επένδυση και να κάνει κάποιος πρέπει να διαθέσει είτε €5 εκ. ή το 75% να είναι πρωτογενή κεφάλαια, είτε να δημιουργήσει 80 θέσεις εργασίας ή 50 θέσεις με ψηλό μισθολόγιο πέραν του ενός εκατομμυρίου, είτε να είσαι φημισμένη εταιρεία στο εξωτερικό, anchor company.

Να είναι επίσης εγγεγραμμένη σε διεθνείς λίστες όπως Forbes, Nasdaq, FTSE.

Είτε το 10% των δαπανών της να διοχετεύεται στην έρευνα, την ανάπτυξη και την καινοτομία.

Το νέο νομοσχέδιο για στρατηγικούς επενδυτές κάθε άλλο ευνοεί μόνο τις επενδύσεις στο real estate. Αντίθετα πρόκειται για ένα νόμο ο οποίος θα διαφοροποιήσει τα οφέλη της κυπριακής οικονομίας από τις επενδύσεις και θα δίνει έμφαση στην έρευνα και την καινοτομία.

Εμείς δώσαμε έμφαση στην ερευνά και την καινοτομία με μια πολύ σημαντική σειρά μέτρων και νομοθετημάτων.

Δεν είμαστε όπως κάποιους που χωρίς προτάσεις και όραμα προτάσσουν την έρευνα και την καινοτομία ως ένα προεκλογικό σλόγκαν.

Της Ηρώς Ευθυμίου