You are here

Αισιόδοξος και ανήσυχος ο ΚΟΤ

10/02/2017 07:11
Αισιοδοξία για αύξηση των αφίξεων το 2017 εκφράζει ο ΚΟΤ σε σημείωμα του στη βουλή, εκφράζοντας παράλληλα την εκτίμηση ότι η δραστική μείωση των διαφημιστικών κονδυλίων θα επιφέρει πλήγμα στον τουρισμό.

Σε σχέση με τις προοπτικές του τουρισμού ο ΚΟΤ αναφέρει στο σημείωμα ότι η εξέλιξη των κρατήσεων στις κυριότερες αγορές, δημιουργεί σιγουριά για συνέχιση των θετικών αποτελεσμάτων του τουρισμού και το 2017, με ιδιαίτερα θετική εκτίμηση για περαιτέρω βελτίωση των αφίξεων κυρίως εκτός περιόδου αιχμής.

Τονίζεται ότι ένα μεγάλο στοίχημα της Κύπρου αποτελεί η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου για την οποία όπως αναφέρεται, χρειάζεται η συμβολή όλης της τουριστικής βιομηχανίας αλλά και των κρατικών υπηρεσιών.

Αναφορά γίνεται και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τουρισμός της Κύπρου με τον ΚΟΤ να σημειώνει ότι ο τουρισμός είναι ιδιαίτερα επιρρεπής σε εξωγενείς παράγοντες και πως γεγονότα όπως το Brexit και η έκρυθμη κατάσταση στην περιοχή μας, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά.

«Παρ’ όλα αυτά ο οργανισμός είναι αισιόδοξος ότι με τις κατάλληλες ενέργειες και το 2017 θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία του τουρισμού», αναφέρεται.

Σημειώνεται τέλος, ότι ο γι’ αυτό ο ΚΟΤ προβαίνει σε συνεχείς παραινέσεις προς τους επιχειρηματίες για μια συνετή τιμολογιακή πολιτική, με σεβασμό στον επισκέπτη και λαμβάνοντας υπόψη το συλλογικό, μακροπρόθεσμο καλό και όχι το πρόσκαιρο κέρδος.

Πρωταρχικής σημασίας, όπως τονίζεται, είναι η απόκτηση τουριστικής κουλτούρας και συνείδησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία που παρατίθενται, το 2016 ο ΚΟΤ δέχθηκε 139 παράπονα εκ των οποίων 84% προερχόταν από κύπριους καταναλωτές και 16% από τουρίστες κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρωσία.

Τα παράπονα αφορούν κυρίως υπερχρεώσεις, συμπεριφορές προσωπικού, λειτουργία μη αδειούχων κέντρων και καταλυμάτων, καθαριότητα χώρων, οχληρία και ανεπαρκή συντήρηση εγκαταστάσεων κέντρων και ξενοδοχείων.

Πλήγμα από διαφημίσεις

Παράλληλα με την αισιοδοξία του, ο ΚΟΤ εκφράζει ανησυχία ότι η μείωση των πιστώσεων που λαμβάνει ο οργανισμός – πιστώσεις που αποτέλεσαν στο παρελθόν αντικείμενο αμφισβήτησης των διαδικασιών που ακολουθούνται – αποτελεί πλήγμα για τις διαφημιστικές ενέργειες και τις εκστρατείες μάρκετινγκ του Οργανισμού.

Σύμφωνα με σημείωμα του ΚΟΤ στο οποίο περιλαμβάνονται απαντήσεις σε ερωτήματα που έθεσαν μέλη της επιτροπής οικονομικών, οι πιστώσεις μειώθηκαν κατόπιν αποφάσεων των τελευταίων κυβερνήσεων και παρά τις προσπάθειες και τα διαβήματα του οργανισμού δεν υπήρξε στήριξη ή επαναφορά στα παλαιότερα επίπεδα, όπως σημειώνεται.

«Τις κυριότερες απώλειες υπέστη ο προϋπολογισμός του ΚΟΤ που αφορά στο μάρκετινγκ αναγκάζοντας τον οργανισμό να διακόψει τις γενικές (generic) διαφημιστικές εκστρατείες με συνέπειες στην αναγνωρισιμότητα του προορισμού σε όλες τις αγορές ενδιαφέροντος», σημειώνει ο ΚΟΤ κάνοντας λόγο για μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη ζημιά.

Ο προϋπολογισμός του ΚΟΤ αναμένεται να εξεταστεί στην επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής οικονομικών την ερχόμενη Δευτέρα, κατά την οποία θα τεθεί προς συζήτηση και το νομοσχέδιο που αφορά στη δημιουργία του υφυπουργείου τουρισμού.

Στο σημείωμα του οργανισμού, αναφέρεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια, οι πιστώσεις για προβολή και δημοσιότητα παραμένουν περίπου στα ίδια επίπεδα παρά την αύξηση των αναγκών με το άνοιγμα νέων αγορών, εισαγωγή νέων αεροπορικών συνδέσεων και την προσπάθεια για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Ο ΚΟΤ εκτιμά ότι οποιαδήποτε ουσιαστική αύξηση στον προϋπολογισμό θα παρείχε τη δυνατότητα διατήρησης και ενίσχυσης της δυναμικής που απέκτησε τα δύο τελευταία χρόνια, διαφορετικά, όπως αναφέρεται, μια μοναδική ιστορικά, συγκυρία μπορεί να παραμείνει ανεκμετάλλευτη.

Πρόβλημα εντοπίζεται και στο χρονοδιάγραμμα έγκρισης του ετήσιου προϋπολογισμού του οργανισμού, με τον ΚΟΤ να χαρακτηρίζει ιδανικό το ενδεχόμενο ο προϋπολογισμός να είναι τριετής ώστε να επιτρέπεται καλύτερος προγραμματισμός.

Συγκεκριμένα, σημειώνεται ότι η ετήσια έγκριση του προϋπολογισμού στις αρχές κάθε έτους, δεν επιτρέπει μακροπρόθεσμο ή έστω μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό, κάτι που όπως αναφέρεται, θα ευνοούσε περαιτέρω την αύξηση του τουριστικού ρεύματος.

Προστίθεται ότι οι διαφημιστικές εκστρατείες απαιτούν προετοιμασία έξι μηνών τουλάχιστον και επομένως πρέπει να ξεκινούν από τα μέσα της προηγούμενης χρονιάς, κάτι που κρίνεται ως αδύνατο εάν ο προϋπολογισμός δεν είναι γνωστός και δεν έχει εγκριθεί στο στάδιο της κατακύρωσης.

Στο πλαίσιο των διαθέσιμων πιστώσεων για το 2017, ο ΚΟΤ έχει ήδη προβεί σε συγκεκριμένο σχεδιασμό δράσεων για όλες τις αγορές ενδιαφέροντος, οι οποίες υλοποιούνται ή θα υλοποιηθούν με την έγκριση του προϋπολογισμού. Σημειώνεται πως οι σχεδιασμοί ενδέχεται να διαφοροποιηθούν αναλόγως των εξελίξεων.

Στοχευμένη προβολή

Σε ότι αφορά στην εισήγηση που περιλαμβάνεται και στην έκθεση του γενικού ελεγκτή για τον ΚΟΤ, περί στόχευσης της προβολής, ο οργανισμός διαβεβαιώνει ότι ήδη ακολουθείται η συγκεκριμένη τακτική.

«Ο οργανισμός προβαίνει σε διαφημιστικές ενέργειες σε συνεργασία με οργανωτές ταξιδιών, στοχεύοντας στη συγκεκριμένη πελατεία. Παράλληλα και η γενική διαφήμιση του οργανισμού είναι κατά κύριο λόγο στοχευμένη σε περιοχές όπου υπάρχουν πτήσεις και συγκεκριμένα κοινά», σημειώνεται.

Απαραίτητη ωστόσο, κρίνεται και η γενική διαφήμιση, ιδιαίτερα, όπως αναφέρεται, σε νέες αγορές και σε περιοχές από όπου δρομολογούνται πτήσεις για να υπάρχει η απαραίτητη ενημέρωση που θα οδηγήσει σε ζήτηση για τον προορισμό της Κύπρου.

Επίσης, σημαντική χαρακτηρίζεται η γενική διαφήμιση σε περιοχές από όπου μετά από παρότρυνση και του ΚΟΤ, έχουν δρομολογηθεί πτήσεις ώστε να δημιουργηθεί η ζήτηση που θα καταστήσει τις πτήσεις βιώσιμες.

Κάνοντας αναφορά στους στόχους της Κύπρου ως τουριστικού προορισμού, ο οργανισμός διαχωρίζει την Κύπρο από προορισμούς όπως η Μύκονος.

Σύμφωνα με τον ΚΟΤ, στρατηγική επιδίωξη της Κύπρου είναι να καταστεί ένας ολόχρονος τουριστικός προορισμός που προσφέρει πολυδιάστατη τουριστική εμπειρία, με αξιοποίηση του συγκριτικού πλεονεκτήματος του κλίματος και της φυσικής και πολιτιστικής ποικιλομορφίας της Κύπρου και περαιτέρω ανάπτυξη σειράς ειδικών μορφών τουρισμού πέραν του ήλιου και της θάλασσας, στοχεύοντας στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη του προορισμού και στην ισορροπημένη περιφερειακή ανάπτυξη.

Ο ΚΟΤ καταβάλλει προσπάθειες, όπως σημειώνεται, να προωθήσει ειδικά ενδιαφέροντα που προσφέρουν ευκαιρίες απασχόλησης και ψυχαγωγίας κατά περιόδους εκτός αιχμής με στόχο την περαιτέρω βελτίωση της εποχικότητας.

Παράλληλα, όπως σημειώνεται, γίνεται προσπάθεια να πειστεί η τουριστική βιομηχανία να παραμένει σε λειτουργία και κατά την περίοδο μη αιχμής λόγω της αυξημένης ζήτησης.

Στις προσπάθειες προσέλκυσης τουριστών εκτός περιόδου αιχμής εντάσσεται και το σχέδιο κινήτρων ύψους €16,8 εκ. που θα προκηρυχθεί και αφορά στην προγραμματική περίοδο 2014-2020.

Της Μαρίας Χαμπή