You are here

Κτύπημα εισαγγελέα στον ΣΥΚΑΛΑ

12/01/2017 07:10
Τέλος στις απαιτήσεις και προσδοκίες του συνδέσμου κουρεμένων καταθετών της Λαϊκής για ανάληψη των περιουσιακών στοιχείων της Λαϊκής βάζει μετά από τέσσερα χρόνια η νομική υπηρεσία του κράτους, χαρακτηρίζοντας «ανεπίτρεπτη» την όλη ιδέα.

Το υπουργείο οικονομικών ζήτησε τη γνώμη του γενικού εισαγγελέα σχετικά με τη δυνατότητα ανάθεσης της διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων της πρώην Λαϊκής στους πιστωτές της, μετά και από σχετικό ερώτημα που τέθηκε σε παλαιότερη συνεδρία της επιτροπής θεσμών.

Η απάντηση της νομικής υπηρεσίας δεν αφήνει περιθώριο νομοθετικής ρύθμισης του θέματος, που με βάση τις θέσεις που διατυπώθηκαν κατά καιρούς στις επιτροπές όπου εξετάστηκε το ζήτημα, φαίνεται να ήταν ο μόνος τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να ρυθμιστεί.

Συγκεκριμένα, το υπουργείο οικονομικών υπέβαλε το ερώτημα κατά πόσο είναι νομικά εφικτή η μεταφορά της διαχείρισης των περιουσιακών της πρώην Λαϊκής στους πιστωτές της είτε με τη σύγκληση της συνέλευσης πιστωτών βάσει του περί εργασιών πιστωτικών ιδρυμάτων νόμο, είτε με τροποποίηση του περί εξυγίανσης πιστωτικών ιδρυμάτων και επενδυτικών εταιρειών νόμου, είτε με νέα ειδική νομοθεσία.

Στην απάντηση της νομικής υπηρεσίας σημειώνεται ως πάγια θέση ότι εναπόκειται στη διοίκηση, δηλαδή στο υπουργείο οικονομικών σε αυτή την περίπτωση, να γνωρίζει τη διάταξη για την ερμηνεία και την εφαρμογή της οποίας προβληματίζεται και όχι στη νομική υπηρεσία. Η αρωγή της νομικής υπηρεσίας όπως αναφέρεται, μπορεί να ζητηθεί με ερώτημα που να αφορά συγκεκριμένη νομική διάταξη και όχι ένα νόμο στη γενικότητα του.

Η νομική υπηρεσία χαρακτηρίζει γενικόλογο το ερώτημα του υπουργείου οικονομικών και κάνει λόγο για κωλύματα σε ότι αφορά στη δυνατότητα να οριστεί ειδικός διαχειριστής υπό εξυγίανση ιδρύματος, είτε πιστωτής του, είτε το σύνολο των πιστωτών από κοινού, είτε εκπρόσωπος του συνόλου των πιστωτών.

Ένα κώλυμα στο οποίο γίνεται ιδιαίτερη αναφορά, σχετίζεται με το κριτήριο της ανεξαρτησίας του ειδικού διαχειριστή έναντι των πιστωτών το οποίο, όπως σημειώνεται, ένας πιστωτής αποτυγχάνει εξ ορισμού να ικανοποιήσει ως αποτέλεσμα αυτής της ιδιότητας του.

Διευκρινίζεται ότι τα συμπεράσματα της νομικής υπηρεσίας περιορίζονται στη γενική ερμηνεία της επίμαχης νομικής διάταξης χωρίς να επεκτείνονται στην εφαρμογή επί πραγματικών περιστατικών και συγκεκριμένων προσώπων, κάτι που όπως σημειώνεται αφορά το υπουργείο.

«Ανεπίτρεπτη» η μεταφορά

Η νομική υπηρεσία αναφέρει ότι, στην απλότητα της, η ιδέα της μεταφοράς των περιουσιακών στοιχείων υπό εξυγίανση ιδρύματος στους πιστωτές του, είναι νομικά ανεπίτρεπτη και επί αυτού παρατίθενται συγκεκριμένοι λόγοι.

Ένας από αυτούς είναι το γεγονός ότι στα μέτρα εξυγίανσης που καθορίζονται «εξαντλητικά» στο νόμο, κατά τη νομική υπηρεσία, δεν φαίνεται να περιλαμβάνει τη μεταφορά περιουσιακών στοιχείων του καλυπτόμενου προσώπου, εκτός εάν η μεταφορά συνίσταται στο «μέτρο πώλησης εργασιών», σε διαφορετικό σημείο της νομοθεσίας. Ως εκ τούτου, σημειώνεται ότι η μεταφορά περιουσιακών στοιχείων, άλλη από συνιστώσα μέτρο εξυγίανσης, απαγορεύεται από τη νομοθεσία του 2016 αλλά και από την αντίστοιχη ευρωπαϊκή οδηγία.

«Απαγορεύεται στη βουλή να ψηφίσει νόμο που να επιτρέπει το διορισμό διαχειριστή ή τη μεταφορά περιουσιακών στοιχείων υπό εξυγίανση ιδρύματος, κατά άλλον τρόπο από αυτόν που προβλέπει» η συγκεκριμένη ευρωπαϊκή οδηγία και ο αντίστοιχος εναρμονιστικός νόμος του 2016.

Σε περίπτωση μάλιστα, που τέτοια νομοθετική ρύθμιση αφορά συγκεκριμένο ίδρυμα υπό εξυγίανση, θα συνιστά μάλλον αυθαίρετη ευνοϊκή ρύθμιση υπέρ των πιστωτών της καταστρατηγώντας την αρχή της ισότητας, με αποτέλεσμα η εγκυρότητα τέτοιας ρύθμισης να εξανεμίζεται ακόμα περισσότερο, σύμφωνα με τη νομική υπηρεσία.

Προστίθεται ότι τυχόν νομοθετική ρύθμιση, παρά το ότι θα είναι νεώτερη των υπό αναφορά νομοθεσιών, θα εξακολουθεί να υπερισχύει το ενωσιακό δίκαιο, με τη νομική υπηρεσία να σημειώνει ότι έτσι αναιρείται εν τη γένεση του ο σκοπός τέτοιας νομοθετικής πρότασης να παρακάμψει τις ενωσιακές ρυθμίσεις περί εξυγίανσης.

Η όποια τέτοια ρύθμιση, αναφέρεται ότι θα παραμείνει ανεφάρμοστη από τα κυπριακά δικαστήρια και την κυπριακή διοίκηση και αρχές εώς ότου τελικά καταργηθεί.

Τέλος και στο ταμείο υπέρ καταθετών

Ανεφάρμοστη κρίνεται επίσης – αυτή τη φορά από τον Χάρη Γεωργιάδη – η εισήγηση για δημιουργία ταμείου για σταδιακή αποκατάσταση των καταθετών της πρώην Λαϊκής Τράπεζας.

Το υπουργείο οικονομικών απαντώντας σε ερώτηση του προέδρου του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών Γιώργου Περδίκη σχετικά με το ενδεχόμενο εφαρμογής αυτής της επιλογής, σημειώνει ότι στο παρόν στάδιο η πρόταση κρίνεται ανεφάρμοστη.

Η ενημέρωση της βουλής σχετικά με σχετικά με θέματα που αφορούν στη Λαϊκή Τράπεζα, βρίσκει τα περιουσιακά στοιχεία της τράπεζας υπό την ευθύνη ενός νέου διαχειριστή του Κλεόβουλου Αλεξάνδρου, μετά την αποχώρηση του προηγούμενου διαχειριστή Κρις Παύλου.

Η Λαϊκή βρίσκεται υπό διαχείριση από τον Μάρτιο του 2013, όταν κουρεύτηκαν σχεδόν όλες οι ανασφάλιστες καταθέσεις των πελατών της.

Ο διαχειριστής διορίζεται από την αρχή εξυγίανσης που αποτελείται από άτομα της Κεντρικής Τράπεζας.

Της Μαρίας Χαμπή