You are here

Πράσινο ΕΚΤ σε διαρχία για πιστωτικές κάρτες

22/02/2018 07:12

Το πράσινο φως ανάβει η ΕΚΤ στις κυπριακές αρχές για ανάληψη καθηκόντων που αφορούν την ομαλή λειτουργία συστημάτων πληρωμών μέσω καρτών από την Κεντρική Τράπεζα, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Τα νέα καθήκοντα που ανατίθενται στην Κεντρική Τράπεζα που αφορούν διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με κάρτες μπορούν να θεωρηθούν καθήκοντα κεντρικής τράπεζας και είναι συμπληρωματικά των υφιστάμενων εποπτικών καθηκόντων της και επικουρικά του καθήκοντος προώθησης της ομαλής λειτουργίας των συστημάτων πληρωμών, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Σε γνώμη που υπογράφει ο πρόεδρος της ΕΚΤ Mario Draghi αναφέρεται ότι τη λογική αυτή υποστηρίζει το γεγονός ότι οι σκοποί του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751 όσον αφορά την προστασία του καταναλωτή συνδέονται στενά με τον σκοπό της προώθησης της ομαλής λειτουργίας των συστημάτων πληρωμών.

Τονίζεται ωστόσο ότι είναι σημαντικό η ΚΤ να διαθέτει τους αναγκαίους πόρους για την εκτέλεση των νέων καθηκόντων της, έτσι ώστε να μην επηρεάζεται η ικανότητά της να ασκεί τα σχετικά με το ευρωσύστημα καθήκοντά της και να εκπληρώνει τις υφιστάμενες εποπτικές λειτουργίες της.

Στις 15 Ιανουαρίου 2018 η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έλαβε αίτημα του υπουργείου οικονομικών της Κυπριακής Δημοκρατίας για τη διατύπωση γνώμης αναφορικά με σχέδιο νόμου σχετικά με διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με κάρτες.

Σκοπός του σχεδίου νόμου είναι να μεταφέρει το άρθρο 3 παράγραφος 2 και τα άρθρα 13, 14 και 15 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751 στην κυπριακή έννομη τάξη, ορίζοντας την ΚΤ και την Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας ως αρμόδιες αρχές για τους σκοπούς του εν λόγω κανονισμού. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου και εφόσον δεν προβλέπεται ρητά διαφορετική κατανομή της ευθύνης, οι δύο αρχές θα είναι από κοινού επιφορτισμένες με την ευθύνη διασφάλισης της εφαρμογής των διατάξεών του και των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751.

Ως προς την εφαρμογή των άρθρων 3, 4, 5 και 7 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, τα οποία διέπουν, αφενός, τα ανώτατα όρια προμηθειών που πρόκειται να επιβάλλουν οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών σε συναλλαγές διενεργούμενες από καταναλωτές με χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών και, αφετέρου, την απαίτηση διάκρισης των συστημάτων καρτών πληρωμής από τους φορείς επεξεργασίας, η ΚΤ υποχρεούται να προβαίνει στο σχεδιασμό και τη διαχείριση διαδικασίας για την τακτική συλλογή πληροφοριών και στοιχείων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμής, και κατά περίπτωση, από τα συστήματα καρτών πληρωμής.

Επιπλέον, εφόσον υπό το φως πληροφοριών και στοιχείων που τυχόν λαμβάνει από κάθε τέτοιο πάροχο ή σύστημα η ίδια κρίνει ότι ενδέχεται να ανακύψουν ζητήματα ανταγωνισμού, υποχρεούται να διαβιβάζει τη σχετική πληροφόρηση στην επιτροπή ανταγωνισμού, η οποία με τη σειρά της μπορεί να τα διερευνά περαιτέρω και να προβαίνει στην επιβολή κυρώσεων ή/και τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης ή διοικητικού χαρακτήρα.

Η επιτροπή ανταγωνισμού ορίζεται ως αρχή αποκλειστικά αρμόδια για την εφαρμογή των άρθρων 6, 8, 9, 10, 11 και 12 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, ενώ ο χρηματοοικονομικός επίτροπος της Κυπριακής Δημοκρατίας επιλαμβάνεται της εξωδικαστικής επίλυσης τυχόν διαφορών που προκύπτουν στο πλαίσιο των διατάξεων του.

Επίσης, ανατίθενται σε αμφότερες τις αρχές πλείονες εξουσίες, περιλαμβανομένων των εξουσιών συλλογής πληροφοριών, εγγράφων και στοιχείων από κάθε εποπτευόμενο πρόσωπο, διεξαγωγής επιτόπιων ερευνών και συνεργασίας με τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών μελών.

Η ΕΚΤ αντιλαμβάνεται ότι το σχέδιο νόμου δεν αποσκοπεί στην ανάθεση στην ΚΤ καθηκόντων σχετικών με τον ανταγωνισμό, δεδομένου ότι τα εν λόγω καθήκοντα πρόκειται να ανατεθούν στην επιτροπή ανταγωνισμού. Η ΕΚΤ χαιρετίζει το γεγονός αυτό και προς αποφυγή οποιασδήποτε αμφιβολίας καλεί το υπουργείο οικονομικών να αποσαφηνίσει ότι το σχέδιο νόμου δεν αναθέτει στην ΚΤΚ τέτοια καθήκοντα.

Το σχέδιο νόμου διευρύνει τις υφιστάμενες εποπτικές λειτουργίες της ΚΤ, αναθέτοντας της την αρμοδιότητα εποπτείας αναφορικά, αφενός, με τις διατραπεζικές προμήθειες που αφορούν παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και συστήματα καρτών πληρωμής και, αφετέρου, με τις λοιπές τεχνικές και επιχειρηματικές απαιτήσεις που διέπουν τις πράξεις πληρωμών με κάρτες.

Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον περί υπηρεσιών πληρωμών νόμο 128(I)/20093 η ΚΤΚ είναι ήδη αρμόδια εποπτική αρχή σε σχέση με τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η ίδια έχει αναλάβει αρμοδιότητες σε σχέση με καθήκοντα που αφορούν την προστασία του καταναλωτή, καθώς έχει οριστεί ως αρμόδια αρχή για την εφαρμογή και επιβολή των διατάξεων μεταφοράς της οδηγίας 2014/92/ΕΕ4 και ως συναρμόδια αρχή με την υπηρεσία προστασίας καταναλωτή της Κυπριακής Δημοκρατίας για την εφαρμογή και επιβολή των διατάξεων μεταφοράς της οδηγίας 2014/17/ΕΕ5.

Ωστόσο, τα καθήκοντα που ανατίθενται στην ΚΤΚ βάσει του σχεδίου νόμου φαίνεται να υπερκεράζουν το πεδίο των υφιστάμενων καθηκόντων της. Έτσι, θεωρείται ότι αφορά νέα καθήκοντα η ανάθεση σε αυτή, βάσει του σχεδίου νόμου, της εξουσίας παρακολούθησης και διασφάλισης της συμμόρφωσης των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, των συστημάτων καρτών πληρωμής και των δικαιούχων πληρωμών με τις υποχρεώσεις τους βάσει του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, καθώς και της εξουσίας επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε περιπτώσεις παράβασης. 

Της Γεωργίας Χαννή