You are here

Πρόβλημα η διάσπαρτη ανάπτυξη για τις δημόσιες συγκοινωνίες

06/12/2018 07:29

Τα προβλήματα που παρουσιάζει το μοντέλο ανάπτυξης που παρατηρείται στην Κύπρο, αναδεικνύει απαντητική επιστολή της υπουργού μεταφορών Βασιλικής Αναστασιάδου.

Η κ. Αναστασιάδου απαντώντας σε ερωτήσεις της βουλευτού του ΔΗΣΥ Αννίτας Δημητρίου, επισημαίνει ότι στα πλαίσια της ακολουθούμενης στρατηγικής της βιώσιμης κινητικότητας, στόχο αποτελεί η πύκνωση των αστικών συγκροτημάτων, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα οι διατιθέμενοι πόροι, περιλαμβανομένων των διάφορων κυκλοφοριακών πόρων με έμφαση στις δημόσιες συγκοινωνίες.

«Γι’ αυτό και γενικά θεωρείται ότι το μοντέλο της διάσπαρτης ανάπτυξης έρχεται σε αντίθεση με το προτιμητέο μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης», σημειώνει, προσθέτοντας ότι «είναι γενικά παραδεκτό ότι οι συνεχόμενες επεκτάσεις των αστικών συγκροτημάτων στην Κύπρο στα πλαίσια της διάσπαρτης ανάπτυξης δεν μας έχει επιτρέψει να επικεντρώσουμε τις αναγκαίες επενδύσεις στα κέντρα των πόλεων».

Έργα για αντιμετώπιση κυκλοφοριακών προβλημάτων

Η κ. Αναστασιάδου σημειώνει ότι το υπουργείο αναγνωρίζει το κυκλοφοριακά πρόβλημα στην είσοδο της Λευκωσίας και στα πλαίσια των στρατηγικών σχεδιασμών του προωθεί συγκεκριμένα έργα.

Διευκρινίζει ότι πέραν από τις δράσεις στο κεφάλαιο των δημοσίων συγκοινωνιών, στους προϋπολογισμούς του κράτους υπάρχουν δύο έργα που εκτιμάται ότι θα βοηθήσουν ουσιαστικά στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην είσοδο της Λευκωσίας και αυτά είναι η υλοποίηση της Α’ φάσης του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας και η υλοποίηση της σύνδεσης της λεωφόρου Ακαδημίας στην Αγλαντζιά με τη λεωφόρο Αθαλάσσας (δρόμος Φυτωρίου).

Η επένδυση για τα δύο έργα, όπως αναφέρεται, θα ξεπεράσει τα €64.5 εκ. (€2.5 εκ. για λεωφ. Ακαδημίας και €62 εκ. για τον περιμετρικό αυτοκινητόδρομο).

Σημειώνεται ότι με την επανεκκίνηση της οικονομίας αναμένεται ότι θα ενταχθούν και άλλα έργα στους προϋπολογισμούς του τμήματος δημοσίων έργων, μέσα από τις διαδικασίες αξιολόγησης δημόσιων επενδύσεων (μελέτες τεχνοοικονομικής βιωσιμότητας κόστους-οφέλους) και έγκρισης του υπουργείου οικονομικών και πως το τμήμα δημοσίων έργων έχει μελετήσει διάφορα έργα που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ωριμότητας, με απαιτούμενη δημόσια επένδυση πέραν των €150 εκ.

Έμφαση στις δημόσιες συγκοινωνίες

Σε ότι αφορά την ανέγερση νέων κυβερνητικών κτιρίων, σημειώνεται πως αξιολογείται και η κυκλοφοριακή πτυχή αν και όπως επισημαίνεται «πολλές φορές δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν όλα τα επιθυμητά και αναγκαία μέτρα, είτε λόγω των δεδομένων συνθηκών ανάπτυξης μιας περιοχής, είτε λόγω δυσανάλογα μη βιώσιμου τεχνοοικονομικού κόστους».

«Επιθυμία και στόχος του υπουργείου με βάση και τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, είναι μέρος του προσωπικού και των επισκεπτών-συμπολιτών μας να επιλέγουν και εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης προς τις εγκαταστάσεις των κυβερνητικών κτιρίων, με έμφαση στις δημόσιες συγκοινωνίες. Γι’ αυτό και επενδύονται σημαντικά ποσά στη λειτουργία των δημόσιων συγκοινωνιών», σημειώνεται.

Δεκάδες χιλιάδες οχήματα καθημερινά προς Λευκωσία

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει η κ. Αναστασιάδου, με βάση τα συστήματα καταμέτρησης της κυκλοφορίας στην είσοδο της Λευκωσίας [αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας-Λεμεσού (Α1) και λεωφόρος Λεμεσού] φαίνεται ότι εισέρχονται καθημερινά στην πόλη περίπου 33.000 οχήματα.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στη λεωφόρο Λεμεσού και στις δύο κατευθύνσεις διακινούνται 50.000 οχήματα την ημέρα ενώ στον αυτοκινητόδρομο Α1 στις έξι λωρίδες 65.000 οχήματα την ημέρα.

Κατά τη διάρκεια της πρωινής αιχμής (7-8 πμ) στην είσοδο της Λευκωσίας στον αυτοκινητόδρομο διέρχονται πέραν των 3.000 οχημάτων την ώρα και στις τρεις λωρίδες προς την είσοδο της Λευκωσίας.

Σημειώνεται ότι το τμήμα δημοσίων έργων στα πλαίσια παλαιότερων μελετών είχε προχωρήσει στον υπολογισμό των επιπτώσεων στο περιβάλλον, περιλαμβανομένων και των αέριων ρύπων στην περιοχή της εισόδου της Λευκωσίας, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή του αστικού συγκροτήματος. Τα στοιχεία αυτά δεν είναι πρόσφατα και ενημερωμένα στις παρούσες συνθήκες για να έχουν αξία να διατεθούν.

Πρόσφατα αξιοποιήσιμα στοιχεία δεν υπάρχουν ούτε για υπολογισμό των καθυστερήσεων που παρατηρούνται λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης και κατ’ επέκταση των εργατοωρών που χάνονται ανά έτος στην περιοχή του αστικού συγκροτήματος Λευκωσίας. Στα πλαίσια παλαιότερων τεχνοοικονομικών μελετών είχαν γίνει σχετικοί υπολογισμοί, όπως αναφέρεται.

M.X.