You are here

Από 1η Οκτωβρίου οι αυξημένες ποινές για οδικές παραβάσεις

31/07/2020 20:54

Με τις αρνητικές ψήφους των δύο βουλευτών του ΕΛΑΜ και χωρίς να εγκριθεί καμία από τις τροπολογίες που κατέθεσαν τα κόμματα, εγκρίθηκε το πακέτο των οκτώ νομοθετημάτων για την εφαρμογή πιο αυστηρών ποινών για οδικές παραβάσεις.

Οι τροπολογίες που κατατέθηκαν από διάφορα κόμματα, αφορούσαν περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινών, χωρίς ωστόσο να συγκεντρώσουν την απαραίτητη πλειοψηφία για την έγκρισή τους.

Με το νέο πλαίσιο, αυξάνεται το όριο των εξώδικων προστίμων από €85 σε €500, με το εξώδικο των 500 να επιβάλλεται σε περιπτώσεις οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλης.

Με βάση την έκθεση της αρμόδιας επιτροπής, το ποσό που υπολογίζεται για κάθε χιλιόμετρο υπέρβασης του ορίου ταχύτητας καθορίζεται σε €1 για παράβαση μέχρι 30% του επιτρεπτού ορίου ταχύτητας, σε €2 για παράβαση από 31% μέχρι 50% του εν λόγω ορίου και €3 για παράβαση από 51% μέχρι 75% του εν λόγω ορίου.

Καθορίζεται επίσης, εξώδικο πρόστιμο για το αδίκημα της οδήγησης χωρίς τη χρήση ζώνης και για το αδίκημα της οδήγησης χωρίς ελεύθερα χέρια (χρήση κινητού τηλεφώνου) στα €150 και διπλασιασμός του ποσού αυτού σε περίπτωση επανάληψης των ίδιων αδικημάτων εντός τριών ετών.

Για το αδίκημα της οδήγησης χωρίς τη χρήση κράνους το εξώδικο πρόστιμο καθορίζεται στα €200 και το ποσό διπλασιάζεται σε περίπτωση επανάληψης του ίδιου αδικήματος εντός τριών ετών.

Στα €150 καθορίστηκε το εξώδικο πρόστιμο για το αδίκημα του προσπεράσματος, όταν στο οδόστρωμα υπάρχει συνεχής άσπρη γραμμή ή άλλο απαγορευτικό σήμα ή σε στροφή ή σε συμβολή δρόμων ή σε κυρτή γέφυρα ή σε κορυφή ανάβασης ή σε προσέγγιση οχήματος εξ αντιθέτου, ενώ το προσπέρασμα σε διάβαση πεζών επισύρει εξώδικο πρόστιμο €200.

Το εξώδικο πρόστιμο για το αδίκημα της στάθμευσης σε χώρους για αναπήρους καθορίστηκε στα €300 και για τη στάθμευση σε διπλή κίτρινη γραμμή στα €100.

Η οδήγηση λεωφορείου χωρίς πιστοποιητικό καταλληλότητας του οχήματος προβλέπει εξώδικο πρόστιμο €300 και η οδήγηση άλλου οχήματος χωρίς πιστοποιητικό καταλληλότητας €150.

Καθορίστηκαν επίσης, διαφορετικές ποινές σε περίπτωση εγκατάλειψης τόπου ατυχήματος χωρίς την παροχή βοήθειας, ανάλογα με την περίπτωση.

Με το νέο πλαίσιο διπλασιάζονται οι ποινές που επιβάλλονται σε περίπτωση επανάληψης διάπραξης του ίδιου αδικήματος εντός τριών ετών από την ημερομηνία διάπραξης του πρώτου αδικήματος από το ίδιο πρόσωπο αναφορικά με τα αδικήματα της οδήγησης χωρίς ζώνη, χωρίς κράνος ή με μη ελεύθερα χέρια (χρήση κινητού).

Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης δύο εξώδικων προστίμων, σε περίπτωση που πρόσωπο οδηγεί με ταχύτητα που υπερβαίνει μέχρι 75% τα επιτρεπτά όρια ταχύτητας και είναι παράλληλα υπό την επήρεια αλκοόλης και παρέχεται η δυνατότητα στο δικαστήριο να αποφασίζει, πέραν των υπόλοιπων ποινών που προβλέπονται, την παραπομπή του καταδικασθέντος για θεραπεία αποτοξίνωσης, σε περίπτωση που το πρόσωπο εντοπίστηκε να οδηγεί υπό την επήρεια ναρκωτικών, νοουμένου ότι το ίδιο το πρόσωπο το ζητήσει.

Η προθεσμία πληρωμής των εξώδικων προστίμων που εκδίδονται για τροχαίες παραβάσεις των οποίων τα ποσά υπερβαίνουν τα €100 καθορίστηκε στις 30 ημέρες, ενώ δίωξη εναντίον προσώπου που δεν έχει εξοφλήσει τέτοιο εξώδικο πρόστιμο θα ασκείται μετά τις 45 ημέρες από την έκδοσή του.

Οι νέες ρυθμίσεις θα ισχύουν από την 1η Οκτωβρίου 2020.

Κατά τις τοποθετήσεις τους, οι βουλευτές αναφέρθηκαν στην ενδελεχή εξέταση και επεξεργασία των νομοσχεδίων εκ μέρους της επιτροπής μεταφορών και στην ανάγκη υιοθέτησης των αυστορότερων ρυθμίσεων, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των οδικών δυστυχημάτων και να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια.

Το ΕΛΑΜ καταψήφισε τις ρυθμίσεις επικαλούμενο τις δυσχερείς οικονομικές συνθήκες που επικρατούν την παρούσα περίοδο, καταθέτοντας παράλληλα εισήγηση προς την εκτελεστική εξουσία για ανάληψη δράσης σε ότι αφορά την καλλιέργεια σωστής οδικής συνείδησης.

Παράθυρο εγγραφής 103 εγκλωβισμένων αυτοκινήτων

Ταυτόχρονα, η ολομέλεια ενέκρινε πρόταση νόμου του ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΕΔΕΚ, ώστε να καταστεί εφικτή η εγγραφή οχημάτων τα οποία εισήχθηκαν στη Δημοκρατία, των οποίων η εγγραφή δεν είναι δυνατή, επειδή δεν ικανοποιούν τις πρόνοιες σχετικών κανονισμών αναφορικά με την ηλικία ή /και τις τεχνικές προδιαγραφές τους.

Σε παρέμβασή του ο πρόεδρος των Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου επεσήμανε ότι πρόκειται για επικίνδυνη πρόταση με την οποία θα επιτραπεί η κυκλοφορία παλαιών οχημάτων στους δρόμους.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους, επικαλέστηκε αναφορές αρμοδίων στο πλαίσιο της συζήτησης της πρότασης στην αρμόδια επιτροπή, σημειώνοντας ότι πρόκειται για περίπου 103 οχήματα, τα οποία μπορεί να μην πληρούν ορισμένα κριτήρια αλλά, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ακατάλληλα, όπως είπε.

Της Μαρίας Χαμπή