You are here

Από ΜΟΤ και οι μοτοσυκλέτες

16/02/2018 12:12

Τους ελέγχους καταλληλότητας ΜΟΤ στις μοτοσυκλέτες με κινητήρα άνω των 125 κυβικών εκατοστών με έναρξη από το 2021 προωθεί η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο περί μηχανοκίνητων οχημάτων και τους σχετικούς κανονισμούς.

Το νομοσχέδιο και οι κανονισμοί συζητήθηκαν σήμερα στην επιτροπή μεταφορών με τον διευθυντή του τμήματος οδικών μεταφορών Σωτήρη Κωλέττα να αναφέρει ότι πρόκειται για εναρμονιστικές ρυθμίσεις που καθορίζουν τα καθήκοντα του εποπτικού φορέα του τεχνικού ελέγχου και τα προσόντα των τεχνικών. Ο εποπτικός φορέας στο πλαίσιο των ρυθμίσεων θα είναι το τμήμα οδικών μεταφορών.

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η υποχρέωση εφαρμογής του πιστοποιητικού καταλληλότητας που εκδίδεται σε άλλα κράτη μέλη, θεσμοθετείται ο τρόπος ενημέρωσης για τεχνικούς ελέγχους που διεξάγονται στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας και κατηγοριοποιούνται οι αστοχίες για τις οποίες ελέγχεται ένα όχημα σε ελάσσονος και μείζονος σημασίας.

Επιπρόσθετα εισάγεται η υποχρέωση μοτοσικλετών με κινητήρα άνω των 125 κυβικών εκατοστών για τεχνικό έλεγχο.

Σύμφωνα με τον κ. Κωλέττα, καθορίστηκε ότι ο τεχνικός έλεγχος των μοτοσικλετών είναι ικανοποιητικό να γίνεται ανά πέντε χρόνια ανεξαρτήτως ηλικίας.

Σημείωσε ότι ο λόγος για τον οποίο η ΕΕ ήταν διστακτική να εφαρμόσει τεχνικό έλεγχο στις μοτοσικλέτες μέχρι σήμερα, είναι γιατί το ποσοστό των δυστυχημάτων είναι μικρότερο του 3% αλλά και για οικονομικούς λόγους, επισημαίνοντας ότι σήμερα επιθεωρούνται οι μοτοσικλέτες ενοικιάσεως ανά δύο χρόνια.

Τα τέλη για τις μοτοσυκλέτες θα κυμαίνονται γύρω στα €25 όπως ανέφερε, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει ακόμα οριστική απόφαση.

Στο μεσοδιάστημα μέχρι το 2021, όπως αναφέρθηκε, θα πρέπει οι ελεγκτές ΜΟΤ να προμηθευτούν ειδικά μηχανήματα και να τύχουν ανάλογης εκπαίδευσης.

Εκπρόσωπος της νομικής υπηρεσίας, ανέφερε ότι έχει ληφθεί αιτιολογημένη γνώμη για το νομοσχέδιο και τους κανονισμούς απευθύνοντας παράκληση όπως τα νομοθετήματα ψηφιστούν μέχρι τις 26 Μαρτίου 2018, ημερομηνία κατά την οποία η νομική υπηρεσία θα πρέπει να απαντήσει στις ευρωπαϊκές αρχές.

Βλέπει κενά η ΠΟΒΕΚ

Η ΠΟΒΕΚ από την πλευρά της, θεωρεί ότι υπάρχουν ζητήματα περιλαμβανομένου του θέματος των τελών τα οποία δεν καθορίζονται.

Εκπρόσωπος της ΠΟΒΕΚ ανέφερε ότι στα νομοθετήματα δεν περιλαμβάνονται πρόνοιες από το άρθρο 5 της οδηγίας όπου αναφέρεται ότι εάν το όχημα διανύσει 150 χιλ. χλμ θα πρέπει να πηγαίνει για επιθεώρηση κάθε χρόνο και ότι θα πρέπει να γίνεται συχνότερα ο τεχνικός έλεγχος ενώ, για εμπορικά οχήματα θα πρέπει να γίνεται ο έλεγχος κάθε χρόνο.

«Παράκληση εκατοντάδων ιδιοκτητών οχημάτων είναι να αλλάξει η συμπεριφορά όσον αφορά τα οχήματα ιστορικού χαρακτήρα», ανέφερε ο εκπρόσωπος της ΠΟΒΕΚ, προσθέτοντας ότι για να διασφαλιστεί η μεταβίβαση οχήματος θα πρέπει να περνάει από επιθεώρηση για την προστασία του αγοραστή.

Αναφερόμενος στα σημεία της οδηγίας που έμειναν εκτός νομοθεσίας, ο κ. Κωλέττας είπε ότι αφορούν τον έλεγχο μετά από ατύχημα, τη συχνότητα ελέγχου μετά τα 160 χιλ. χλμ, τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος και τον έλεγχο κατά τη μεταβίβαση του οχήματος, τα οποία όπως επεσήμανε, είναι δυνητικά και επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια των κρατών η υιοθέτηση τους.

Σημείωσε ότι είναι προτιμότερο να ληφθούν μέτρα μείωσης των δυστυχημάτων για τον ανθρώπινο παράγοντα.

Σε ότι αφορά το ζήτημα που τίθεται σε σχέση με τη μεταβίβαση οχήματος, αναφέρθηκε ότι είναι ευθύνη του αγοραστή να ελέγχει ένα όχημα πριν να προχωρήσει στην αγορά του. 

Της Μαρίας Χαμπή