You are here

Κριτική Αβέρωφ για το πάγωμα αγοράς αυτοκινήτων

13/02/2019 06:58

Σε αναμονή για τη λήψη αποφάσεων εκ μέρους της βουλής, που θα θέσουν τέλος στην αβεβαιότητα που φαίνεται να επικρατεί στην αγορά αυτοκινήτου, φαίνεται να βρίσκονται τόσο οι φορείς της αγοράς όσο και οι καταναλωτές.

Ο πρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος Αβέρωφ Νεοφύτου, απέδωσε ευθύνη στην κυβέρνηση για τη «στρέβλωση», κατά την έκφραση του, που έχει δημιουργηθεί στην αγορά, εν αναμονή νέων ρυθμίσεων αναφορικά με το φόρο κατανάλωσης στα αυτοκίνητα και τα τέλη κυκλοφορίας.

«Δεν καταθέτεις οποιοδήποτε νομοσχέδιο που αφορά φόρους κατανάλωσης χωρίς ταυτόχρονα να ζητείς να κηρυχθεί κατ’ επείγον. Είτε θα ψηφισθεί είτε θα απορριφθεί την ίδια μέρα». Διαφορετικά, είπε ως αυτοκριτική για το κόμμα του και την κυβέρνηση, δημιουργείς στρεβλώσεις στην αγορά.

Από τον Αύγουστο η αρνητική επίδραση στην αγορά

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο δημόσιος διάλογος επί των προωθούμενων ρυθμίσεων είχε αρχίσει από τον περσινό Αύγουστο, προκαλώντας από την αρχή κιόλας αντιδράσεις ανάμεσα στους επηρεαζόμενους φορείς και επιδρώντας αρνητικά στην αγορά.

Οι ρυθμίσεις αφορούν κατάργηση του φόρου κατανάλωσης για όλα τα οδικά μηχανοκίνητα οχήματα και αναθεώρηση του τρόπου καθορισμού των τελών κυκλοφορίας μηχανημάτων οχημάτων που εγγράφονται για πρώτη φορά στη Δημοκρατία με αύξηση του τέλους κυκλοφορίας οχημάτων με ψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και ανάλογα με την ηλικία τους.

Η παρουσίαση τους έγινε σε μια περίοδο που η αγορά αυτοκινήτου κατέγραφε την καλύτερη πορεία της μετά από χρόνια με το πρώτο επτάμηνο του 2018 να καταγραφεί την καλύτερη επίδοση σε ότι αφορά τις πωλήσεις σαλούν από το 2008.

Η εικόνα άρχισε να αλλάζει μετά τον Αύγουστο με την ανοδική πορεία να επιβραδύνεται σημαντικά. Μέχρι το τέλος του έτους, οι φορείς της αγοράς διαπίστωναν μούδιασμα στην αγορά εξαιτίας των πλάνων για αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, που εγκρίθηκαν από το υπουργικό συμβούλιο στις αρχές Δεκεμβρίου.

Το 2018 έκλεισε με αύξηση γύρω στο 13% στις εγγραφές σαλούν οχημάτων, τη μικρότερη αύξηση από το 2015, με την ώθηση να δίνουν κυρίως τα μεταχειρισμένα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα, τον Ιανουάριο του 2019 καταγράφηκε μείωση στις εγγραφές σαλούν για πρώτη φορά από το Δεκέμβριο του 2014 καθώς οι καταναλωτές φαίνεται πως συνεχίζουν να αναβάλλουν τις αποφάσεις τους για αγορά οχήματος.

Τα βλέμματα στραμμένα στη βουλή

Με την έγκριση των νομοσχεδίων από το υπουργικό το Δεκέμβριο, εκφράστηκαν ποικίλες αντιδράσεις με τους εισαγωγείς νέων οχημάτων να δείχνουν περισσότερη ικανοποίηση από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων.

Οι διαφωνίες εκ μέρους εμπλεκόμενων φορέων μεταφέρθηκαν και στη βουλή η οποία εξετάζει τα νομοσχέδια.

Κατά την αρχική συζήτηση των νομοσχεδίων η επιτροπή μεταφορών ζήτησε από το υπουργείο μεταφορών να εισέλθει σε νέο κύκλο διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, με προοπτική εξεύρεσης περαιτέρω συγκλίσεων, παραχωρώντας περιθώριο ενός μήνα. Με το περιθώριο να εκπνέει, δεν φαίνεται να έχουν επιτευχθεί συγκλίσεις σε σχέση με τις επίμαχες ρυθμίσεις.

Πέραν των αντιδράσεων των εμπλεκομένων, αδυναμίες και κενά στα νομοσχέδια είχαν εντοπίσει και βουλευτές διαφόρων κομμάτων επισημαίνοντας ότι οι ρυθμίσεις δεν υιοθετούν τον κανόνα «ο ρυπαίνων πληρώνει» και πως δεν υπάρχουν ουσιαστικά κίνητρα για την απόσυρση παλιών οχημάτων.

Κατά την προηγούμενη συνεδρίαση της ολομέλειας της βουλής, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, ζήτησε αποσύνδεση του νομοσχεδίου κατάργησης του φόρου κατανάλωσης στα αυτοκίνητα, από το νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας και επίσπευση της ψήφισης του κάνοντας λόγο για πάγωμα της αγοράς καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Σε χθεσινές του δηλώσεις, κάλεσε τα κόμματα που διαφωνούν με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την κατάργηση των φόρων κατανάλωσης στα εισαγόμενα καινούργια ή μεταχειρισμένα αυτοκίνητα – όχι από τρίτες χώρες – να προχωρήσουν στην κατάθεση τροπολογιών και να μην περιμένουν να τα βρουν μεταξύ τους οι εμπλεκόμενοι φορείς που, όπως υποστήριξε, «δεν θα τα βρουν ποτέ».

Οι αναφορές του προκύπτουν μετά τη συζήτηση του θέματος στην επιτροπή οικονομικών κατά την οποία, οι βουλευτές αναζήτησαν απαντήσεις σε σχέση με τις επιλογές της πλήρους κατάργησης του φόρου κατανάλωσης στα αυτοκίνητα (επιλογή την οποία προάγει η κυβέρνηση) ή του μηδενισμού του φόρου.

Σκοπός της επιτροπής φαίνεται πως είναι η ολοκλήρωση της συζήτησης το συντομότερο και η προώθηση του νομοσχεδίου ενώπιον της ολομέλειας, μαζί με το νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας και όχι ξεχωριστά, κάτι που υποστηρίζουν τα πλείστα κόμματα.

Η προσπάθεια της επιτροπής αναμένεται να ξετυλιχθεί το επόμενο διάστημα με φόντο τις πιέσεις που δέχεται η αγορά αυτοκινήτου.

Της Μαρίας Χαμπή