You are here

Με πινελιές κομμάτων στην ολομέλεια τα τέλη κυκλοφορίας

21/02/2019 14:30

Τις τελευταίες πινελιές στο νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων έβαλαν σήμερα οι βουλευτές κατά την έκτακτη συνεδρίαση της επιτροπής μεταφορών.

Στη συνεδρίαση τα κόμματα έθεσαν τις εισηγήσεις τους επί του νομοσχεδίου καταλήγοντας πλειοψηφικά στις αλλαγές που θα ενσωματωθούν στο τελικό κείμενο που θα τεθεί ενώπιον της ολομέλειας.

Με βάση τις αλλαγές που υιοθετήθηκαν από την πλειοψηφία, προβλέπεται ότι στα οχήματα με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα λιγότερες των 120 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο θα υπάρχει χρέωση €0,50 ανά γραμμάριο.

Για οχήματα με εκπομπές 120 - 150 γρ./χλμ. η χρέωση θα ανέρχεται στα €3/γρ. ενώ, για οχήματα με εκπομπές 150 - 180 γρ./χλμ. η χρέωση θα είναι €5/γρ.

Για οχήματα με εκπομπές πέραν των 180 γρ./χλμ., θα υπάρχει χρέωση €10/γρ.

Τα τέλη κυκλοφορία θα επιβαρύνονται επίσης, στη βάση επιπρόσθετου πίνακα ευρωπαϊκών προτύπων σε σχέση με την τεχνολογία οχημάτων και τις εκπομπές ρύπων. Τα κόμματα επέφεραν αλλαγές και στις χρεώσεις που προβλέπονταν με βάση τον εν λόγω πίνακα όπως κατατέθηκε την περασμένη Δευτέρα στην επιτροπή οικονομικών.

Συγκεκριμένα αύξησαν τη χρέωση στα πετρελαιοκίνητα από €0 στα €100 για τα πρότυπα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχημάτων Euro 6 c και d, ενοποίησαν τις κατηγορίες Euro 5 a και b σε μια κατηγορία Euro 5 με τη σύμφωνο γνώμη του υπουργείου μεταφορών, αυξάνοντας την επιβάρυνση στα πετρελαιοκίνητα στα €250 αντί €200.

Παράλληλα, αύξησαν τη χρέωση για τις υπόλοιπες κατηγορίες παλαιότερων οχημάτων Euro 1-Euro 4 τόσο στα βενζινοκίνητα (από €250 στα €300) όσο και στα πετρελαιοκίνητα (από €500 στα €600).

Υπενθυμίζεται ότι ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας οχημάτων θα εφαρμοστεί για μηχανοκίνητα οχήματα κατηγοριών Μ1 και Ν1 που εγγράφονται για πρώτη φορά στη Δημοκρατία.

Το νομοσχέδιο, όπως έχει διαμορφωθεί οδηγείται προς ψήφιση την 1η Μαρτίου, ενώ σε αναμονή συνεχίζει να βρίσκεται το νομοσχέδιο για την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης, του οποίου η εξέταση αναμένεται να συνεχιστεί τη Δευτέρα στην επιτροπή οικονομικών, με προοπτική την ταυτόχρονη ψήφισή του με τα τέλη κυκλοφορίας.

Είτε μηδέν, είτε κλιμακωτός ο φόρος κατανάλωσης

Σε ότι αφορά το φόρο κατανάλωσης φαίνεται να βγαίνει εκτός πλάνου η πρόταση της κυβέρνησης γα κατάργηση του, καθώς ανάμεσα στα κόμματα επικρατούν δύο επιλογές, του μηδενισμού του φόρου κατανάλωσης ή της κλιμακωτής εφαρμογής του. Η τελική κατεύθυνση αναμένεται να κριθεί στην Ολομέλεια.

Τα κόμματα ΑΚΕΛ, ΕΔΕΚ και Οικολόγοι που προκρίνουν την κλιμακωτή εφαρμογή του φόρου κατανάλωσης στα οχήματα, παρά τις ορισμένες διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις εισηγήσεις τους, βρίσκονται σε συζητήσεις εξετάζοντας τα περιθώρια κατάληξης σε κοινή πρόταση με σκοπό να αυξηθούν οι πιθανότητες ψήφισής της.

Ο πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών Γιώργος Προκοπίου δήλωσε ότι τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής οι θέσεις των πολιτικών ομάδων ώστε να εντοπιστούν συγκλίσεις με στόχο να μην υπάρξουν πολλές αλλαγές και τροπολογίες κατά τη ψήφιση του νομοσχεδίου για τα τέλη κυκλοφορίας.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Αντρέας Φακοντής, είπε ότι με τη στήριξη της πλειοψηφίας περιορίστηκαν οι αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας που είχε προτείνει η κυβέρνηση με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, υποστηρίζοντας ότι οι αυξήσεις θα επιβαρύνουν τον μέσο καταναλωτή.  Κάλεσε την κυβέρνηση να καταθέσει άμεσα γενναιόδωρο σχέδιο απόσυρσης παλιών οχημάτων για αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου οχημάτων, ιδιαίτερα των αυτοκινήτων μεγάλης ηλικίας.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους επανέλαβε τη θέση της ΕΔΕΚ ότι οι ρυθμίσεις πρέπει να περιλαμβάνουν όλα τα μηχανοκίνητα (δίκυκλα, τρίκυκλα).

Πρόσθεσε πως ο φόρος κατανάλωσης δεν πρέπει να καταργηθεί, καθώς κάτι τέτοιο θα ευνοήσει τα οχήματα πολυτελείας και μεγάλου κυβισμού, αλλά να τεθεί σε κοινή διαχρονική βάση των ρύπων τόσο για τα καινούρια όσο και για τα μεταχειρισμένα.

Εκ μέρους των Οικολόγων ο βουλευτής Χαράλαμπος Θεοπέμπτου τόνισε την ανάγκη να εντοπιστούν τα αυτοκίνητα που συνεισφέρουν στους ρύπους και να αποτραπεί η χρήση τους.

Σημείωσε ότι το κόμμα διαφώνησε με τις μειώσεις στην κατά γραμμάριο χρέωση αλλά, συμφώνησε με αλλαγές που επήλθαν στις χρεώσεις βάσει του προτύπου Euro. Όπως ανέφερε, στο θέμα του φόρου κατανάλωσης γίνεται προσπάθεια συνεργασίας για μια τροπολογία που θα προωθεί κλιμακωτή φορολόγηση.

Της Μαρίας Χαμπή