You are here

Πέντε αλλαγές και πρότυπο Euro στα νέα τέλη αυτοκινήτων

18/02/2019 16:14

Πέντε αλλαγές περιλαμβάνει το αναθεωρημένο κείμενο νομοσχεδίου σχετικά με την τροποποίηση των τελών κυκλοφορίας οχημάτων που τέθηκε σήμερα ενώπιον των βουλευτών σε μια προσπάθεια επίτευξης συναίνεσης σε σχέση με τη μορφή που θα λάβουν οι τελικές ρυθμίσεις.

Με τις αλλαγές που επήλθαν στο νομοσχέδιο, αφαιρείται η διασύνδεση της επιπρόσθετης χρέωσης με την ηλικία του οχήματος κατά την ημερομηνία εγγραφής του και εντάσσεται η παράμετρος της εκ κατασκευής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του και ειδικότερα τα πρότυπα εκπομπών «Euro».

Όπως αναφέρθηκε, τα εν λόγω πρότυπα συνδυάζουν τον παράγοντα της ηλικίας ενός οχήματος με την τεχνολογία του και κατ’ επέκταση με τις εκπομπές ρύπων σε αντίθεση με το προηγούμενο νομοσχέδιο σύμφωνα με το οποίο τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζονταν μόνο αναλόγως της ηλικίας των οχημάτων.

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες αλλαγές, προβλέπεται πίνακας αντιστοιχίας με άλλα διεθνή και εθνικά πρότυπα όπως το ιαπωνικό πρότυπο για τις εκπομπές και αφαιρείται η πρόβλεψη για μηδενικό τέλος εγγραφής και δωρεάν άδεια κυκλοφορίας για πέντε έτη στην περίπτωση απόσυρσης άλλου παλιού οχήματος.

Η πρόνοια σε σχέση με την απόσυρση παλιού οχήματος, αφαιρείται με προοπτική όπως επανέλθει με τη μορφή ενός πιο ολοκληρωμένου και ελκυστικού πακέτου κινήτρων.

Επίσης, με τις αλλαγές προστίθεται μια περίοδος 30 ημερών στην μεταβατική διάταξη σε ότι αφορά την εφαρμογή των τελών σε οχήματα που ήδη βρίσκονται στην Κύπρο και δεν έχουν ακόμη εγγραφεί καθώς και σε οχήματα που έχουν ήδη φορτωθεί με προορισμό την Κύπρο. Οι τριάντα μέρες υπολογίζονται από την μέρα γνωστοποίησης της εφαρμογής της νομοθεσίας από τον έφορο μηχανοκίνητων οχημάτων.

Επιπρόσθετα, αλλάζει ο αριθμός 1,4 με τον οποίο προβλέπεται όπως γίνεται διαίρεση των εκπομπών ρύπων για υπολογισμό των τελών, βάσει της νέας μεθόδου της ΕΕ. Ο αριθμός καθορίζεται στο 1,3 που σύμφωνα με το τμήμα οδικών μεταφορών, είναι πιο αντιπροσωπευτικό.

Σύμφωνα με το πρότυπο «Euro» υπάρχει διαχωρισμός των οχημάτων σε 6 κατηγορίες με υποκατηγορίες για τις κατηγορίες 5 και 6.

Δεν λύθηκαν οι διαφορές

Παρά τις αλλαγές στο αναθεωρημένο νομοσχέδιο, εξακολουθούν να παραμένουν διαφωνίες και διιστάμενες απόψεις ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς καθώς και επιφυλάξεις εκ μέρους των κομμάτων με την τελική κατεύθυνση που θα λάβει το θέμα να αναμένεται να διαφανεί σε νέα συνεδρίαση που έχει καθοριστεί για την ερχόμενη Πέμπτη.

Αν και τα κόμματα φαίνεται να αντιμετωπίζουν με θετικό μάτι τις αλλαγές στο νομοσχέδιο και συγκεκριμένα την εισαγωγή του προτύπου «Euro» έναντι των προηγούμενων προτεινόμενων ρυθμίσεων, κατέθεσαν επίσης τις δικές τους εισηγήσεις και παρατηρήσεις.

Εκ μέρους του συνδέσμου πωλητών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ο Νίκος Κληρίδης, ανέφερε ότι δεν νοείται ως κριτήριο για τον καθορισμό των τελών να είναι η ηλικία ενός οχήματος και συμφώνησε με τον καθορισμό της τεχνολογίας ως κριτήριο. «Δεν πρέπει κάποιος να τιμωρείται επειδή αγοράζει μεταχειρισμένο όχημα απλώς λόγω της ηλικίας του οχήματος» είπε, σημειώνοντας ότι τα μεταχειρισμένα οχήματα €5-8 χιλ. αντιπροσωπεύουν το 70% των πωλήσεων μεταχειρισμένων. Χαρακτήρισε ικανοποιητικές τις αλλαγές που επήλθαν στο νομοσχέδιο εκφράζοντας παράλληλα, την προσδοκία να υιοθετηθούν πρόσθετες εισηγήσεις που κατέθεσε ο σύνδεσμος.

Εκ μέρους του παγκύπριου συνδέσμου εισαγωγέων μεταχειρισμένων οχημάτων Λευκωσίας ο Πάμπος Κολοκοτρώνης υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο «κάνει το αντίθετο από αυτό που λέει ότι θέλει να κάνει». Ανέφερε πως εκτός από την κατάργηση της φορολογίας, παρέχεται και 30% μείωση σε ότι αφορά τις εκπομπές ρύπων και πως δεν πληρείται η αρχή του «ο ρυπαίνων πληρώνει». Υποστήριξε ότι ο χαμηλά αμειβόμενος κύπριος καταναλωτής, δεν έχει να κερδίσει τίποτα από τις προωθούμενες ρυθμίσεις.

Βλέπουν θετικά μεν αλλά…

Ο πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών Γιώργος Προκοπίου, σημείωσε ότι με το αναθεωρημένο νομοσχέδιο σημειώνεται πρόοδος καθώς καταργείται το αποκλειστικό κριτήριο της ηλικίας και εισάγεται το κριτήριο των ρύπων μέσω του προτύπου «Euro» από το οποίο προκύπτει και η ηλικία ενός οχήματος, όπως είπε. Η επιτροπή, όπως ανέφερε προκρίνει μηδενικό τέλος κυκλοφορίας για τα οχήματα κατηγορίας Euro 6 ώστε να είναι αποτρεπτική η εισαγωγή οχημάτων μεγάλης ηλικίας.

Σχολιάζοντας τις αντιδράσεις που εκφράζονται από εμπλεκόμενους φορείς, υποστήριξε ότι οι φωνές προέρχονται από όσους έχουν συμφέροντα και πρόσθεσε ότι με το προηγούμενο νομοσχέδιο επιβαρυνόταν ο πολίτης ενώ τώρα καταργείται η διάκριση μεταξύ καινούριου και μεταχειρισμένου οχήματος.

Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου δήλωσε ότι με τις στρεβλώσεις που δημιουργούνται δημιουργείται αξία στους πολίτες Ιαπωνίας και Βρετανίας ενώ η χώρα μας γίνεται νεκροταφείο οχημάτων μεγάλης ηλικίας και κυβισμού. Τάχθηκε υπέρ της μείωσης των φόρων κατανάλωσης και υποστήριξε ότι μέσω τελών και φόρων πρέπει να απαγορευθεί η εισαγωγή οχημάτων πέραν των 5 ετών στην Κύπρο.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χριστάκης Τζιοβάνης σημείωσε ότι το κόμμα συμφωνεί με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» αλλά, διαφωνεί με την πλήρη κατάργηση του φόρου κατανάλωσης προκρίνοντας την κλιμακωτή εφαρμογή του με χρήση των εσόδων για την επιχορήγηση προγραμμάτων όπως η απόσυρση παλιών οχημάτων.

Ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος υποστήριξε ότι η ρύθμιση πρέπει να βασιστεί στις εκπομπές ρύπων με κλιμακωτή αύξηση και επιπλέον επιβάρυνση για όσους επιλέγουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα.

Εκ μέρους των Οικολόγων ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου ανέφερε ότι με τις αλλαγές που επήλθαν το νομοσχέδιο αντί στην ηλικία εστιάζει στην τεχνολογία των οχημάτων και ακολούθως προστίθεται φορολογία αναλόγως των εκπομπών ρύπων. Επέκρινε ωστόσο την κυβέρνηση για τη μη παροχή κινήτρων αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και για επιμονή στο να χαρίσει φόρους πέραν των €10 εκ.

Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο αφορά στα τέλη κυκλοφορίας για οχήματα κατηγορίας Μ1 και Νι που θα εγγράφονται για πρώτη φορά στην κυπριακή Δημοκρατία και εξετάστηκε σε κοινή συνεδρίαση των επιτροπών μεταφορών και οικονομικών.

Υπενθυμίζεται ότι όπως είχε κατατεθεί αρχικά, είχε προκαλέσει αντιδράσεις κυρίως από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων που υποστήριζαν ότι ευνοούνταν οι εισαγωγείς καινούργιων αυτοκινήτων.

Της Μαρίας Χαμπή