You are here

Αντιδράσεις για τα νέα τέλη κυκλοφορίας από εισαγωγείς

06/12/2018 13:29

Ποικίλες αντιδράσεις προκαλεί σε μερίδα των εισαγωγέων οχημάτων η απόφαση της κυβέρνησης να αλλάξει τα τέλη κυκλοφορίας, επιβαρύνοντας τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα.

Η απόφαση της κυβέρνησης αφήνει ικανοποιημένους τους εισαγωγείς νέων οχημάτων, που εντοπίζουν περιβαλλοντικά και λειτουργικά οφέλη από τις νέες ρυθμίσεις, αλλά προκαλεί αναστάτωση στους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων, που θα πρέπει να προσαρμόσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα στις νέες πολιτικές του κράτους.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης για όλα τα οδικά μηχανοκίνητα οχήματα και την αναθεώρηση του τρόπου καθορισμού των τελών κυκλοφορίας μηχανημάτων οχημάτων των κατηγοριών Μ1 και Ν1 που εγγράφονται για πρώτη φορά στη Δημοκρατία.

Ειδικότερα μεταξύ άλλων προβλέπονται αύξηση του τέλους κυκλοφορίας οχημάτων κατηγορίας Μ1 με ψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αύξηση του τέλους κυκλοφορίας οχημάτων κατηγορίας Μ1 και Ν1 ανάλογα με την ηλικία του οχήματος που εγγράφονται για πρώτη φορά στη Δημοκρατία.

Επίσης, αποφασίστηκε παροχή κινήτρου για απόσυρση οχήματος μεγάλης ηλικίας.

Οι εισαγωγείς καινούριων οχημάτων βλέπουν θετικά τις εξαγγελίες καθώς ρυθμίζουν το θέμα των ρυπογόνων οχημάτων, που απασχολεί γενικότερα την ΕΕ.

«Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι πολύ λογικό και με βάση τις οδηγίες της ΕΕ, τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα να πληρώνουν περισσότερα τέλη κυκλοφορίας», σημειώνει ο διευθυντής πωλήσεων της Mercedes Λάκης Κωστέκογλου.

Αντίθετα, οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων είναι ανάστατοι.

«Οι νέες ρυθμίσεις είναι κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των εισαγωγέων καινούριων οχημάτων. Προσπαθούν να μας εκτοπίσουν από το παζάρι», σημειώνει ο Γιώργος Κιζουρίδης της G. Kizourides Motors.

«Συμφωνούμε να μπει μια λογική αύξηση στα αυτοκίνητα μεγαλύτερης ηλικίας αλλά όχι σε αυτά τα επίπεδα», σημειώνει.

Ο πρόεδρος το συνδέσμου εισαγωγέων μεταχειρισμένων οχημάτων Γιώργος Χαραλάμπους σημειώνει ότι τα νέα μέτρα θα πλήξουν τη μεσαία τάξη που αποτελεί το 70% της αγοράς και η οποία δεν μπορεί να αγοράσει καινούριο αυτοκίνητο. «Συμφωνούμε ότι πρέπει να υπάρξει μικρή αύξηση για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα», αναφέρει.

Από το 2012 η εγχώρια αγορά έκανε μεγάλη στροφή σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα τo μερίδιο των καινούργιων στις συνολικές πωλήσεις να πέσει από 53% σε 33% μέσα σε έξι χρόνια.

Σήμερα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αποτελούν τα δύο τρίτα των εγγραφών σαλούν οχημάτων.

Αυτήν την στιγμή το κράτος υπολογίζεται ότι εισπράττει γύρω στα €7 εκ. ετησίως από τους φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα. Με τις αλλαγές που ανακοινώθηκαν, δεν μπορεί να υπολογιστούν με ακρίβεια τα έσοδα που θα έχει το κράτος καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από την αντίδραση της αγοράς, αναφέρουν αρμόδιοι φορείς.

Ο ανώτερος λειτουργός του τμήματος οδικών μεταφορών Γιάννης Νικολαΐδης σημειώνει ότι «υπολογίζεται ότι σταδιακά εντός 2-3 ετών τα έσοδα που θα απολέσει το κράτος από την κατάργηση των φόρων κατανάλωσης θα αναπληρωθούν αλλά δεν μπορούμε να ξέρουμε με ακρίβεια καθώς αυτό εξαρτάται από την αντίδραση της αγοράς».

Δεν υπάρχουν περιθώρια

Αιτιολογώντας τις αλλαγές, το τμήμα οδικών μεταφορών σε σημείωμά του προτάσσει την περιβαλλοντική και λειτουργική χροιά των μέτρων που αποφάσισε το υπουργικό συμβούλιο.

Σημειώνει ότι τα στατιστικά στοιχεία για την εγγραφή οχημάτων στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια, δείχνουν ότι δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια καθυστέρησης στη λήψη μέτρων που τουλάχιστον θα λειτουργούν ως εργαλεία που ευνοούν ένα πιο τεχνολογικά αναβαθμισμένο στόλο οχημάτων.

Παράλληλα, πέραν των άμεσων επιπτώσεων στην υγεία και στο τοπικό περιβάλλον, τα ανώτατα όρια στις εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων και τα ανώτατα όρια θερμοκηπιακών εκπομπών που δικαιούται η Κυπριακή Δημοκρατία έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω, σε βαθμό που η Κύπρος να βρίσκεται ενώπιον σοβαρού κινδύνου για επιβολή προστίμων ή και ανάγκης για αγορά δικαιωμάτων εκπομπών CO2.

Σύμφωνα με το τμήμα οδικών μεταφορών, η κατάργηση του φόρου κατανάλωσης γίνεται για να εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις που προκαλούνται από τον εν λόγω φόρο στην αγορά του αυτοκινήτου.

«Ειδικότερα, η ύπαρξη του φόρου, δημιουργεί επιπρόσθετη επιβάρυνση στα καινούργια οχήματα και άρα αύξηση της αρχικής τους τιμής αγοράς, ενώ για τα μεταχειρισμένα οχήματα ο ΦΚ είναι λιγότερος, αφού μειώνεται ανάλογα (κυρίως) με την ηλικία του οχήματος και σχεδόν εξαλείφεται όταν το όχημα είναι πολύ μεγάλης ηλικίας».

Τονίζεται ότι ο τρόπος που εφαρμόζεται ο φόρος, οδηγεί σε αργή ανανέωση του στόλου (είτε με καινούργια οχήματα είτε με μεταχειρισμένα μικρότερης ηλικίας) με αρνητικές συνέπειες τόσο για τις εκπομπές όσο και για θέματα οδικής ασφάλειας, αφού τα νεότερα οχήματα διαθέτουν τα πιο σύγχρονα συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας.

Η κατάργηση γίνεται επίσης και για σκοπούς απλοποίησης του φορολογικού συστήματος οχημάτων και μείωσης των διαδικασιών και διοικητικού κόστους για την εγγραφή οχημάτων.

Της Γεωργίας Χαννή