You are here

«Καπέλο» στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων

06/10/2004 14:28

• Ανεβαίνει στο £1 εκ. η κάλυψη με Ευρωπαϊκή οδηγία


Πιο βαθιά στην τσέπη θα πρέπει να βάζουν το χέρι οι κύπριοι οδηγοί, όχι μόνο για την αγορά καυσίμων, αλλά πλέον και για την ασφάλιση του αυτοκινήτου τους στο μέλλον. Παρά το γεγονός ότι η ασφαλιστική κάλυψη που παρέχουν οι κυπριακές ασφαλιστικές εταιρείες υπερβαίνει το ανώτατο όριο που προτείνει το προσχέδιο της ευρωπαϊκής οδηγίας, η συνεχιζόμενη αύξηση των αποζημιώσεων που επιδικάζουν τα δικαστήρια σε θύματα τροχαίων δυστυχημάτων, θα έχει σύντομα ως αποτέλεσμα την αύξηση των ασφαλίστρων κατά περίπου 150%. Σημειώνεται ότι η ανώτατη οροφή στην κάλυψη που προβλέπει η υπό ετοιμασία οδηγία ανέρχεται στο €1 εκ. κατ’ άτομο ή εναλλακτικά, ανώτατο όριο κάλυψης €5 εκ. για κάθε ατύχημα ανεξάρτητα με τον αριθμό των θυμάτων.

Ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών «δεν ανησυχεί πολύ από την αύξηση των ορίων ευθύνης που προβλέπει η 5η Ευρωπαϊκή Οδηγία», ανέφερε στη StockWatch ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Φίλιος Ζαχαριάδης. «Το τι μας ανησυχεί, είναι το ολοένα αυξανόμενο ύψος των αποζημιώσεων που πρέπει οι ασφαλιστικές εταιρείες να καταβάλλουν». Ως παράδειγμα, ανέφερε μια πρόσφατη επιδικασθείσα αποζημίωση ύψους £800 χιλ. για ένα ατύχημα. Η κάλυψη της ζημιάς, ανέφερε, ισοδυναμεί με τα έσοδα μιας ασφαλιστικής εταιρείας από την ασφάλιση περίπου 8 χιλ. οχημάτων.

«Υπερκαλυμμένοι» οι Κύπριοι

Ήδη, η ελάχιστη οροφή στην κάλυψη που παρέχουν οι κυπριακές εταιρείες ανέρχεται σε €3,4 εκ. (£2 εκ.), με το μέσο ασφάλιστρο ανά αυτοκίνητο να μην ξεπερνά τα €200 ετησίως. Την ίδια στιγμή, ο μέσος όρος στην Ευρώπη ανέρχεται σε περίπου €500 ετησίως, ενώ ταυτόχρονα, ακόμα και σε χώρες που παρέχουν χαμηλότερες οροφές στην ασφαλιστική κάλυψη για τροχαία ατυχήματα, το μέσο κόστος ασφαλίστρων ανά αυτοκίνητο να είναι ψηλότερο απ’ ό,τι στην Κύπρο.

Ενδεικτικά, ενώ στη Τσεχία, το μέσο ετήσιο ασφάλιστρο ξεπερνά τα €200, η κάλυψη που παρέχουν μέχρι τώρα οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν ξεπερνά τις €600 χιλιάδες. Ακόμα πιο εμφανής, είναι η διαφορά στην Ισπανία, με μέσο ετήσιο κόστος ασφάλισης αυτοκινήτου να ξεπερνά τα €400 ευρώ, ενώ το ανώτατο όριο κάλυψης ανά άτομο δεν ξεπερνάει τις €400 χιλ.

Ένας άλλος παράγοντας ο οποίος επηρεάζει το ύψος των ασφαλίστρων είναι και η δραματική αύξηση των τροχαίων δυστυχημάτων φέτος. Ενδεικτικά, ενώ πέρσι, από την περίοδο 1ης Ιανουαρίου μέχρι την 6η Οκτωβρίου ο αριθμός των θανατηφόρων δυστυχημάτων ανήλθε σε 70 και των νεκρών σε 78, την αντίστοιχη φετινή περίοδο εκτινάχθηκε σε 79 θανατηφόρα τροχαία με 85 νεκρούς. Με άλλα λόγια, κατά την υπό εξέταση περίοδο, τα θανατηφόρα τροχαία αυξήθηκαν κατά 11,4% και ο αριθμός των νεκρών θυμάτων κατά 7,6%.

Αν λειτουργούν, μπορούν να ανταποκριθούν

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή στο γραφείου του Εφόρου Ασφαλιστικών Εταιρειών, η νέα οδηγία δεν αναμένεται πάντως να υιοθετηθεί εντός των επομένων 12 μηνών. Σε ερώτηση για το κατά πόσον οι κυπριακές ασφαλιστικές εταιρείες είναι σε θέση, με την ολοένα και διογκούμενη αύξηση των αποζημιώσεων να ανταποκριθούν με δεδομένο το ύψος των ασφαλίστρων, η ίδια πηγή απάντησε ότι «εφ’ όσον οι ασφαλιστικές εταιρείες λειτουργούν θα πει ότι είναι αδειούχες» και επομένως πληρούν τις προϋποθέσεις που θέτει η νομοθεσία.

Του Στέλιου Ορφανίδη