You are here

Μάχη παρασκηνίων για τα αυτοκίνητα

19/02/2019 13:22

Σε αναμμένα κάρβουνα κάθονται οι έμποροι αλλά και οι ενδιαφερόμενοι να αγοράσουν αυτοκίνητα μετά τις προωθούμενες αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων και τους φόρους κατανάλωσης. Η αγορά παραμένει παγωμένη καθώς κυβέρνηση και κόμματα δεν διατυπώνουν με σαφήνεια τις θέσεις τους. Οι φορείς των ενδιαφερόμενων αλλά και οι ισχυρές αντιπροσωπείες επιδίδονται σε αγώνα δρόμου προκειμένου να επηρεάσουν κόμματα και βουλευτές στην επικείμενη ψηφοφορία.

ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ ευνοούν μηδενικό φόρο κατανάλωσης για όλα τα αυτοκίνητα σε αντίθεση με το ΑΚΕΛ, την ΕΔΕΚ και τους οικολόγους που δεν ευνοούν την πλήρη κατάργηση του φόρου κατανάλωσης αλλά ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων αι επιπλέον επιβάρυνση για όσους επιλέγουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα.

Η κυβέρνηση κατέθεσε χθες αναθεωρημένο νομοσχέδιο που αφαιρει την ηλικία ως αποκλειστικό κριτήριο για την επιβολή τελών κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα και εισάγει το κριτήριο της τεχνολογίας και την εκπομπή ρύπων. Αυτό σημαίνει ότι τα παλιά αυτοκίνητα δεν θα επιβαρύνονται λόγω ηλικίας αλλά κυρίως λόγω της τεχνολογίας του. Τούτο σημαίνει ότι η αγορά θα κατακλυστεί από μεταχειρισμένα αυτοκίνητα νεότερης τεχνολογίας με συνέπεια την άμεση απαξίωση των αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας ανεξάρτητα από την ηλικία τους.

Την ίδια ώρα, άλλο νομοσχέδιο προνοεί την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης στα αυτοκίνητα.

«Εμείς βλέπουμε θετικά το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη βουλή όσον αφορά τα Euro. Το νομοσχέδιο έγινε από την πολιτεία στην προσπάθεια να μειωθούν οι ρύποι στην Κύπρο ωστόσο για να μειωθούν οι ρύποι θα πρέπει να δοθούν κίνητρα όπως είναι η κατάργηση του φόρου κατανάλωσης για να μπορεί κάποιος να αγοράζει καινούρια οχήματα ή ελαφρώς μεταχειρισμένα. 

Επίσης, πρέπει να υπάρχουν αντικίνητρα δηλαδή τα αυτοκίνητα πριν το Euro6 να έχουν ένα περιβαλλοντικό τέλος. Το περιβαλλοντικό τέλος μειώθηκε με αποτέλεσμα να υπάρχει ερωτηματικό εάν μπορεί να δουλέψει το νομοσχέδιο ενώ δεν ξέρουμε πώς θα κινηθούν τα κόμματα», ανέφερε στη StockWatch ο πρόεδρος του συνδέσμου εισαγωγέων καινούριων οχημάτων Πέτρος Κρασάς.

Εκ μέρους του συνδέσμου πωλητών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ο Νίκος Κληρίδης, ανέφερε χθες στη βουλή ότι δεν νοείται ως κριτήριο για τον καθορισμό των τελών να είναι η ηλικία ενός οχήματος και συμφώνησε με τον καθορισμό της τεχνολογίας ως κριτήριο. 

Χαρακτήρισε ικανοποιητικές τις αλλαγές που επήλθαν στο νομοσχέδιο εκφράζοντας παράλληλα, την προσδοκία να υιοθετηθούν πρόσθετες εισηγήσεις που κατέθεσε ο σύνδεσμος.

Με τις αλλαγές που επήλθαν στο νομοσχέδιο, αφαιρείται η διασύνδεση της επιπρόσθετης χρέωσης με την ηλικία του οχήματος κατά την ημερομηνία εγγραφής του και εντάσσεται η παράμετρος της εκ κατασκευής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του και ειδικότερα τα πρότυπα εκπομπών «Euro».

Τα εν λόγω πρότυπα συνδυάζουν τον παράγοντα της ηλικίας ενός οχήματος με την τεχνολογία του και κατ’ επέκταση με τις εκπομπές ρύπων σε αντίθεση με το προηγούμενο νομοσχέδιο σύμφωνα με το οποίο τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζονταν μόνο αναλόγως της ηλικίας των οχημάτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, οι εγγραφές επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν αυξήθηκαν το 2018 κατά 12,8% στις 40.683, σε σύγκριση με 36.067 το 2017. Από το σύνολο των επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν, 13.126 ή 32,3% ήταν καινούρια και 27.557 ή 67,7% ήταν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Της Γεωργίας Χαννή