You are here

Τι άλλαξε το 2004 στην αγορά αυτοκινήτου

26/01/2005 08:15

· Ποιοι έχασαν και ποιοι κέρδισαν από την αλλαγή φορολογίας


Έτος μεγάλων ανακατατάξεων στην αγορά ιδιωτικού αυτοκινήτου ήταν το 2004. Η αλλαγή των φορολογικών συντελεστών των αυτοκινήτων το Νοέμβριο του 2003, σηματοδότησε την έναρξη μιας νέας εποχής για τα καινούργια αυτοκίνητα, οι φορολογικές επιβαρύνσεις των οποίων μειώθηκαν αισθητά. Απόδειξη των αλλαγών που σάρωσαν την αγορά ήταν η εκτίναξη των εγγραφών ιδιωτικών αυτοκινήτων σε 18.220 από 7.601 που ήταν ο μέσος όρος για την περίοδο 2000-2003. Σε σχέση με το 2003, πέρσι ενεγράφησαν συνολικά 133,7% περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα.

Την ίδια περίοδο καταγράφηκε μια μικρότερης κλίμακας, αλλά όχι ευκαταφρόνητη αύξηση, στις εγγραφές και των μεταχειρισμένων οχημάτων, η οποία όμως αποτέλεσε το «κύκνειο άσμα» της «παλιάς καλής εποχής», στην οποία το μεταχειρισμένο εισαγόμενο αυτοκίνητο διατηρούσε τα σκήπτρα στην κυπριακή αγορά. Οι εγγραφές μεταχειρισμένων οχημάτων τύπου σαλούν αυξήθηκαν και πέρσι κατά 18,2%, γεγονός που έχει αποδοθεί στην πίεση στις τιμές τους που προκάλεσε η αλλαγή των φορολογικών συντελεστών. Ως γνωστόν, τον περασμένο Νοέμβριο, έληξε και η μεταβατική περίοδος για τη φορολόγηση του μεταχειρισμένου αμαξιού που είχε εισαγάγει η Βουλή, και τώρα ισχύει ένα νέο, λιγότερο ευνοϊκό καθεστώς.

Πάντως την περσινή χρονιά οι συνολικές εγγραφές μεταχειρισμένων και καινούργιων είχαν ανέλθει σε 42.068 και ήταν κατά 50,4% περισσότερες απ’ ό,τι το 2003.

Την αλλαγή του σκηνικού στην αγορά παρουσιάζει ξεκάθαρα η αλλαγή των μεριδίων αγοράς που κατείχαν μέχρι το 2003 τα μεταχειρισμένα και τα καινούργια αυτοκίνητα. Ενώ η αναλογία τους ανερχόταν σε 7 προς 3, τον περασμένο χρόνο, αυτή περιορίστηκε σε 11 προς 9. Η τάση αυτή αναμένεται ότι θα συνεχιστεί στο μέλλον. Μια πρώτη ένδειξη παρέχουν τα στοιχεία των πωλήσεων τον περασμένο Δεκέμβριο. Για πρώτη φορά, οι εγγραφές καινούργιων αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις εγγραφές των μεταχειρισμένων. Τον περσινό Δεκέμβριο, ενεγράφησαν 1.623 καινούργια αμάξια, σε σχέση με 1.197 το σημαδιακό Δεκέμβριο του 2003, καταγράφοντας αύξηση 35,6%. Οι εγγραφές μεταχειρισμένων περιορίστηκαν σε 1.552, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 10,6%. Το Δεκέμβριο του 2003, είχαν εγγραφεί 1.403 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Το «δωδεκάθεο» της αγοράς

Μεγάλοι κερδισμένοι της περασμένης χρονιάς ήταν αναμφίβολα οι εισαγωγείς αυτοκινήτων με μηχανές κάτω των 2 χιλιάδων κυβικών. Τα τρία τέταρτα (74,5%) της αγοράς καινούργιου αυτοκινήτου κατάφεραν να διεκδικήσουν 12 μάρκες. Τα πρωτεία στο «δωδεκάθεο» με βάση τον αριθμό εγγραφών κατέλαβε το 2004 η Peugeot. Ο αριθμός των νέων εγγραφών ανήλθε σε 2.243 αυτοκίνητα και υπερδιπλασιάστηκε (127,7%) σε σχέση με το 2003. Σε απόσταση αναπνοής ήταν η Volkswagen, με 2.208 εγγραφές και αύξηση 175,4%, ενώ στην τρίτη θέση κατετάγη η Renault με 2.013 εγγραφές και αύξηση 71,3%. Στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρίσκονται η Honda και η Toyota με 1.908 και 1.818 εγγραφές που αυξήθηκαν κατά 143,4% και 111,9% αντιστοίχως σε σχέση με το 2003.

Μεγάλη αύξηση στις εγγραφές κατέγραψε και η Opel της τάξεως του 179,7% και 1.463 εγγραφές καινούργιων αυτοκινήτων, ακολουθούμενη από τη Mercedes, με 1.291 εγγραφές (+135,2%). Παράλληλα, έγιναν πέρσι 1.141 εγγραφές αυτοκινήτων της μάρκας Nissan, 826 της Audi, 777 της Mitsubishi, 703 της BMW και 449 της Mazda.

Προοπτικές σταθεροποίησης

Οι περαιτέρω προοπτικές για φέτος προδιαγράφονται ευνοϊκές για τους εισαγωγείς καινούργιων αυτοκινήτων. Για το 2005 δεν αναμένονται πλέον οι ξέφρενοι ρυθμοί αύξησης που είχαν παρατηρηθεί πέρσι, ανέφερε στη StockWatch ο πρώτος εκτελεστικός διευθυντής της Unicars Αλέξανδρος Διογένους. Ως αποτέλεσμα της αλλαγής της φορολογίας, «πολλοί Κύπριοι πραγματοποίησαν ήδη την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου το 2004, ενώ αρχικά την προγραμμάτιζαν για το 2005», είπε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, για τα επόμενα χρόνια λογαριάζει ότι οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων θα σταθεροποιηθούν μεταξύ 18.000 και 20.000 ετησίως, παρά τους περιορισμούς που ισχύουν «για τα καινούργια και όχι όμως για τα μεταχειρισμένα» αυτοκίνητα.

Γκρίνια και απογοήτευση για 4Χ4

Χαμόγελα και ικανοποίηση δεν συναντιούνται όμως σε όλους τους εισαγωγείς καινούργιων αυτοκινήτων. Η αλλαγή στο φορολογικό καθεστώς, έχει μεν ευνοήσει σε γενικές γραμμές τα καινούργια αυτοκίνητα, όχι όμως στο σύνολό τους. Μεγάλοι χαμένοι, δεν ήταν, όπως θα ανέμενε κανείς, οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων, αλλά οι αντιπρόσωποι καινούργιων αυτοκινήτων του τύπου 4Χ4. Η μεγάλη φορολογική επιβάρυνση των αυτοκινήτων με μεγάλο κυβισμό, είχε ως αποτέλεσμα να «νεκρώσει» η αγορά των αυτοκινήτων με τετρακίνηση. Όπως ανέφερε ενδεικτικά ο Κώστας Δημητρίου, μέτοχος της αντιπροσωπείας Mitsubishi, ενώ η εταιρεία του είχε πωλήσει το 2003 περίπου 300 οχήματα με 4Χ4, μετά την αλλαγή των φορολογικών συντελεστών κατάφερε να πωλήσει μόλις 10 αυτοκίνητα του τύπου αυτού. Τώρα, είπε, η εταιρεία του έχει επικεντρωθεί στη διάθεση αυτοκινήτων με μικρό κυβισμό.

Λόγω της ψηλής φορολογίας, «ο καταναλωτής δεν έχει το δικαίωμα να αγοράσει πλέον αυτοκίνητο με 4Χ4», επαυξάνει ο Γιώργος Κραμπιάς, γενικός διευθυντής της αντιπροσωπείας για Chrysler και Jeep. «Στο κατάστημα έρχονται πελάτες και όταν δουν τις τιμές τους πιάνουν τα γέλια», ανέφερε με τρόπο που προσφέρει μια σαφή εικόνα για τη νέα κατάσταση που έχει δημιουργήσει η νέα φορολογία, ως αποτέλεσμα της οποίας, αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη προς £27 χιλ. να κοστίζουν στην Κύπρο περισσότερο από το διπλάσιο.

Μεσοπρόθεσμα υπάρχουν ελπίδες για αλλαγή της φορολογίας, τις οποίες προσφέρει η υιοθέτηση Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Βάσει της οδηγίας αυτής, «θα φορολογείται η χρήση όχι όμως η απόκτηση αυτοκινήτου», είπε ο Κώστας Δημητρίου. Στο μεταξύ όμως, συνέχισε, γίνονται παρασκηνιακές παραστάσεις με στόχο την ταχύτερη αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος. Στο παρόν πάντως στάδιο, το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει σηματοδοτήσει οποιαδήποτε διάθεση να τροποποιήσει εκ νέου το φορολογικό καθεστώς των αυτοκινήτων.

Του Στέλιου Ορφανίδη