You are here

Η ζωή στις πόλεις στην πανδημία έφερε τεράστιες ανατροπές

31/10/2020 13:28

 

Σημαντικές επισημάνσεις και διαπιστώσεις έρχονται στο φως για τη διαβίωση στα κέντρα των πόλεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τις συνήθειες των ανθρώπων και τις ανάγκες τους, μέσα από ένα μακροσκελές και πολύ λεπτομερές ρεπορτάζ που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Thomson Reuters Foundation με τίτλο "Cities reboot: Urban life in the age of COVID-19".

`Oπως διαπιστώνει το ρεπορτάζ το οποίο φιλοξενεί σημαντικές λεπτομέρειες από τη ζωή στην πόλη σε πολλές χώρες του κόσμου, η αστική ζωή έχει ανατραπεί μετά την πανδημία και πολλά δεδομένα έχουν αλλάξει λόγω της μερικής ή ολικής καραντίνας, της εργασίας από το σπίτι, της τηλεκπαίδευσης, του κλεισίματος χώρων εστίασης, καταστημάτων και υπαίθριων αγορών, κάτι που έκανε τους πολίτες να στραφούν στα πάρκα, στην άσκηση στη φύση, στους περιπάτους και σε άλλα είδη εναλλακτικής διασκέδασης.

Από το σπίτι στο γραφείο, το πάρκο μέχρι το μπαρ - όλες οι γωνιές της πόλης έχουν υποστεί κάποια `επανεκκίνηση` κατά τη διάρκεια του COVID-19, με τους ειδικούς να συμφωνούν ότι πόλεις δεν θα φαίνονται ποτέ οι ίδιες.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του WRI Ross Center for Sustainable Cities με έδρα τις ΗΠΑ, Ani Dasgupta, η πανδημία έφερε στην επιφάνεια πολλά χρονίζοντα προβλήματα τα οποία είναι αδύνατο να αγνοηθούν. Μίλησε για την αυξανόμενη ανισότητα που αυξάνει το χάσμα.

Σε πολύ ανεπτυγμένες χώρες εγκαταστάθηκαν ρομπότ σάρωσης θερμοκρασίας, παραδόσεις φαγητών και φαρμάκων από drone, αναγνώριση προσώπου κάτι που προϋποθέτει λύσεις υψηλής τεχνολογίας που δεν μπορούν όλες οι πόλεις και χώρες να προσφέρουν στους κατοίκους τους.

Φυσικά μερικές από τις παλιές λύσεις επιστρέφουν.
Στη Φλωρεντία, τα εστιατόρια έχουν επανατοποθετήσει τα παραδοσιακά «παράθυρα κρασιού» - που εξυπηρετούσαν τους πελάτες κατά τη διάρκεια της βουβωνικής πανούκλας του 17ου αιώνα - για να σερβίρουν ποτά και σνακ στη διάρκεια της πανδημίας.

Αλλού οι Κυβερνήσεις αγωνίζονται να στεγάσουν περίπου 1,8 δισεκατομμύρια ανθρώπους που είναι άστεγοι ή ζουν σε ανεπαρκή στέγαση και διατρέχουν κίνδυνο μετάδοσης.

Η πανδημία φέρνει στο προσκήνιο τη σύνδεση της στέγασης με την υγεία , δήλωσε ο Shivani Judge, εκτελεστικός διευθυντής του ομίλου υπεράσπισης του Δικτύου Δικαιωμάτων Στέγασης και Γης (HLRN) στο Δελχί.

Σε  χώρες όπως η Κένυα, η Ινδία και η Βραζιλία επανέρχεται το πάγωμα εξώσεων και ενοικίων για προστασία των ενοικιαστών και ιδιοκτητών σπιτιών. 

Στη Βομβάη χώροι ιπποδρομιών για τους λίγους έχουν μετατραπεί σε θαλάμους για ασθενείς ενώ η εταιρεία ενοικίασης Airbnb έχει παραχωρήσει δωρεάν διαμερίσματα σε γιατρούς στη Γαλλία και την Ιταλία.

Ειδικοί αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας πολύς κόσμος που ζει στην πόλη συνειδητοποίησε ότι χρειάζεται ένα σπίτι στο χωριό ή την εξοχή ως καταφύγιο σε περίπτωση ανάγκης ή κρίσης.

Στο Ρότερνταμ, ο αρχιτέκτονας Harm Timmermans δημιούργησε έναν απλό σχεδιασμό με 16 τετράγωνα για να στήσει μια μικρή αγορά που που μπορεί να συναρμολογηθεί γρήγορα και φθηνά σε δημόσιες πλατείες, επιτρέποντας στους ανθρώπους να ψωνίζουν τοπικά και σε ασφαλή απόσταση.

Η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo θέλει μια "πόλη 15 λεπτών" όπου οι καθημερινές ανάγκες των περισσότερων ανθρώπων είναι σε μικρή απόσταση με τα πόδια, με ποδήλατο ή με μικρές μετακινήσεις.

Για πολλούς, το σπίτι είναι ο νέος χώρος εργασίας.

Σχεδόν τέσσερα στα πέντε διευθυντικά στελέχη μεγάλων εταιρειών αναμένουν ότι η πανδημία θα εδραιώσει την εξ αποστάσεως εργασία, σύμφωνα με τη λογιστική εταιρεία PwC, και εταιρείες όπως το Twitter έχουν ήδη ανακοινώσει ότι κάποιο προσωπικό θα εργάζεται από το σπίτι "επ` αόριστον.

Το Lockdown έχει επίσης ωθήσει τους αρχιτέκτονες να αναδιαμορφώσουν τα λεγόμενα διαμερίσματα bijou για μια νέα διπλή ζωή, με συρόμενους τοίχους και γραφεία για να εξυπηρετούν την τηλεργασία.

"Ένας αντίκτυπος του COVID είναι οι κάτοικοι των πόλεων που χρειάζονται περισσότερο υπαίθριο χώρο - για μετακίνηση, φαγητό, κοινωνικοποίηση και άσκηση", δήλωσε ο Michael Berkowitz, ιδρυτής της Resilient Cities Catalyst, μιας μη κερδοσκοπικής συμβουλευτικής εταιρείας.

Είπε ότι αυτό οδήγησε σε δρόμους με περιορισμό διακίνησης οχημάτων , σημειώνοντας ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι δρόμοι είναι το 80% του δημόσιου χώρου σε πολλές πόλεις.

Τον Ιούνιο, η Μπανγκόκ άνοιξε ένα νέο πάρκο χτισμένο σε μια υπερυψωμένη σιδηροδρομική γραμμή που δεν χρησιμοποιείτο για δεκαετίες, το οποίο ελπίζει ότι θα χρησιμεύσει ως πρότυπο για «πράσινους» εγκαταλελειμμένους χώρους.

Στη Νότια Αφρική, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο αναφέρει ότι οι "λευκές" γειτονιές ήταν 700 μέτρα πιο κοντά στα δημόσια πάρκα, είχαν σχεδόν 12% περισσότερη κάλυψη δέντρων και 9% περισσότερη βλάστηση από τις περισσότερες περιοχές στις οποίες διαμένουν μαύροι.
 
Άλλη μελέτη έδειξε ότι ένας στους τρεις Αμερικανούς δεν διαθέτει πάρκο σε απόσταση 10 λεπτών με τα πόδια από το σπίτι, σύμφωνα με το Trust for Public Land.

Η αναβάθμιση λεωφορείων και τρένων συρρικνώθηκε κατά 75% στη Νέα Υόρκη και 90% στο Σαν Φρανσίσκο τον Απρίλιο, σύμφωνα με την Transit, μια εφαρμογή για κινητά που συλλέγει παγκόσμια δεδομένα μεταφορών - αν και οι αριθμοί έχουν ανακάμψει κάπως.

Δεκάδες πόλεις εγκατέστησαν σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή εγκατέστησαν θέσεις στάθμευσης σε ποδηλάτες, ελπίζοντας να εξοικονομήσουν χρήματα και να οδηγήσουν τους πολίτες σε μη μαζική χρήση των ΜΜΜ που διασπείρει τον ιό.
Στη Φιλαδέλφεια, η ποδηλασία αυξήθηκε κατά περισσότερο από 150% κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με άλλη μελέτη.

Οι περισσότερες κοινωνικοποιήσεις έχουν γίνει πλέον εικονικές, από διαδικτυακά πάρτι σε ποτά εργασίας και τηλεδιασκέψεις.