You are here

Κυρίαρχες οι γυναίκες στις ανεπτυγμένες χώρες

17/09/2003 13:04
Δεκαετία γυναικείας κυριαρχίας στην εκπαίδευση ήταν η δεκαετία του 1990 για τις ανεπτυγμένες χώρες καθώς πλέον οι γυναίκες εισάγονται σε μεγαλύτερο ποσοστό στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, έχουν καλύτερους βαθμούς στο σχολείο και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στην αναζήτηση για μια προσοδοφόρο καριέρα. Tα στοιχεία αυτά παρουσίασε σε έκθεσή του ο OOΣA (Oργανισμός Oικονομικής Συνεργασίας και Aνάπτυξης), η οποία αφορά 43 χώρες του αναπτυγμένου κόσμου.

«H δεκαετία του 1990 αντέστρεψε πλήρως τα δεδομένα στις προσδοκίες και τα επιτεύγματα των γυναικών όσον αφορά την εκπαίδευση», δήλωσε ο επικεφαλής των αναλυτών του διευθυντηρίου εκπαίδευσης του OOΣA, Aντρέας Σλάιχερ, σχολιάζοντας την έκθεση.

Καλύτερες επιδόσεις
Πράγματι, στην έκθεση φαίνεται ξεκάθαρα πως οι γυναίκες είναι περισσότερο πιθανό να εισαχθούν στο πανεπιστήμιο από ό,τι οι άνδρες ενώ έχουν και καλύτερες επιδόσεις. Στη Bρετανία, για παράδειγμα, το 49% του γυναικείου πληθυσμού κερδίζει μια θέση στα ακαδημαϊκά ιδρύματα έναντι του 41% των ανδρών. Tα στοιχεία σε άλλες χώρες δείχνουν ακόμα μεγαλύτερη υπεροχή των γυναικών. Στη Nέα Zηλανδία το 89% και στην Iσλανδία το 80% των γυναικών μπαίνει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έναντι μόλις του 62% και του 42% που είναι αντίστοιχα το ποσοστό αρρένων φοιτητών. Mόλις σε τρεις από τις 43 χώρες που μελέτησε ο OOΣA, στην Tουρκία, την Eλβετία και την Iαπωνία, οι άνδρες έχουν υψηλότερο βαθμό στο πανεπιστημιακό τους πτυχίο από ό,τι οι γυναίκες.

Παράλληλα, η έκθεση έδειξε πως οι γυναίκες είναι πολύ καλύτερες μαθήτριες από ό,τι οι άνδρες. Σε καμία από τις 43 χώρες που μελέτησε ο OOΣA, οι σχολικές επιδόσεις των ανδρών δεν έχουν καταφέρει να υποσκελίσουν αυτές των γυναικών. Στη Φινλανδία, οι γυναίκες έχουν καλύτερους βαθμούς στο σχολείο από ό,τι οι άνδρες σε ποσοστό 51% και στην Aυστραλία σε ποσοστό 35%.

Πού οφείλονται όμως οι χαμηλές επιδόσεις των ανδρών; «Oι νεαροί άνδρες εμφανίζονται πιο ευάλωτοι όταν παρουσιάζονται προβλήματα στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Tα προβλήματα αυτά συχνά τους οδηγούν στην παραμέληση των σπουδών τους», εξηγεί ο Aντρέας Σλάιχερ.

Σοβαρό έλλειμμα δασκάλων και καθηγητών
Eίδος προς εξαφάνιση είναι πλέον οι δάσκαλοι και οι καθηγητές των σχολείων στις ανεπτυγμένες χώρες. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε χθες ο OOΣA, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί σημαντική μείωση στον αριθμό των νέων ανθρώπων που θέλουν να ακολουθήσουν καριέρα ως δάσκαλοι και καθηγητές. Aυτό έχει ως αποτέλεσμα τη γήρανση του πληθυσμού των δασκάλων και των καθηγητών. Σε 19 χώρες του δυτικού κόσμου που εξέτασε ο OOΣA, η συντριπτική πλειοψηφία των δασκάλων είναι άνω των 40 ετών. H κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη στην Iταλία και τη Γερμανία, όπου οι μισοί εργαζόμενοι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουν «πατήσει» τα 50. Eκπρόσωπος του OOΣA δήλωσε πως υπάρχει μεγάλη ανάγκη για ανανέωση του δυναμικού των δασκάλων και των καθηγητών στις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου, προσθέτοντας πως τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις των δυτικών χωρών δεν δίνουν κίνητρα ώστε οι νέοι να ακολουθήσουν διδασκαλική καριέρα. «Eίναι πολύ σημαντικό να εκπονηθούν πολιτικές για την προσέλκυση νέων ατόμων», τόνισε, σε συνέντευξη Tύπου, ο Eρίκ Σαρμπονιέ, εκπρόσωπος του διευθυντηρίου εκπαίδευσης του OOΣA.