You are here

Οι νέες τουριστικές τάσεις στον παγκόσμιο χάρτη

28/01/2023 06:00

Ελπίδες ανάκαμψης σε προ πανδημικά επίπεδα εκφράζουν οι φορείς της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας, εξηγώντας σε έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού, ότι οι επιστροφή των τάσεων όπως η μεγαλύτερη διαθεσιμότητα κρατήσεων και ο αστικός τουρισμός, υποδεικνύουν σημάδια επιστροφής στην κανονικότητα.

Στην έκθεση με τίτλο «Ένας κόσμος σε κίνηση: Μετατόπιση των καταναλωτικών ταξιδιωτικών τάσεων το 2022 και μετά», αναφέρεται πως με την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών και των υγειονομικών μέτρων που ίσχυαν σε ορισμένες χώρες μέχρι πρόσφατα, όπως η Κίνα, ο παγκόσμιος τουρισμός και τα ταξίδια θα σημειώσουν σημαντική άνοδο».

Συγκεκριμένα, αναμένεται ανάπτυξη με ρυθμό 5,8% και αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ σε 2,7% για την επόμενη δεκαετία.

Κάτι τέτοιο, σημειώνεται, θα επιφέρει 126 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2032.

Τα ταξίδια γίνονται μέρος των προτεραιοτήτων για τους ταξιδιώτες, προστίθεται, αφού σύμφωνα με τον δείκτη καταναλωτή της Deloitte περισσότερο από 53% των παγκόσμιων καταναλωτών σχεδιάζει να διανυκτερεύσει σε ξενοδοχείο τους επόμενους τρεις μήνες.

Ακόμη, στον προϋπολογισμό καταναλωτών το μερίδιο για ταξίδια αναψυχής παραμένει σε 6% και το ερχόμενο φθινόπωρο, όπως και το φθινόπωρο του 2022.

Οι καταναλωτές προτιμούν να μειώσουν τα έξοδα τους για άλλες προαιρετικές ανάγκες σημειώνει η έκθεση, ενώ με βάση την πρόθεση για ταξίδια οι καταναλωτές προσαρμόζουν τους παράγοντες ταξιδιού ώστε να εξασφαλίσουν την καλύτερη αξία από τις ταξιδιωτικές τους δαπάνες.

Μικτά ταξίδια αναψυχής και εργασίας στις νέες τάσεις

Η εμπειρία της πανδημίας του Covid-19 επέφερε νέες τάσεις στον τομέα του τουρισμού και του ταξιδιού, όπως η ευελιξία κρατήσεων, η αναπτυσσόμενη επιρροή των μέσων μαζικής δικτύωσης στην απόφαση του επόμενου προορισμού και το ενδιαφέρον για βιώσιμα ταξίδια.

Πρόσθετα, η ανθεκτικότητα του πολυτελούς ταξιδιού και το μέλλον του μικτού ταξιδιού το οποίο συνδυάζει αναψυχή και εργασία, δημιουργούν το νέο κοκτέιλ τάσεων και για το 2023 στον τομέα.

Σε αυτό περιλαμβάνονται και τα προσωπικά ταξίδια αναψυχής, μια τάση που ξεκίνησε το 2021 και ενισχύθηκε την περσινή χρονιά.

Πρωταρχικό ρόλο στις αποφάσεις για τα ταξίδια έχουν τα μέσα μαζικής δικτύωσης (ΜΜΔ), προστίθεται, τα οποία στα 2 χρόνια της πανδημίας και των lockdown άγγιξαν του 2,88 δισ. χρήστες.

Το οπτικοακουστικό περιεχόμενο και υλικό που παρακολουθούν οι ταξιδιώτες, επηρεάζει καθοριστικά την τελική απόφαση του τελικού τους προορισμού, καθώς σύμφωνα με έρευνα του Skyscanner περίπου οι μισοί συνεντευξιαζόμενοι σχεδίασαν το ταξίδι τους με βάση το περιεχόμενο που είδαν στα ΜΜΔ.

Η πλατφόρμα του Instagram ήταν η δημοφιλέστερη όπως αναφέρεται, κατά 40% των συμμετεχόντων, ακολουθούμενη από το Facebook σε 33% και το TikTok σε 25%.

Σε σχέση με το είδος ταξιδιού και τον τύπο προορισμού, το συμβούλιο αναφέρει πως με την άρση των ταξιδιωτικών μέτρων της πανδημίας, οι προορισμοί με παραλίες αλλά και οι πόλεις επανήλθαν με αύξηση 75% το 2022 στις παγκόσμιες πωλήσεις πακέτων, σε σύγκριση με το 2021, αύξηση περίπου $69 δισ.

Ο αστικός τουρισμός σημείωσε αύξηση 58% την περσινή χρονιά, ανακάμπτοντας σε ποσοστό 14% σε σχέση με τα προ πανδημικά επίπεδα.

Τα επαγγελματικά ταξίδια που επηρεάστηκαν περισσότερο από όλα τα πεδία ταξιδιού εξαιτίας της πανδημίας, σημείωσαν θετικά αποτελέσματα την περασμένη χρονιά, με ποσοστό 58% των συμμετεχόντων στην έρευνα του δείκτη καταναλωτή να σχεδιάζουν να ταξιδέψουν τους επόμενους τρεις μήνες.

Όσον αφορά τα ταξίδια αναψυχής, το ταξίδι χαλάρωσης, η επίσκεψη σε οικογένεια και φίλους και η επίσκεψη σε έναν προορισμό του «bucket list», αναμένεται να καθορίσουν σημαντικά την ανάκαμψη των ταξιδιών, καθώς είναι οι κύριοι λόγοι για ταξίδι.

Σύμφωνα και με την έρευνα του Skyscanner, περισσότερο από 41% αναμένεται να ξοδέψει περισσότερα για ταξίδια χαλάρωσης σε σχέση με το 2019.

Της Μαρίας Κυριακίδου