You are here

'Σημείο καμπής' στην ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης ο νέος AlphaZero της DeepMind

07/12/2018 12:08

H DeepMind, η θυγατρική εταιρεία της Google, παρουσίασε ένα νέο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με την ονομασία AlphaZero, το οποίο, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, είναι ανώτερο από κάθε άλλο στο παρελθόν.

Σημειώνεται ότι συνιδρυτής της DeepMind και εκτελεστικός διευθυντής είναι ο Ντέμης Χασάπης, κυπριακής καταγωγής Βρετανός και  διακεκριμένος ερευνητής του τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.

Το νέο σύστημα, όχι μόνο διαθέτει υπέρτερες από κάθε άνθρωπο παίκτη ικανότητες σε δύσκολα επιτραπέζια παιγνίδια, όπως το σκάκι, το κινεζικό Go και το σόγκι (ιαπωνικό σκάκι), αλλά επίσης μπορεί να διδάξει μόνο του τον εαυτό του να παίζει, χωρίς την παραμικρή προηγούμενη εμπειρία.

Δεν χρειάζεται να τροφοδοτηθεί εκ των προτέρων με παλαιότερες παρτίδες μεταξύ ανθρώπων, αλλά αρκεί να γνωρίζει απλώς τους κανόνες κάθε παιγνιδιού.

Από το 1997 που ο υπολογιστής Deep Blue της ΙΒΜ νίκησε τον παγκόσμιο πρωταθλητή Γκάρι Κασπάροφ στο σκάκι, η ικανότητα των υπολογιστών και των "έξυπνων" μηχανών να νικούν τους ανθρώπους σε επιτραπέζια παιγνίδια, θεωρείται ορόσημο για την πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης.

Το AlphaZero αποτελεί ένα ακόμη βήμα εξέλιξης για τη δημιουργία μιας τεχνητής νοημοσύνης που είναι αυτοδίδακτη και ανίκητη σε οποιοδήποτε παιγνίδι.

Για ένα "σημείο καμπής" στην ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης έκαναν λόγο οι δημιουργοί του, καθώς το σύστημά τους εμφανίζει επιπλέον σημάδια ανθρώπινης διαίσθησης, δημιουργικότητας και αυτοσχεδιασμού.

Ο Κασπάροφ, κληθείς να σχολιάσει το νέο AlphaZero, δήλωσε εντυπωσιασμένος:

"Αντί να επεξεργάζεται ανθρώπινες οδηγίες και γνώσεις με τρομακτική ταχύτητα, κάτι που έχουν κάνει όλες οι προηγούμενες μηχανές σκακιού, το AlphaZero γεννά τη δική του γνώση. Το κάνει μέσα σε ελάχιστες ώρες και τα αποτελέσματά του ξεπερνάνε κάθε γνωστό άνθρωπο ή άλλη μηχανή. Και δεν μπορώ να κρύψω την ικανοποίησή μου, επειδή το AlphaZero παίζει με ένα πολύ δυναμικό στιλ, αρκετά παρόμοιο με το δικό μου".

Το πρώτο "έξυπνο" σύστημα της DeepMind, το AlphaGo, το οποίο είχε εκπαιδευθεί προηγουμένως αναλύοντας εκατομμύρια παιγνίδια ανθρώπων, είχε στη συνέχεια καταπλήξει τον κόσμο το 2016, όταν νίκησε κατά κράτος όλους τους κορυφαίους παίκτες του παιγνιδιού Go.

Ακολούθησε το AlphaGo Zero, που ήταν πια αυτοδίδακτο και δεν χρειαζόταν την ανθρώπινη εμπειρία. Μέσα σε τρεις μόνο μέρες αυτοδιδασκαλίας είχε καταφέρει να γίνει ανίκητος "μετρ" του Go.

Τώρα το Alpha Zero κάνει κάτι ανάλογο όχι μόνο για το Go, αλλά επίσης για το σκάκι και το σόγκι.

Ουσιαστικά, η DeepMind, όπως δήλωσε, βρίσκεται ένα βήμα πριν το σύστημά της κάνει το ίδιο για κάθε επιτραπέζιο παιγνίδι, αναπτύσσοντας πλέον μια καθολική ικανότητα και όχι εξειδικευμένη για κάποιο παιγνίδι.

Τελικός στόχος είναι μια "γενική" τεχνητή νοημοσύνη, η οποία θα μπορεί να εφαρμοσθεί παντού και πάντα (από την ανακάλυψη νέων φαρμάκων και υλικών ως τη βιοτεχνολογία) - κάτι πολύ πιο δύσκολο από ό,τι φαίνεται εκ πρώτης όψεως.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: http://science.sciencemag.org/content/362/6419/1140

ΚΥΠΕ