You are here

Τα... πετροδολάρια δίνουν αέρα στα φτερά της Boeing

19/11/2013 08:21
Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου

Η αμερικανική κατασκευάστρια αεροπλάνων Boeing φαίνεται να επικρατεί της αιώνιας ανταγωνίστριάς της από την Ευρώπη Airbus στις «αερομαχίες» που διεξάγονται στην αεροπορική έκθεση του Ντουμπάι, αν κρίνει κανείς από την αξία των παραγγελιών που εξασφάλισε εκάστη για τα αεροσκάφη της: Από το συνολικό ύψος των παραγγελιών που υπερβαίνει τα 150 δισ. δολάρια, η «μερίδα του λέοντος», δηλαδή περί τα 100 δισ. δολάρια, αφορά το νέο μοντέλο του μίνι-τζάμπο 777, το οποίο παρουσίασε η Boeing εν χορδαίς και οργάνω στο ολοκαινούριο αεροδρόμιο Al-Maktoum International, το δεύτερο αεροδρόμιο του Ντουμπάι που φιλοδοξεί να γίνει εν καιρώ το μεγαλύτερο στον κόσμο.

Μόνο η «οικοδέσποινα» Emirates παρήγγειλε 150 καινούρια 777, συνολικής αξίας 76 δισ. δολ., ενώ οι υπόλοιπες παραγγελίες προήλθαν από τις Εtihad Airways, Qatar Airways και τη γερμανική Lufthansa, που έσπασε το... «καρτέλ» των αερομεταφορέων από τη Μέση Ανατολή.

Αirbus

Και η Airbus, πάντως, δεν θα πρέπει να αισθάνεται παραπονεμένη, αφού η Emirates έδωσε «ανάσα» στις ασθμαίνουσες πωλήσεις των σουπερτζάμπο A-380 με μια παραγγελία για 50 αεροσκάφη, αξίας 20 δισ. δολαρίων, που αποτελεί και την πρώτη φέτος για το εν λόγω μοντέλο. Οι πωλήσεις του μεγαλύτερου επιβατικού αεροσκάφους στον κόσμο υποχώρησαν κατακόρυφα το 2012, όταν ανακαλύφθηκαν ρωγμές στα φτερά του, με αποτέλεσμα να πουληθούν μόλις εννέα A-380, έναντι αρχικών παραγγελιών για τριάντα. Η Airbus εξασφάλισε επίσης μια μεγάλη παραγγελία 19 δισ. δολαρίων από την Etihad που παρήγγειλε 87 αεροσκάφη, διάφορων τύπων.

Οι τεράστιες παραγγελίες αντανακλούν τα νέα δεδομένα στον διεθνή κλάδο των αερομεταφορών, καθώς οι χώρες του Κόλπου εκμεταλλεύονται τα πετροδολάριά τους και τη στρατηγική τους θέση μεταξύ Ανατολής και Δύσης για να προσελκύσουν περισσότερους ταξιδιώτες από την Ευρώπη και την Ασία. Οι τρεις πόλεις-κλειδιά, δηλαδή το Ντουμπάι, το Αμπού Ντάμπι και η Ντόχα, δαπανούν δισεκατομμύρια δολάρια σε έργα υποδομής ώστε να «φέρουν» τουρίστες (και όχι μόνο...) και να μειώσουν την υψηλή εξάρτηση των οικονομιών τους από τον μαύρο χρυσό.

Η ιλιγγιώδης ανάπτυξη των Emirates, Etihad και Qatar Airways αποτελεί φυσικά «χαράς ευαγγέλια» για τις Βoeing και Airbus, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της πρώτης Τζιμ Μακνέρνι να παραδέχεται ότι «θα κάνουμε χρόνια να ξαναδούμε τόσο μεγάλες παραγγελίες».

Στον αντίποδα, προκαλεί έντονο εκνευρισμό στις παραδοσιακές «δυνάμεις» των αερομεταφορών, όπως τη Lufthansa και την αμερικανική Delta που υποστηρίζουν ότι οι εταιρείες από τη Μέση Ανατολή λαμβάνουν αθέμιτες επιδοτήσεις από τις κυβερνήσεις τους. Οι μετοχές των Boeing και EADS (του μητρικού ομίλου της Airbus) ενισχύθηκαν χθες κατά 2,85% και 2,43% αντίστοιχα.