You are here

Καμπανάκι δημοσιονομικού συμβουλίου για συντάξεις

24/01/2020 09:38

Το δημοσιονομικό συμβούλιο από τον πρώτο χρόνο σύστασης του αναδεικνύει τους κοινωνικούς και δημοσιονομικούς κινδύνους που θα αντιμετωπίσει η Κύπρος λόγω της μη διασφάλισης επαρκών συντάξεων για ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, τα στοιχεία που παρουσιάζονται διαχρονικά στις εκθέσεις του συμβουλίου είναι ανησυχητικά. Πέραν της αναμενόμενης γήρανσης του πληθυσμού και της αύξησης του μέσου προσδόκιμου ζωής, μεγάλο ποσοστό των κυπριακών νοικοκυριών ενώ έχουν ψηλό χρέος και σημαντικές αδυναμίες στην εξυπηρέτηση του, ταυτόχρονα έχουν ένα υπερβολικά χαμηλό ποσοστό αποταμίευσης σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δεδομένα.

«Αυτό αποτυπώνεται και στο χαμηλό αποθεματικό που υπάρχει σήμερα σε ταμεία του δευτέρου και τρίτου συνταξιοδοτικού πυλώνα (Συνταξιοδοτικά Ταμεία), δηλαδή στα επαγγελματικά Ταμεία Σύνταξης και Προνοίας και στα αποταμιευτικά σχέδια ασφάλειας ζωής, και που ανέρχεται περίπου στο ένα τρίτο του αντίστοιχου μέσου ευρωπαϊκού όρου», αναφέρεται.

Πέραν των πιο πάνω το συμβούλιο έχει συμπεριλάβει στις εκθέσεις του ανησυχητικά στοιχεία για το ύψος (περίπου €2 δισ.) του αποθεματικού που έχει αποσυρθεί από Ταμεία Προνοίας που έχουν διαλυθεί και Ασφαλιστικά Συμβόλαια Ζωής που έχουν ακυρωθεί κυρίως μετά την κρίση του 2013.

Είναι θέση του Συμβουλίου ότι η μεταρρύθμιση του συγκεκριμένου τομέα επείγει να προχωρήσει το συντομότερο και να αντιμετωπίζει σφαιρικά μεταξύ άλλων όλες τις πιο κάτω προκλήσεις και αδυναμίες με απώτερο στόχο τη διασφάλιση επαρκών συντάξεων για το μέγιστο δυνατό αριθμό πολιτών.

Τονίζεται ότι θα πρέπει να ενθαρρυνθεί με κίνητρα και άλλα μέτρα η συνταξιοδοτική αποταμίευση και παράλληλα να αποθαρρυνθούν ή και να απαγορευτούν πρακτικές του παρελθόντος όπως αυτές που έχουν προαναφερθεί και επηρεάζουν αρνητικά την αποταμίευση ή τα συσσωρευμένα κεφάλαια.

Λανθασμένα κίνητρα

Σύμφωνα με το συμβούλιο, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο επιτρέπει χωρίς ουσιαστικούς περιορισμούς και αντικίνητρα, ενώ σε μερικές περιπτώσεις επιβάλλει την πρόωρη διάλυση ταμείων ή και απόσυρση των συσσωρευμένων κεφαλαίων από τους δικαιούχους. Σε άλλες περιπτώσεις τα υφιστάμενα φορολογικά κίνητρα ενθαρρύνουν τη απόσυρση των αποταμιευμένων κεφαλαίων υπό τη μορφή εφάπαξ ποσών, αντί τη διατήρηση τους για το σύνολο της συνταξιοδοτικής περιόδου υπό τη μορφή μηνιαίας σύνταξης.

Εποπτεία και διαχείριση

Τονίζεται ότι ακόμη ένα αποθαρρυντικό στοιχείο για τη δημιουργία και λειτουργία συνταξιοδοτικών ταμείων είναι η έλλειψη ασφάλειας και εμπιστοσύνης από τους πολίτες.

«Η διαχρονική αδυναμία της εποπτείας να προλάβει και να περιορίσει την κακή διαχείριση, η απουσία θεσμικού πλαισίου για τη διασφάλιση ορθολογιστικής διαχείρισης, η αστάθεια στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, η απουσία αξιόπιστων επενδυτικών επιλογών αποτελούν μερικούς από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα. Οι προσπάθειες που ήδη καταβάλλονται από τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για καλύτερη ρύθμιση και εποπτεία του τομέα, μέσα στα πλαίσια των Ευρωπαϊκών Οδηγιών αποτελούν βασική προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα της συνολικής προσπάθειας», επισημαίνεται.

Διεύρυνση των επιλογών/ επιβολή αναγκαίων περιορισμών

Το Συμβούλιο αντιλαμβάνεται πλήρως το δικαίωμα που έχουν οι εργαζόμενοι και εργοδότες να καθορίζουν τους όρους εργοδότησης, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου αμοιβής. Επίσης κατανοητή είναι και η θέση που εκφράζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ότι τα αποταμιευμένα κεφάλαια αποτελούν ιδιοκτησία των μελών και αυτά θα πρέπει να αποφασίζουν ελεύθερα το πώς θα τα διαχειριστούν/χρησιμοποιήσουν.

«Όπως όμως και σε άλλες περιπτώσεις ο περιορισμός των ελευθεριών μπορεί να είναι επιθυμητός και αναγκαίος ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον», σημειώνεται. Επιπρόσθετα, μέσα σε αυτά τα πλαίσια και από την στιγμή που ένας εργοδότης ελεύθερα επιλέγει να συστήσει ένα συνταξιοδοτικό ταμείο / ταμείο προνοίας, τότε μπορούν να επιβληθούν όροι και προϋποθέσεις για τον τρόπο λειτουργίας τους, συμπεριλαμβανομένων της υποχρεωτικής συμμετοχής ή εγγραφής των εργοδοτουμένων, των περιορισμών στις πρόωρες αναλήψεις και στον τρόπο διαχείρισης των αποθεματικών, μεταξύ άλλων και για τους πιο κάτω λόγους:

-Για την επίτευξη του στόχου της διασφάλισης επαρκούς σύνταξης.

- Γιατί ο φορολογούμενος με το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα αναλαμβάνει την υποχρέωση να καλύπτει μεταξύ άλλων και τη διαφορά μεταξύ των πραγματικών εισοδημάτων ενός συνταξιούχου και του ποσού που θα έχει καθοριστεί ως το ελάχιστο απαραίτητο εισόδημα του. Αν κάποια άτομα κατά τη διάρκεια της εργοδότησης τους έχουν την ευχέρεια να συμμετάσχουν σε συνταξιοδοτικό ταμείο και αποφασίσουν να μην το πράξουν και στη συνέχεια τα εισοδήματα τους κατά τη συνταξιοδότηση τους θα είναι χαμηλότερο από το καθορισμένο ελάχιστο ποσό, η διαφορά θα επιβαρύνει το φορολογούμενο.

-Γιατί για τη σύσταση και λειτουργία των συνταξιοδοτικών σχεδίων/ ταμείων παρέχονται φορολογικά κίνητρα και δημιουργούνται εποπτικοί / ρυθμιστικοί θεσμοί και διαδικασίες με κόστος για το φορολογούμενο πολίτη.

Με στόχο την παροχή δυνατότητας σε όλους τους πολίτες να συμμετάσχουν σε Συνταξιοδοτικό Ταμείο και λόγω του μικρού μεγέθους και μεγάλου αριθμού των εταιρειών/ εργοδοτών στην Κύπρο θα πρέπει να δημιουργηθούν οι μηχανισμοί που θα επιτρέπουν, ενθαρρύνουν και σε κάποιες περιπτώσεις υποχρεώνουν τη συμμετοχή σε Συνταξιοδοτικά Ταμεία.

Ήδη άρχισε να λειτουργεί ο θεσμός των πολύ-επιχειρησιακών Συνταξιοδοτικών Ταμείων. Αυτό επιτρέπει σε ένα υπάλληλο ενώ αλλάζει εργοδότη να διατηρεί το Συνταξιοδοτικό του Ταμείο. Την ίδια ώρα το συγκριτικά μεγαλύτερο μέγεθος των εν λόγω ταμείων θα επιτρέπει την καλύτερη λειτουργία τους και θα διευκολύνει την εποπτεία.

Μια επιπρόσθετη επιλογή για τους πολίτες θα ήταν η δυνατότητα να συνεισφέρουν/ αποταμιεύουν εξατομικευμένα εκτός των οργανωμένων συνταξιοδοτικών ταμείων. Πολίτες που έχουν τις γνώσεις, δυνατότητα και χρόνο, θα μπορούσαν να έχουν την επιλογή να αποταμιεύουν για τη σύνταξη τους με αντίστοιχους περιορισμούς και κίνητρα όπως αυτά που ισχύουν στον υπόλοιπο τομέα.

Επίσης σημαντική προϋπόθεση που ήδη άρχισε να εφαρμόζεται είναι η δυνατότητα / υποχρέωση των μελών ενός Συνταξιοδοτικού Ταμείου να μεταφέρουν το αποθεματικό τους από ένα ταμείο / σχέδιο σε άλλο. Αυτό για να περιορίζεται η δυνατότητα που υπάρχει μέχρι σήμερα πρόωρης απόσυρσης των αποταμιευμένων κεφαλαίων. Επίσης αυτό θα διευκολύνει τον εργαζόμενο κατά την αλλαγή εργοδότησης του, ενώ θα του δίνεται η ευχέρεια να επιλέγει ο ίδιος το Συνταξιοδοτικό Ταμείο που θα θεωρεί καταλληλότερο για τις δικές του συνθήκες/ ανάγκες.

Φορολογικά κίνητρα

Το συμβούλιο αναφέρει επίσης ότι μέσα στα πλαίσια της μεταρρύθμισης θα πρέπει να εφαρμοστεί ένα σχέδιο παροχής ορθολογιστικότερων κινήτρων που θα ενθαρρύνουν την αποταμίευση για συνταξιοδοτικούς σκοπούς για το σύνολο της κοινωνίας. Η φορολογική απαλλαγή που παραχωρείται σήμερα από τη σχετική νομοθεσία για την καταβολή ασφαλίστρων ωφελεί και αποτελεί κίνητρο για περιορισμένο αριθμό πολιτών.

 Ένας μεγάλος αριθμός πολιτών έχει εισοδήματα κάτω από το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα έχοντας μεγαλύτερη ανάγκη ενθάρρυνσης για συνταξιοδοτική αποταμίευση. Θα μπορούσε να εξεταστεί ο καθορισμός ενός ανώτατου ποσού εισοδημάτων στο οποίο θα παραχωρείται το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής και το δημοσιονομικό όφελος που θα προκύψει να δοθεί υπό άλλης μορφής κινήτρων στους πολίτες με χαμηλά εισοδήματα.

Το Συμβούλιο, όπως και άλλοι θεσμοί και οργανισμοί τονίζουν επαλειμμένα την ανάγκη για προώθηση μεταρρυθμίσεων και αλλαγών που θα βοηθήσουν την κυπριακή οικονομία να γίνει πιο ανταγωνιστική και να διατηρήσει βιώσιμους ρυθμούς ανάπτυξης προς όφελος όλων των πολιτών. Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να εργαστούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς έτσι ώστε να ληφθούν το συντομότερο οι αναγκαίες αποφάσεις. Ιδιαίτερα όσο αφορά στο συνταξιοδοτικό τονίζεται ότι από την τελευταία κρίση έχει παρέλθει μεγάλο χρονικό διάστημα και για σημαντικό αριθμό πολιτών το κενό που έχει δημιουργηθεί λόγω της περιορισμένης ή μηδενικής αποταμίευσης ή και της απόσυρσης συσσωρευμένων συνταξιοδοτικών αποθεμάτων πολύ δύσκολα θα καλυφθεί. «Όσο καθυστερεί η μεταρρύθμιση τόσο θα αυξάνονται οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι», καταλήγει.

Διεύρυνση των επιλογών/ επιβολή αναγκαίων περιορισμών

Το Συμβούλιο αντιλαμβάνεται πλήρως το δικαίωμα που έχουν οι εργαζόμενοι και εργοδότες να καθορίζουν τους όρους εργοδότησης, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου αμοιβής. Επίσης κατανοητή είναι και η θέση που εκφράζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ότι τα αποταμιευμένα κεφάλαια αποτελούν ιδιοκτησία των μελών και αυτά θα πρέπει να αποφασίζουν ελεύθερα το πώς θα τα διαχειριστούν / χρησιμοποιήσουν. Όπως όμως και σε άλλες περιπτώσεις ο περιορισμός των ελευθεριών μπορεί να είναι επιθυμητός και αναγκαίος ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον. Επιπρόσθετα, μέσα σε αυτά τα πλαίσια και από την στιγμή που ένας εργοδότης ελεύθερα επιλέγει να συστήσει ένα συνταξιοδοτικό ταμείο / ταμείο προνοίας, τότε μπορούν να επιβληθούν όροι και προϋποθέσεις για τον τρόπο λειτουργίας τους, συμπεριλαμβανομένων της υποχρεωτικής συμμετοχής ή εγγραφής των εργοδοτουμένων, των περιορισμών στις πρόωρες αναλήψεις και στον τρόπο διαχείρισης των αποθεματικών, μεταξύ άλλων και για τους πιο κάτω λόγους:

  •  Για την επίτευξη του στόχου της διασφάλισης επαρκούς σύνταξης.
  • Γιατί ο φορολογούμενος με το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα αναλαμβάνει την υποχρέωση να καλύπτει μεταξύ άλλων και τη διαφορά μεταξύ των πραγματικών εισοδημάτων ενός συνταξιούχου και του ποσού που θα έχει καθοριστεί ως το ελάχιστο απαραίτητο εισόδημα του. Αν κάποια άτομα κατά τη διάρκεια της εργοδότησης τους έχουν την ευχέρεια να συμμετάσχουν σε συνταξιοδοτικό ταμείο και αποφασίσουν να μην το πράξουν και στη συνέχεια τα εισοδήματα τους κατά τη συνταξιοδότηση τους θα είναι χαμηλότερο από το καθορισμένο ελάχιστο ποσό, η διαφορά θα επιβαρύνει το φορολογούμενο.
  •  Γιατί για τη σύσταση και λειτουργία των συνταξιοδοτικών σχεδίων/ ταμείων παρέχονται φορολογικά κίνητρα και δημιουργούνται εποπτικοί / ρυθμιστικοί θεσμοί και διαδικασίες με κόστος για το φορολογούμενο πολίτη.

Με στόχο την παροχή δυνατότητας σε όλους τους πολίτες να συμμετάσχουν σε Συνταξιοδοτικό Ταμείο και λόγω του μικρού μεγέθους και μεγάλου αριθμού των εταιρειών/ εργοδοτών στην Κύπρο θα πρέπει να δημιουργηθούν οι μηχανισμοί που θα επιτρέπουν, ενθαρρύνουν και σε κάποιες περιπτώσεις υποχρεώνουν τη συμμετοχή σε Συνταξιοδοτικά Ταμεία. Ήδη άρχισε να λειτουργεί ο θεσμός των πολύ-επιχειρησιακών Συνταξιοδοτικών Ταμείων. Αυτό επιτρέπει σε ένα υπάλληλο ενώ αλλάζει εργοδότη να διατηρεί το Συνταξιοδοτικό του Ταμείο. Την ίδια ώρα το συγκριτικά μεγαλύτερο μέγεθος των εν λόγω ταμείων θα επιτρέπει την καλύτερη λειτουργία τους και θα διευκολύνει την εποπτεία.

Μια επιπρόσθετη επιλογή για τους πολίτες θα ήταν η δυνατότητα να συνεισφέρουν/ αποταμιεύουν εξατομικευμένα εκτός των οργανωμένων συνταξιοδοτικών ταμείων. Πολίτες που έχουν τις γνώσεις, δυνατότητα και χρόνο, θα μπορούσαν να έχουν την επιλογή να αποταμιεύουν για τη σύνταξη τους με αντίστοιχους περιορισμούς και κίνητρα όπως αυτά που ισχύουν στον υπόλοιπο τομέα.

Επίσης σημαντική προϋπόθεση που ήδη άρχισε να εφαρμόζεται είναι η δυνατότητα / υποχρέωση των μελών ενός Συνταξιοδοτικού Ταμείου να μεταφέρουν το αποθεματικό τους από ένα ταμείο / σχέδιο σε άλλο. Αυτό για να περιορίζεται η δυνατότητα που υπάρχει μέχρι σήμερα πρόωρης απόσυρσης των αποταμιευμένων κεφαλαίων. Επίσης αυτό θα διευκολύνει τον εργαζόμενο κατά την αλλαγή εργοδότησης του, ενώ θα του δίνεται η ευχέρεια να επιλέγει ο ίδιος το Συνταξιοδοτικό Ταμείο που θα θεωρεί καταλληλότερο για τις δικές του συνθήκες/ ανάγκες. 3

Φορολογικά κίνητρα

Μέσα στα πλαίσια της μεταρρύθμισης θα πρέπει να εφαρμοστεί ένα σχέδιο παροχής ορθολογιστικότερων κινήτρων που θα ενθαρρύνουν την αποταμίευση για συνταξιοδοτικούς σκοπούς για το σύνολο της κοινωνίας. Η φορολογική απαλλαγή που παραχωρείται σήμερα από τη σχετική νομοθεσία για την καταβολή ασφαλίστρων ωφελεί και αποτελεί κίνητρο για περιορισμένο αριθμό πολιτών. Ένας μεγάλος αριθμός πολιτών έχει εισοδήματα κάτω από το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα έχοντας μεγαλύτερη ανάγκη ενθάρρυνσης για συνταξιοδοτική αποταμίευση. Θα μπορούσε να εξεταστεί ο καθορισμός ενός ανώτατου ποσού εισοδημάτων στο οποίο θα παραχωρείται το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής και το δημοσιονομικό όφελος που θα προκύψει να δοθεί υπό άλλης μορφής κινήτρων στους πολίτες με χαμηλά εισοδήματα.

Το Συμβούλιο, όπως και άλλοι θεσμοί και οργανισμοί τονίζουν επαλειμμένα την ανάγκη για προώθηση μεταρρυθμίσεων και αλλαγών που θα βοηθήσουν την κυπριακή οικονομία να γίνει πιο ανταγωνιστική και να διατηρήσει βιώσιμους ρυθμούς ανάπτυξης προς όφελος όλων των πολιτών. Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να εργαστούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς έτσι ώστε να ληφθούν το συντομότερο οι αναγκαίες αποφάσεις. Ιδιαίτερα όσο αφορά στο συνταξιοδοτικό τονίζεται ότι από την τελευταία κρίση έχει παρέλθει μεγάλο χρονικό διάστημα και για σημαντικό αριθμό πολιτών το κενό που έχει δημιουργηθεί λόγω της περιορισμένης ή μηδενικής αποταμίευσης ή και της απόσυρσης συσσωρευμένων συνταξιοδοτικών αποθεμάτων πολύ δύσκολα θα καλυφθεί. Όσο καθυστερεί η μεταρρύθμιση τόσο θα αυξάνονται οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι.