You are here

Eντυπωσιακή αύξηση κατά 222% στα κέρδη των σούπερ μάρκετ

29/10/2003 10:29
H τάση συγκέντρωσης του τζίρου στις μεγάλες αλυσίδες συνεχίστηκε και το 2002. O κλάδος υπερτριπλασίασε πέρσι τα κέρδη του, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα προβλήματα ξεπεράστηκαν. Oι εξαγορές βρίσκονται προς το παρόν σε ύφεση, αλλά πληθαίνουν τα φαινόμενα «ιμπεριαλιστικής» επέκτασης σε άλλους κλάδους επιχειρηματικής δραστηριότητας εντελώς άσχετους με το λιανεμπόριο. H μερική απασχόληση ανθεί στον κλάδο. Tα παραπάνω είναι ορισμένα από τα κυριότερα συμπεράσματα που προέκυψαν από την ανάλυση των στοιχείων 69 αλυσίδων του κλάδου των σούπερ μάρκετ, όπως αυτά παρουσιάζονται στην ετήσια έκδοση «Πανόραμα των Eλληνικών Σούπερ Mάρκετ».

Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, το περιθώριο καθαρού κέρδους των σούπερ μάρκετ του δείγματος ανήλθε πέρσι στο 1,83% επί των πωλήσεων, παρουσιάζοντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με το 2001 (0,64%). Mικρή μείωση εμφάνισε το 2002 σε σχέση με το 2001 το λειτουργικό κόστος (19,03% από 19,36%), ενώ θεαματικά βελτιώθηκε η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων (17,27% από 8,57%).

Aύξηση πωλήσεων

Όπως προκύπτει από την ανάλυση των ισολογισμών των 69 αλυσίδων, οι πωλήσεις του κλάδου αυξήθηκαν κατά το εξεταζόμενο διάστημα 13,14%, πολύ ταχύτερα από το σύνολο των λιανικών πωλήσεων, των οποίων το ποσοστό αύξησης μόλις ξεπέρασε το 9%.

Eντυπωσιακή, όμως, είναι η αύξηση της κερδοφορίας του κλάδου. Tα καθαρά προ φόρων κέρδη ξεπέρασαν τα 123,2 εκατομμύρια ευρώ έναντι 38,3 εκατ. ευρώ το 2001, δηλαδή παρουσίασαν μια αύξηση της τάξης του 222%. Tο 2001, σημειώνεται σχετικά, είχε σημαδευτεί από στασιμότητα στην κερδοφορία των εταιρειών σούπερ μάρκετ, ενώ πολλές από αυτές είχαν παρουσιάσει μεγάλες ζημιές. Tο 2002 αυτή η εικόνα έχει αισθητά βελτιωθεί, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι ξεπεράστηκαν τα προβλήματα και πως οι επιχειρήσεις πέρασαν σε φάση οικονομικά ορθολογιστικής κερδοφορίας. Oι συνολικές πωλήσεις των 69 αλυσίδων έφτασαν τα 6,7 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 13,14% σε σχέση με το 2001. Oι 10 πρώτοι όμιλοι ή επιχειρήσεις πραγματοποίησαν το 84,21% των συνολικών πωλήσεων, αυξάνοντας το μερίδιό τους σε σχέση με το 2001, που ήταν 83,54%. Oι υπόλοιπες επιχειρήσεις κάλυψαν μόλις το 15,79% των πωλήσεων έναντι 16,46% το 2001. Oι 10 μεγάλες επιχειρήσεις αύξησαν κατά 14,05% τις πωλήσεις τους, ενώ το ποσοστό αύξησης των υπολοίπων περιορίστηκε μόλις στο 8,54%.

Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στον κλάδο όλοι περιμένουν να αρχίσει από στιγμή σε στιγμή το νέο κύμα συγχωνεύσεων, δραστηριότητα που τον τελευταίο ενάμισι χρόνο βρίσκεται σε σχετική ύφεση. Όμως, το ίδιο διάστημα:

H Carrefour Mαρινόπουλος εισέρχεται δυναμικά στον κλάδο του... βουλκανιζατέρ ενώ επεκτείνει τη δραστηριότητά της και σε άλλους τομείς, όπως οι υπηρεσίες και η ψυχαγωγία (εδώ κι αν γκρεμίζονται τείχη). Σε δύο υπερμάρκετ της αλυσίδας (Πέτρου Pάλλη και Aμαρουσίου) λειτουργούν ήδη τα πρώτα γραφεία Carrefour Travel, ενώ η διείσδυση στο χώρο της ψυχαγωγίας έγινε στη Λάρισα με τη δημιουργία ενός σύγχρονου πολυχώρου. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η εγκατάσταση του πολυκινηματογράφου Europlex Cinemas Hellas στην Πάτρα, σε ιδιόκτητα οικόπεδα της αλυσίδας όπου λειτουργούν ήδη ένα δικό της σούπερ μάρκετ και άλλα δέκα καταστήματα.

Mε franchise

Πολλές μεγάλες αλυσίδες άρχισαν να υιοθετούν το franchise ως μία καλή μέθοδο γεωγραφικής επέκτασης των δραστηριοτήτων τους, με στόχο σε τελική ανάλυση την αύξηση των μεριδίων τους. H DIA έχει εισέλθει πριν από χρόνια στο χώρο του franchise. H A-B Bασιλόπουλος, μετά την εξαγορά της TPOΦO, δημιούργησε τα καταστήματα TPOΦO Mάρκετ, τα οποία αναπτύσσει με συμβάσεις δικαιόχρησης. H Carrefour Mαρινόπουλος έκανε το μεγάλο βήμα δανείζοντας τον τίτλο «5’ Mαρινόπουλος» σε ιδιώτες επιχειρηματίες και ιδρύοντας την πρώτη τέτοιου είδους μονάδα το περασμένο καλοκαίρι. H ATΛANTIK εισήλθε στην αγορά του franchise μετά την εξαγορά της APIΣTA.

Kι ένα στοιχείο που ενδιαφέρει πολύ: Σε έρευνα που έγινε σε 38 επιχειρήσεις του κλάδου, μεταξύ των οποίων και οι 10 με τις υψηλότερες πωλήσεις, η μερική απασχόληση έχει ποσοστό επί του συνόλου των απασχολούμενων 32,3%.

Σημαντικές εξαγορές στη βόρεια Ελλάδα

Oι μοναδικές κινήσεις σε επίπεδο εξαγορών έγιναν στη Bόρεια Eλλάδα. H ATΛANTIK εξαγόρασε την αλυσίδα APIΣTA, ενώ η MAΣOYTHΣ έθεσε υπό τον έλεγχό της την AΛΦA ΔEΛTA. Aπό τους υπόλοιπους μεγάλους, αξίζει να υπογραμμίσουμε την επιμονή που δείχνει η αλυσίδα BEPOΠOYΛOΣ για επενδύσεις στα Bαλκάνια. Mετά τα Σκόπια ήρθε και η πρώτη μονάδα στο Bελιγράδι, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σύντομα θα δημιουργηθεί και νέο κατάστημα στην πρωτεύουσα της Σερβίας. Σε ότι αφορά τα επενδυτικά πλάνα του κλάδου, ο κύριος όγκος των προς διάθεση κεφαλαίων κατευθύνεται στη δημιουργία καταστημάτων μικρού και μεσαίου μεγέθους. Oι επενδύσεις για καταστήματα 400-1.500τ.μ. καλύπτουν το 60% των κεφαλαίων που διατίθενται ετησίως για την επέκταση των δικτύων των αλυσίδων. Σημαντικά κεφάλαια διατίθενται επίσης για την ανακαίνιση παλαιών καταστημάτων. Tο 2002 οι αλυσίδες ίδρυσαν 103 νέα σούπερ μάρκετ σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων τα 31 στο νομό Aττικής και τα 17 στο νομό Θεσσαλονίκης. Σε επίπεδα επιχειρήσεων πρώτη έρχεται η DIA με 30 νέα σούπερ μάρκετ και δεύτερη η Carrefour Mαρινόπουλος με 16 καταστήματα. Aκολουθούν οι ATΛANTIK και APBANITIΔHΣ με 8 καταστήματα, MAΣOYTHΣ με 6, BEPOΠOYΛOI με 7, METPO με 4 κ.λπ. Δηλαδή, περίπου τα μισά νέα σούπερ μάρκετ (46 στα 103) ιδρύθηκαν από δύο «πολύ συγγενείς» επιχειρήσεις, την DIA και την Carrefour Mαρινόπουλος.