You are here

Κατώτατος μισθός και ΣτΕ στη διελκυστίνδα κυβέρνησης-δανειστών

21/01/2019 13:53

Σε ρυθμούς μεταμνημονιακής αξιολόγησης, της δεύτερης κατά σειρά, εισέρχεται από σήμερα και η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Στην κορυφή της ατζέντας των συζητήσεων βρίσκεται η επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, με τους εκπροσώπους των δανειστών να φέρονται θορυβημένοι με μια πιθανή αύξηση πέριξ του 10%.

Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και δη η αρμόδια υπουργός Εφη Αχτσιόγλου δήλωνε σε χθεσινή της συνέντευξη στο ΑΠΕ ΜΠΕ ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού συνιστά οπωσδήποτε την κορυφαία και πλέον εμβληματική πράξη, με την οποία η κυβέρνηση υπηρετεί τον βασικό της στόχο για την ενίσχυση της θέσης και του εισοδήματος των εργαζομένων. Οι ανακοινώσεις αναμένονται από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ενώ θα ακολουθήσει η υπογραφή της σχετικής υπουργικής απόφασης, προκειμένου οι νέες αμοιβές να ισχύσουν από 1η Φεβρουαρίου. Μάλιστα, όπως επεσήμανε και η υπουργός, η επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού θα σηματοδοτήσει μια αλλαγή σελίδας για την ελληνική οικονομία και τους εργαζομένους, ενώ θα οδηγήσει σε αύξηση συνολικά 24 επιδόματα που συνδέονται με αυτόν και τα οποία στηρίζουν περισσότερους από 280.000 εργαζόμενους και άνεργους.

Στο ασφαλιστικό, με τον έλεγχο σε τεχνικό επίπεδο από τα κλιμάκια των δύο πλευρών να έχει γίνει την περασμένη εβδομάδα, δεν φαίνεται να υπάρχουν σοβαρά «αγκάθια» στη διαδικασία αξιολόγησης. Ειδικά στο θέμα της υλοποίησης του νόμου Κατρούγκαλου και της έκδοσης των συντάξεων, σύμφωνα με τα στοιχεία, δεν φαίνεται να υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Στο τέλος Νοεμβρίου, οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις ήταν 40.788. Λιγότερες από 40.000 είναι οι εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις, ενώ περίπου 20.000 εκκρεμότητες υπάρχουν ως προς την έκδοση των εφάπαξ. Όπως μάλιστα δήλωσε η κα Αχτσιόγλου, εξερχόμενη από την συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τον Ευρωπαίο επίτροπο Πιερ Μοσκοβισί, υπολογίζεται ότι έως τον Απρίλιο θα έχουν εξοφληθεί στο σύνολό τους όλες οι εκκρεμότητες.

Τεχνικές δυσκολίες και παθογένειες ετών ενδέχεται να καθυστερήσουν κι άλλο την ανάρτηση των εκκαθαριστικών των ήδη συνταξιούχων, στα οποία θα φαίνεται ο επανυπολογισμός των συντάξεων βάσει του νόμου Κατρούγκαλου. Σε πολλές περιπτώσεις, υπήρξαν τεράστιες ελλείψεις και τεχνικά προβλήματα, με αποτέλεσμα ο επανυπολογισμός, προκειμένου να βγει η «προσωπική διαφορά», να έγινε με βάση κάποιον μαθηματικό τύπο και όχι τα πραγματικά στοιχεία φακέλων. Από το υπουργείο Εργασίας δεν αποκλείουν την πιθανότητα ύπαρξης λαθών, κάτι που αναμένεται να τεθεί και στη συζήτηση με τους εκπροσώπους των δανειστών.

Βέβαια, στο ασφαλιστικό, ο μεγάλος «πονοκέφαλος» για την κυβέρνηση, που ήδη προβληματίζει και τους εκπροσώπους των δανειστών, είναι οι επικείμενες αποφάσεις του ΣτΕ για τις μνημονιακές περικοπές των συντάξεων. Από το υπουργείο Εργασίας, εκτιμάται ότι το κόστος μιας επαναφοράς των αρχικών ποσών και μάλιστα αναδρομικά ανέρχεται στο δυσθεώρητο ποσό των 24 δισ. ευρώ. Αν και το κόστος, βάσει των μέχρι σήμερα δικαστικών εξελίξεων, ενδέχεται να είναι σημαντικά χαμηλότερο, κατά μέσο όρο 4,5 δισ. ευρώ το έτος, παραμένει απόλυτα απαγορευτικό για αυτήν αλλά και για όποια επόμενη κυβέρνηση. Καθοριστική βέβαια για την εξέλιξη του θέματος είναι η επικείμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον νόμο Κατρούγκαλου, που θα κρίνει εάν ο επανυπολογισμός των συντάξεων έλυσε το θέμα της αντισυνταγματικότητας των περικοπών.

Στην περίπτωση που ο επανυπολογισμός κριθεί αντισυνταγματικός, τότε η εφαρμογή της πρώτης απόφασης του ΣτΕ που αφορά την αντισυνταγματικότητα των περικοπών κατά τα 2 πρώτα Μνημόνια, θα καταστεί υποχρεωτική. Στην αντίθετη περίπτωση, συνταγματικότητας της διαδικασίας που επέβαλε ο νόμος Κατρούγκαλου, τότε όλα θα κριθούν, όπως επισημαίνουν οι νομικοί, από την τελεσίδικη απόφαση για το θέμα των αναδρομικών. Μόνο που αυτή δεν αναμένεται νωρίτερα από την επόμενη 4ετία.

Σε επίπεδο προαπαιτούμενων, το υπουργείο Εργασίας οφείλει να παρουσιάσει την υπουργική απόφαση για την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών κατά 50% σε περίπτωση που απασχολούν νέους ηλικίας έως 25 ετών, αλλά και την απόφαση για την επιδότηση ενοικίου και δόσης δανείου. Κι ενώ στην πρώτη περίπτωση δεν αναμένονται εκπλήξεις, η καθυστέρηση στη δεύτερη περίπτωση αφορά τη διαπραγμάτευση που διεξάγεται αναφορικά με το αν θα τεθούν διαφορετικά κριτήρια και ποια, στην επιδότηση δόσης «κόκκινου» δανείου, εφόσον έχει τεθεί ως υποθήκη πρώτη κατοικία. Ζητούμενο παραμένει επίσης το ποσό που τελικά θα διατεθεί από τα συνολικά 400 εκατ. ευρώ, στη δεύτερη αυτή δράση.

Κατά τη συζήτηση των διαπραγματεύσεων αναμένεται, τέλος, να «κλειδώσει» η νέα ρύθμιση οφειλών μόνο για χρέη προς τα Ταμεία. Όπως έχει ξεκαθαριστεί, η ρύθμιση θα αφορά μη μισθωτούς, δεν θα έχει εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, θα προβλέπει 36 δόσεις εάν το ποσό είναι κάτω από 3.000 ευρώ και 120 δόσεις (χωρίς περαιτέρω κλιμάκωση) εάν πρόκειται για μεγαλύτερα ποσά οφειλών.

Πηγή: Euro2day