You are here

Κλείνουν 3, ανοίγουν όμως 4 επιχειρήσεις

15/12/2003 10:36
Μία στις πέντε νέες μικρομεσαίες επιχειρήσεις κλείνει το δεύτερο χρόνο της λειτουργίας της, ενώ το 50% αυτών παύει να λειτουργεί στα 5-7 χρόνια από την ίδρυσή τους. Όμως, παρ΄ όλα αυτά, το ισοζύγιο «γεννήσεων- θανάτων» επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια αποβαίνει πάντα πλεονασματικό, που σημαίνει ότι ο αριθμός των ΜΜΕ στη χώρα μας αυξάνεται σταθερά παρά τις απώλειες. Τα συμπεράσματα προκύπτουν από τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή Ελλάδας (ΟΚΕ), για να συντάξει τη «Γνώμη» για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το περιβάλλον που δραστηριοποιούνται και τις προοπτικές τους για το μέλλον.

Η ΟΚΕ επισημαίνει ότι για τις Ανώνυμες Εταιρείες και τις ΕΠΕ, όλα τα στοιχεία δείχνουν ισχυρή τάση βιωσιμότητας. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ΙCΑΡ, την πενταετία 1997-2001 ιδρύθηκαν 23.820 ΑΕ και ΕΠΕ και έκλεισαν 1.592 από αυτές. Δηλαδή το ποσοστό «θνησιμότητας» των νεο-ιδρυμένων ΑΕ και ΕΠΕ ήταν μόνο 6,7%.

Παρά τις ισχυρές αναταράξεις και ανακατατάξεις που παρατηρούνται στο χώρο των ΜΜΕ και παρά την υψηλή «θνησιμότητα» των νέων μικροεπενδυτών που δοκιμάζουν την τύχη τους στον επιχειρηματικό στίβο, ο συγκεκριμένος τομέας της ελληνικής οικονομίας κάθε άλλο παρά ακολουθεί φθίνουσα πορεία, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον το πλήθος των επιχειρήσεων. Από τα στοιχεία που συγκέντρωσε η ΟΚΕ, κυρίως από το υπουργείο Οικονομικών, προκύπτει ότι από το 1999 μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2002 δήλωσαν έναρξη περίπου 293.000 επιχειρήσεις, ενώ έκλεισαν γύρω στις 221.600 επιχειρήσεις. Η καθαρή- θετική- διαφορά που έχει προστεθεί στα χρόνια αυτά ανέρχεται σε 71.100 επιχειρήσεις ή 20.314 επιχειρήσεις σε ετήσια βάση κατά μέσον όρο.

1 εκατ. οι ΜΜΕ :Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι ότι οι επιχειρήσεις, που σύμφωνα με το νέο κοινοτικό ορισμό μπορούν να χαρακτηριστούν ΜΜΕ, ξεπέρασαν ήδη το 1 εκατ. στη χώρα μας. Από αυτές, περισσότερες από το 98% είναι μικροεπιχειρήσεις με τζίρο που δεν υπερβαίνει τα 2 εκατ. ευρώ. Οι μικρές, για τα δεδομένα της Ε.Ε., ελληνικές επιχειρήσεις, δηλαδή αυτές που πραγματοποιούν τζίρο από 2 έως 10 εκατ. ευρώ, μόλις ξεπερνούν τις 5.500, ενώ οι μεσαίες (με τζίρο από 10-50 εκατ. ευρώ) δεν είναι ούτε 1.000. Τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν κάποια επιχειρηματική δραστηριότητα είναι περισσότερα από 600.000, ενώ οι Α.Ε. κυμαίνονται γύρω στις 34.000 και οι ΕΠΕ γύρω στις 20.000.

Η ΟΚΕ, όμως, δεν μένει μόνο στα αριθμητικά δεδομένα που προσδιορίζουν την επιχειρηματική κινητικότητα στη χώρα μας. Με αφορμή τη συμπλήρωση τριών χρόνων από τη σύνταξη της «Χάρτας των μικρών επιχειρήσεων της Ε.Ε.», που εγκρίθηκε στη Φέιρα της Πορτογαλίας τον Ιούνιο του 2000, επιχειρεί να εξαγάγει κάποια συμπεράσματα για τα βήματα που επιτελέστηκαν στην Ελλάδα αυτή την τριετία. Και η σύγκριση αποβαίνει μάλλον θετική για την κυβέρνηση, αφού στη «Γνώμη» τονίζεται χαρακτηριστικά:

«Ενώ το γενικό περιβάλλον δράσης των ΜΜΕ της χώρας μας απέχει αρκετά από τις απαιτήσεις του Χάρτη, διαπιστώνεται σημαντική πρόοδος σε ορισμένους επιμέρους τομείς, όπως στο ζήτημα του καθορισμού ενός συστήματος νέων χρηματοδοτικών μέσων, την εισαγωγή του λογιστικού προσδιορισμού του καθαρού εισοδήματος των ΜΜΕ, την ίδρυση και ενίσχυση των Ηλεκτρονικών Κέντρων Εμπορίου, την έστω και μερική μείωση του χρόνου και των δικαιολογητικών ίδρυσης επιχειρήσεων, τη διάδοση της χρήσης της Ηλεκτρονικής (ΤΑΧΙSΝΕΤ, ΙΝΤΕRΝΕΤ κ.ά), την αναμονή ενεργοποίησης των Κέντρων Επιχειρηματικής και Τεχνολογικής Ανάπτυξης».

Τρία χρόνια :Το διάστημα των τριών ετών είναι μικρό για την εξαγωγή συμπερασμάτων, αλλά και οι ίδιες οι ΜΜΕ φαίνεται ότι δεν δραστηριοποιήθηκαν προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης των μέτρων που αποφασίστηκαν. Έτσι, τονίζει η ΟΚΕ, δεν έχει σχηματιστεί ακόμη μια κρίσιμη μάζα επιχειρήσεων νέας οικονομίας που να λειτουργήσει ως ατμομηχανή ανάπτυξης των ΜΜΕ με πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα.

Υπό την έννοια αυτή, ενώ το περιβάλλον δράσης των ΜΜΕ έχει μεταβληθεί σημαντικά, η κατάστασή τους παραμένει στάσιμη. Ωστόσο, σταδιακά δημιουργούνται οι προϋποθέσεις μιας ανανέωσης του κορμού των επιχειρήσεων, σύμφωνα με το νέο περιβάλλον και τις ανταγωνιστικές συνθήκες της εποχής.