You are here

Μακροχρόνια ύφεση «βλέπουν» οι απαισιόδοξοι Ελληνες

30/03/2010 09:24
Του Γιώργου Δαράτου

Ενώ ο οικονομικός ορίζοντας για τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης συνεχίζει και αυτό τον μήνα να φωτίζεται ολοένα και περισσότερο, την ίδια ώρα οι προοπτικές της Ελλάδας εξακολουθούν να βυθίζονται στο σκοτάδι.

Σύμφωνα με τα μηνιαία στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τις προσδοκίες των επιχειρηματιών και των καταναλωτών για την εξέλιξη του οικονομικού κλίματος στις χώρες τους και στην Ευρώπη, αυτό έχει βελτιωθεί σημαντικά σε ολόκληρη την Ενωση... Εντονη παρουσιάζεται, με βάση τα στοιχεία, η αντίθεση με τις εξαιρετικά μειωμένες προσδοκίες για το μέλλον τους των Ελλήνων επιχειρηματιών και καταναλωτών, οι οποίες παρουσιάζονται να έχουν υποστεί νέα βαθιά καθίζηση σε σύγκριση προς τα αποτελέσματα των προηγούμενων μηνιαίων ερευνών-δημοσκοπήσεων της Επιτροπής.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, ο γενικός δείκτης του οικονομικού κλίματος -στον οποίο είναι ενσωματωμένες οι προσδοκίες των επιχειρηματιών και των καταναλωτών για τη βιομηχανία, τις κατασκευές, τις υπηρεσίες και το λιανικό εμπόριο- ανέβηκε τον Μάρτιο στην ευρωζώνη στις 97,7 μονάδες από τις 95,9 που ήταν το Φεβρουάριο. Στην Ένωση των «27» κρατών-μελών ο δείκτης των προσδοκιών ανέβηκε τον Μάρτιο στο επίπεδο των 99,6 μονάδων από τις 97,6 μονάδες που ήταν το Φεβρουάριο.

Ελλάδα

Αντιθέτως, στην Ελλάδα, ο αντίστοιχος γενικός δείκτης υποχώρησε τον Μάρτιο στις 69,6 μονάδες, από τις 72,2 που ήταν το Φεβρουάριο. Αυτή η βαθμολογία που βάζουν οι Ελληνες επιχειρηματίες για τις προοπτικές της οικονομίας της χώρας τους είναι η χειρότερη μεταξύ όλων των πολιτών της Ενωσης και είναι ενδεικτική του γεγονότος ότι η χώρα έχει εισέλθει για τα καλά σε βαθιά οικονομική ύφεση, αλλά και ότι οι πολίτες της -επιχειρηματίες και καταναλωτές- προβλέπουν πως αυτή θα έχει και μεγάλη διάρκεια.

Χαρακτηριστικό του ιδιαίτερα κακού οικονομικού κλίματος που καταγράφεται στην Ελλάδα, είναι ότι σε αυτήν έχουν διαμορφωθεί οι πλέον αρνητικοί δείκτες στην Ενωση και συγκεκριμένα αυτοί που αναφέρονται στις προοπτικές και προσδοκίες εξέλιξης στους τομείς του λιανικού εμπορίου, των κατασκευών και των υπηρεσιών.

Οι προσδοκίες των Ελλήνων στον τομέα των υπηρεσιών μειώθηκαν το Μάρτιο στις -21 μονάδες, ενώ τον Φεβρουάριο ήσαν στο επίπεδο των -18 μονάδων. Εντυπωσιακή είναι η πτώση των ελληνικών προσδοκιών στο τομέα του λιανικού εμπορίου, οι οποίες από τις -17 μονάδες που ήταν το Φεβρουάριο έπεσαν στις -32 μονάδες.

Πτώση δέκα ολόκληρων μονάδων καταγράφεται επίσης και στον τομέα των κατασκευών, όπου από -50 που ήταν το Φεβρουάριο έφθασε στις -60 το Μάρτιο.

Σε ανάλογο απογοητευτικό επίπεδο κινούνται και οι προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών για τις οποίες ο γενικός δείκτης από τις -51 μονάδες τον Φεβρουάριο μειώθηκε στις -57 μονάδες το Μάρτιο.

Αμετάβλητος αλλά σε πολύ χαμηλά επίπεδα παρέμεινε και αυτό το μήνα ο δείκτης για τη βιομηχανία (-23 μονάδες).

Ο δείκτης για την απασχόληση (δηλαδή, προσδοκίες αύξησης της απασχόλησης- μείωσης του ποσοστού της ανεργίας) βελτιώθηκε το Μάρτιο τόσο στις χώρες της Ευρωζώνης όσο και στο σύνολο των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενώ επιδεινώθηκε στην Ελλάδα. Έτσι, στην Ευρωζώνη από τις -19 μονάδες μειώθηκε στις -16, στην Ενωση των «27» από τις -16 μονάδες εμφάνισε το Μάρτιο μια ελαφρά βελτίωση (-15 μονάδες). Παράλληλα, στην Ελλάδα από τις -19 μονάδες το Φεβρουάριο διαμορφώθηκε τον Μάρτιο στις -20 μονάδες.

Άνοδος της ανεργίας

Ο δείκτης για την απασχόληση (δηλαδή, προσδοκίες αύξησης της απασχόλησης - μείωσης του ποσοστού της ανεργίας) βελτιώθηκε το Μάρτιο τόσο στις χώρες της Ευρωζώνης όσο και στο σύνολο των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενώ επιδεινώθηκε στην Ελλάδα.

Στην Ευρωζώνη ο δείκτης για την απασχόληση από τις -19 μονάδες μειώθηκε στις -16, στην Ενωση των «27» από τις -16 μονάδες εμφάνισε το Μάρτιο μια ελαφρά βελτίωση (-15 μονάδες). Παράλληλα, στην Ελλάδα από τις -19 μονάδες το Φεβρουάριο διαμορφώθηκε τον Μάρτιο στις -20 μονάδες.

Αρνητικές προσδοκίες

Τα στοιχεία της έρευνας για την Ελλάδα δείχνουν ότι η χώρα έχει εισέλθει για τα καλά σε βαθιά οικονομική ύφεση, αλλά και ότι οι πολίτες της -επιχειρηματίες και καταναλωτές- προβλέπουν πως αυτή θα έχει και μεγάλη διάρκεια.