You are here

Μαζικές ακυρώσεις στις ναυπηγήσεις πλοίων

19/01/2009 08:52
Της Αγγελικής Καλλή

Τεράστια οικονομική «αιμορραγία» υφίστανται οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από τη μαζική ακύρωση ναυπηγικών συμβολαίων, που αυξάνονται σημαντικά το τελευταίο διάστημα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εισηγμένη εταιρεία στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, από τις πλέον δραστήριες σε επενδύσεις, αναμένεται σύντομα να ανακοινώσει την κατάληξη των διαπραγματεύσεών της που αφορούν την ακύρωση της κατασκευής περισσότερων από 10 πλοίων.

Ζημίες

Υπολογίζεται ότι οι απώλειές της θα υπερβούν τα 500 εκατ. δολάρια, όμως αν προχωρούσε στην παραλαβή τους θα αναγκαζόταν, εν μέσω κρίσης και αβεβαιότητας για το μέλλον, να διαθέσει πάνω από 1,2 δισ. δολάρια.

Η ίδια έχει ήδη ακυρώσει και άλλες παραγγελίες της οι οποίες έχουν ανακοινωθεί και της προκάλεσαν επίσης σημαντικές απώλειες. Ενδεικτικό της έκτασης της οικονομικής ζημίας που υφίστανται πολλές εταιρείες είναι ότι η ακύρωση 10 πλοίων από μη εισηγμένη εταιρεία, η οποία ανήκει σε εφοπλιστικό όμιλο με γνωστή επένδυση εκτός ναυτιλίας στον ελληνικό χώρο, προκάλεσε απώλειες της τάξεως των 400 εκατ. δολαρίων.

Επίσης, πρόσφατα ναυτιλιακός όμιλος που δραστηριοποιείται και στον χώρο του τουρισμού ακύρωσε τρεις παραγγελίες πλοίων του στην Κίνα και πληροφορίες από την αγορά λένε ότι αυτό του στοίχισε περί τα 130 με 140 εκατ. δολάρια. Περί τα 460 εκατ. δολάρια στοίχισε επίσης σε μη εισηγμένο εφοπλιστή μεσαίας εμβέλειας η ακύρωση της παραγγελίας 17 πλοίων του.
Αν υπολογιστεί ότι μόνο σε αυτές τις τέσσερις περιπτώσεις οι απώλειες αγγίζουν τα 2 δισ. δολάρια, τότε γίνεται φανερό ποια είναι η έκταση της ζημίας που αναγκάζονται να υποστούν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες σπεύδοντας να ακυρώσουν μαζικά τα ναυπηγικά συμβόλαια που επίσης μαζικά υπέγραφαν τα τελευταία χρόνια.

Υπολογίζεται ότι από τον Σεπτέμβριο έχουν ακυρωθεί περί τα 200 ναυπηγικά συμβόλαια.

Απρίλιος

Σύμφωνα με μεσιτικά γραφεία του Πειραιά, περί τα μέσα Απριλίου ίσως υπάρξει μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την έκταση των ακυρώσεων ναυπηγικών συμβολαίων από τους Έλληνες εφοπλιστές. Πάντως, θεωρείται ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θα κινηθεί στο πλαίσιο της τάσης που διαμορφώνεται διεθνώς για ακυρώσεις. Διεθνείς οίκοι έχουν εκτιμήσει ακυρώσεις έως και 20% επί του βιβλίου παραγγελιών των ναυπηγείων.

Σε ακυρώσεις ωθούν τους πελάτες τους και οι τραπεζίτες που ζουν τη δική τους αγωνία, διαπιστώνοντας πλέον στους εσωτερικούς ελέγχους που έχουν αρχίσει τη μεγάλη απόσταση που υπάρχει μεταξύ των δανείων που έχουν χορηγήσει και των αξιών των πλοίων που έχουν χρηματοδοτήσει.