You are here

Παράθυρο Κομισιόν για λήξη ενισχυμένης εποπτείας

23/05/2022 11:54

Η Επιτροπή δημοσίευσε τη δέκατη τέταρτη έκθεση για την Ελλάδα στο πλαίσιο του ενισχυμένου πλαισίου εποπτείας που ενεργοποιήθηκε μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος οικονομικής βοήθειας τον Αύγουστο του 2018.

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να επιτύχει τις συμφωνημένες δεσμεύσεις, παρά τις δύσκολες συνθήκες που προκλήθηκαν από τις οικονομικές επιπτώσεις των νέων κυμάτων της πανδημίας καθώς και της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Οι αρχές έχουν ολοκληρώσει μια σειρά από συγκεκριμένες δεσμεύσεις στους τομείς της δημόσιας οικονομικής διαχείρισης, της φορολογίας ακινήτων, των επιδομάτων αναπηρίας, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και της δικαιοσύνης και συμφώνησαν για την επέκταση της εντολής του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, επισημαίνει η Κομισιόν.

Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ χαιρετίζουν τη στενή και εποικοδομητική δέσμευση σε όλους τους τομείς και ενθαρρύνουν τις αρχές να διατηρήσουν τη δυναμική και, όπου χρειάζεται, να ενισχύσουν τις προσπάθειες, ιδίως όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις στον τομέα των πολιτικών του χρηματοπιστωτικού τομέα, της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, του κτηματολογίου, κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας και επίτευξη των συμφωνηθέντων στόχων για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Η έκθεση θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως βάση για να αποφασίσει το Eurogroup για την απελευθέρωση της επόμενης δέσμης μέτρων για το χρέος, επισημαίνεται.

Η επιτυχής υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των δεσμεύσεων πολιτικής και η αποτελεσματική εφαρμογή μεταρρυθμίσεων βελτίωσαν την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και ενίσχυσαν τη χρηματοπιστωτική της σταθερότητα. Αυτό έχει μειώσει σημαντικά τους κινδύνους δυσμενών δευτερογενών επιπτώσεων σε άλλα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ, αντιμετωπίζοντας έτσι αποτελεσματικά την προϋπόθεση στην οποία βασίζεται η εφαρμογή ενισχυμένης εποπτείας. Οι αρχές παραμένουν προσηλωμένες στην εφαρμογή της μεταρρύθμισης και στην ολοκλήρωση των εκκρεμών στοιχείων. Βάσει αυτών των εκτιμήσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ίσως δεν παρατείνει την ενισχυμένη επιτήρηση μετά τη λήξη της στις 20 Αυγούστου 2022.

Υπερβολικές ανισορροπίες

Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου η Επιτροπή αξιολόγησε την ύπαρξη μακροοικονομικών ανισορροπιών για τα 12 κράτη μέλη.

Η Ιρλανδία και η Κροατία δεν αντιμετωπίζουν πλέον ανισορροπίες. Τόσο στην Ιρλανδία όσο και στην Κροατία, οι δείκτες χρέους έχουν μειωθεί σημαντικά με την πάροδο των ετών και συνεχίζουν να παρουσιάζουν ισχυρή πτωτική δυναμική.

Επτά κράτη μέλη (Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Ρουμανία και Σουηδία) εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν ανισορροπίες. Τρία κράτη μέλη (Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρος) εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν υπερβολικές ανισορροπίες.

Πρόταση για παράταση της ρήτρας διαφυγής και το 2023

Η ειδική φύση του μακροοικονομικού σοκ που προκάλεσε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς και οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του στις ανάγκες ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ, απαιτούν προσεκτικό σχεδιασμό της δημοσιονομικής πολιτικής το 2023, επισημαίνει η Κομισιόν.

Η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να διευρύνει τις δημόσιες επενδύσεις για το πράσινο και ψηφιακή μετάβαση και ενεργειακή ασφάλεια. Η πλήρης και έγκαιρη εφαρμογή των RRP είναι το κλειδί για την επίτευξη υψηλότερων επιπέδων επενδύσεων. Η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να είναι συνετή το 2023, ελέγχοντας την ανάπτυξη των πρωτογενών τρεχουσών δαπανών που χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο, επιτρέποντας παράλληλα τη λειτουργία αυτόματων σταθεροποιητών και παρέχοντας προσωρινά και στοχευμένα μέτρα για τον μετριασμό των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης και την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας σε άτομα που φεύγουν από τη ρωσική εισβολή της Ουκρανίας.

Επιπλέον, τα δημοσιονομικά σχέδια των κρατών μελών για το επόμενο έτος θα πρέπει να στηρίζονται σε συνετά μονοπάτια μεσοπρόθεσμης δημοιονομικής προσαρμογής που αντανακλούν τις προκλήσεις της δημοσιονομικής βιωσιμότητας που συνδέονται με τα υψηλά επίπεδα χρέους προς το ΑΕΠ που έχουν αυξηθεί περαιτέρω λόγω της πανδημίας. Τέλος, η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να είναι έτοιμη να προσαρμόσει τις τρέχουσες δαπάνες στην εξελισσόμενη κατάσταση.

Η Επιτροπή θεωρεί ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη διατήρηση της γενικής ρήτρας διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2023 και για την απενεργοποίησή της από το 2024. Η αυξημένη αβεβαιότητα και οι ισχυροί καθοδικοί κίνδυνοι για τις οικονομικές προοπτικές στο πλαίσιο του πολέμου στην Ουκρανία, οι άνευ προηγουμένου αυξήσεις των τιμών της ενέργειας και οι συνεχείς διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού δικαιολογούν την παράταση της γενικής ρήτρας διαφυγής έως το 2023. Η ενεργοποίηση της γενικής ρήτρας διαφυγής το 2023 θα παράσχει ο χώρος για την έγκαιρη αντίδραση της εθνικής δημοσιονομικής πολιτικής όταν χρειάζεται, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή μετάβαση από την ευρεία στήριξη στην οικονομία κατά τη διάρκεια της πανδημίας προς την αυξανόμενη εστίαση σε προσωρινά και στοχευμένα μέτρα και τη δημοσιονομική σύνεση που απαιτούνται για τη διασφάλιση της μεσοπρόθεσμης βιωσιμότητας.

Η Επιτροπή θα παράσχει κατευθύνσεις σχετικά με πιθανές αλλαγές στο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης μετά τις καλοκαιρινές διακοπές και εγκαίρως για το 2023.

Πηγή: Euro2day