You are here

Σούπερ Μάρκετ: Ισπανικό μοντέλο για ανατιμήσεις

06/10/2022 08:10

Το μοντέλο που ακολουθεί στην Ισπανία ο γαλλικός όμιλος Carrefour, -θα προσφέρει έως τις 8 Ιανουαρίου ένα καλάθι 30 προϊόντων προς 30 ευρώ- προσαρμοσμένο στα ελληνικά δεδομένα θα ακολουθήσουν, όπως όλα δείχνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Το ελληνικό καλάθι του νοικοκυριού, στο οποίο θα περιλαμβάνονται 50 διαφορετικά βασικά προϊόντα από 20 κατηγορίες, θα είναι διαφορετικό ανά αλυσίδα, ανακοίνωσε χθες Τετάρτη ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης μετά το πέρας της συνάντησης που είχε με εκπροσώπους του λιανεμπορίου.

Στη συνάντηση εκτός των κ.κ. Α. Μακρή (ΣΕΛΠΕΕΛΠΕ -0,15%), Γ. Καρανίκα (ΕΣΕΕ), Γ. Δουκίδη (πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου, Καθηγητής), και Λ. Κιοσσέ (ΙΕΛΚΑ), συμμετείχαν οι κ. κ. Γιάννης Μασούτης (Δ. Μασούτης Α.Ε.), Αριστοτέλης Παντελιάδης (ΜΕΤΡΟ), Λάμπρος Παπακοσμάς (ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ) και Νίκος Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος), ενώ ηχηρή ήταν η απουσία εκπροσώπου της Lidl -δεν έχει γίνει σαφές αν προσκλήθηκε και δεν παρέστη ή αν έχουν γίνει ή θα γίνουν επαφές με το υπουργείο.

Η χθεσινή συμφωνία μεταξύ των παριστάμενων, στη συνάντηση, εκπροσώπων αλυσίδων σούπερ μάρκετ με τον υπουργό Ανάπτυξης, που δεν είναι «συμφωνία κυρίων» όπως ξεκαθάρισε ο κ. Γεωργιάδης, δεν αφορά το πάγωμα τιμών, αλλά συγκράτηση των ανατιμήσεων, προκειμένου, όπως είπε ο υπουργός, τα βασικά προϊόντα για τη διαβίωση των Ελλήνων πολιτών να κρατηθούν στο δυνατόν χαμηλότερο επίπεδο.

Μόνο το καλοκαίρι το καλάθι των σούπερ μάρκετ (ταχυκίνητοι κωδικοί και οπωροκηπευτικά) ήταν ακριβότερο πάνω από 10% από το αντίστοιχο του περσινού καλοκαιριού, ενώ τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε κατά 11% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό αύξησης των τιμών μέσα στη χρονιά από μήνα σε μήνα.

Την ίδια στιγμή οι τιμοκατάλογοι που έλαβαν στις αρχές Σεπτεμβρίου οι αλυσίδες από τους προμηθευτές τους περιλαμβάνουν νέες μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, που φθάνουν σε κάποιες κατηγορίες το 35%. Πρωταθλητές στο νέο κύμα ανατιμήσεων -τρίτο μεγάλο από τις αρχές του έτους- είναι το χαρτί υγείας, οι χαρτοπετσέτες, τα χαρτομάντιλα, τα ρολά κουζίνας, όπου οι νέοι τιμοκατάλογοι περιλαμβάνουν αυξήσεις που φθάνουν το 35% και το +12-13% στις πάνες για παιδιά και για ενήλικες.

Υπό αυτά τα δεδομένα και με έναν δύσκολο χειμώνα καθ’ οδόν, το υπουργείο ευελπιστεί ότι το καλάθι του νοικοκυριού με τα 50 βασικά προϊόντα, θα αποτελέσει μια μορφής ανάχωμα.

Το τι ακριβώς θα περιλαμβάνει το καλάθι της κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ θα παρουσιαστεί μέσα στον μήνα. Ωστόσο δεν είναι σαφές πόσο χρονικό διάστημα θα διαρκέσει αυτή η ενέργεια -σ.σ. οι εκπρόσωποι των αλυσίδων δεν είχαν κάποια απάντηση επ’ αυτού-, ούτε ποια θα είναι η τιμή που θα «πουλάνε» το καλάθι τους και αν θα μπαίνουν και θα βγαίνουν προϊόντα.

Αδιευκρίνιστο ακόμη είναι όχι απλά ποια προϊόντα -π.χ. λάδι, ζάχαρη, αλάτι, αλεύρι, απορρυπαντικά, χαρτικά, κ.α.- θα συνθέτουν αυτό το καλάθι, αλλά αν αυτά τα προϊόντα θα είναι επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας και ποιο το κόστος για τις αλυσίδες και τους προμηθευτές που θα συμμετάσχουν.

Κομβικό, για τις σχέσεις σούπερ μάρκετ με τους προμηθευτές, είναι ποιοι κωδικοί, από ποιες εταιρείες και υπό ποιους όρους θα μπουν σε αυτό το καλάθι, που έχει πάρει ήδη δημοσιότητα πριν ακόμη βγει στην αγορά.

Οι προμηθευτές φοβούνται ότι με αυτό το καλάθι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη και θα καθορίζουν ποια εταιρεία θα πουλήσει και ποια όχι. Όχι μόνο για όσες ενταχθούν στο καλάθι αλλά και για όσες βρεθούν εκτός αυτού.

Στην Ισπανία, το μοντέλο της οποίας φαίνεται ότι «κοπιάρουμε», πολλοί βλέπουν πίσω από το καλάθι της Carrefour την προσπάθεια του γαλλικού λιανεμπορικού ομίλου να πάρει κεφάλι στη χώρα της Ιβηρικής Χερσονήσου και να πιέσει τους προμηθευτές της.

Πηγή: Euro2day