You are here

Υφεση και το 2011 βλέπουν 8 στους 10

01/02/2011 08:54
Μόνο η Πορτογαλία και η Κροατία βρίσκονται κάτω από την Ελλάδα στο δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα της Nielsen για την Καταναλωτική Εμπιστοσύνη. Το 4ο τρίμηνο 2010 ο δείκτης στη χώρα μας υποχώρησε κατά 9 μονάδες, για πρώτη φορά στις 48 αποτυπώνοντας την απαισιοδοξία των πολιτών για τα οικονομικά τους. Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα στοιχεία για το πώς βλέπουν οι πολίτες την οικονομική κρίση. Πάνω από 8 στους 10 Ελληνες (83%) δεν θεωρεί πως η χώρα θα καταφέρει να βγει από την ύφεση μέσα στο 2011.

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τον τελευταίο καιρό βρίσκονται στη διεθνή επικαιρότητα για τα προβλήματα της οικονομίας τους, όπως είναι η Ισπανία, η Ελλάδα, η Πορτογαλία, η Ιταλία και η Ιρλανδία, βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης για την Καταναλωτική Εμπιστοσύνη.

Ανησυχία

Στην Ευρώπη, 1 στους 5 καταναλωτές δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, ενώ στην Ελλάδα το ποσοστό είναι ακόμα χειρότερο, καθώς 1 στους 4 αναφέρει πως δεν μπορεί να αποταμιεύσει καθόλου χρήματα. Η οικονομία παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων, με ποσοστό 40%, που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη, ενώ το 34% δηλώνει ότι με τα χρήματα, που του περισσεύουν, ξεπληρώνει δάνεια, πιστωτικές κάρτες και χρέη, όταν το μέσο ευρωπαϊκό ποσοστό βρίσκεται στο 26%.

Η εργασιακή ανασφάλεια κατέχει και αυτή ένα πολύ υψηλό ποσοστό ανησυχίας (36%), αποτυπώνοντας τους προβληματισμούς, που έχει προκαλέσει η αυξημένη ανεργία. Τα προσωπικά χρέη ακολουθούν με 22%, αλλά και ο... εξαναγκασμός σε περισσότερη δουλειά, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανισορροπία με τον υπόλοιπο ελεύθερο χρόνο. Εντυπωσιακό είναι ότι ακόμη και η τρομοκρατία ή οι πρόσφυγες βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις ανησυχίας, καθώς πλέον κυριαρχούν τα θέματα που έχουν να κάνουν με την τσέπη του Έλληνα.

Περικοπές

Τέλος, 9 στους 10 Έλληνες αναφέρουν ότι έχουν κάνει περικοπές στα έξοδά τους, όταν μόλις 6 στους 10 Ευρωπαίους δηλώνουν το ίδιο. Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων έχει μειώσει τα χρήματα, που δαπανά, για την αγορά νέων ρούχων (81%) και για τη διασκέδαση εκτός σπιτιού (80%), ενώ ένα πολύ υψηλό ποσοστό (64%) έχει στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ώστε να καταφέρει να αντεπεξέλθει στην περιορισμένη αγοραστική του δύναμη.

«Οι καταναλωτές σε ολόκληρο σχεδόν τον κόσμο ήταν πιο απαισιόδοξοι στο κλείσιμο του 2010 σε σχέση με το ξεκίνημά του. Η οικονομική σταθερότητα παραμένει εύθραστη και τα σημάδια δείχνουν πως η οριστική έξοδος από την κρίση παραμένει ακόμη αρκετά μακριά», τονίζει η Μ. Μπάδα, περιφερειακή διευθύντρια Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Οι ευρωπαϊκές χώρες με την υψηλότερη Καταναλωτική Εμπιστοσύνη είναι η Νορβηγία (119), η Ελβετία (110) και η Σουηδία (103), ενώ η Τουρκία σημείωσε από τις μεγαλύτερες ανόδους (83 μονάδες έναντι 77, το περασμένο τρίμηνο), επιβεβαιώνοντας τη μεγάλη οικονομική ανάπτυξη, που σημειώνει τους τελευταίους μήνες. Η έρευνα διεξήχθη σε 52 χώρες και συμμετείχαν πάνω από 29.000 καταναλωτές.