You are here

Υψηλές επιδόσεις σε ναυτιλία - τουρισμό

05/02/2004 11:11
Σημαντική θέση στην παγκόσμια αγορά υπηρεσιών έχει η χώρα μας, ανάλογα με το μέγεθός της, λόγω της προσκόλλησης στους «παραδοσιακούς» κλάδους της ναυτιλίας και του τουρισμού. Όμως υστερεί σημαντικά στους ραγδαία ανερχόμενους κλάδους πληροφορικής, αναψυχής και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.

Σύμφωνα με έρευνα του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, η Ελλάδα χάρη στην ναυτιλία και τον τουρισμό διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα σε εκείνες τις κατηγορίες των υπηρεσιών από τις οποίες το ενδιαφέρον σε παγκόσμιο επίπεδο απομακρύνεται. Αντίθετα στο δυναμικό, ανερχόμενο κλάδο των λεγόμενων «λοιπών υπηρεσιών», υστερεί σημαντικά, καθώς μόνο στις επικοινωνίες διευρύνεται η συμμετοχή της.

Έτσι παρά το ότι οι κατά κεφαλήν εξαγωγές της Ελλάδας είναι κατά 7,5 φορές υψηλότερες από το μέσο παγκόσμιο όρο και 79% και 10% υψηλότερες σε σχέση με τις κατά κεφαλήν εξαγωγές του ΟΟΣΑ και της ΕΕ αντιστοίχως, η υστέρηση στον κλάδο των «λοιπών υπηρεσιών» απειλεί την ανταγωνιστική θέση της οικονομίας. Από τους εννέα επιμέρους κλάδους που αποτελούν τις «λοιπές υπηρεσίες» οι μεγαλύτερες αυξήσεις μεριδίου στην παγκόσμια αγορά στη δεκαετία 1990 - 2000 εμφανίζονται στις υπηρεσίες υπολογιστών και πληροφοριών (633%), στις προσωπικές, πολιτιστικές και υπηρεσίες αναψυχής (250%), στις επικοινωνίες (110%), στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (58,3%), στα δικαιώματα και άδειες εκμετάλλευσης (41,7%) και στις κατασκευές (31,3%).

Βάσει των στοιχείων που παρατίθενται για 8 χώρες - της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης - σε όλες τις περιπτώσεις, πλην της Τσεχίας, οι «λοιπές υπηρεσίες» κερδίζουν ταχύτατα έδαφος στην περίοδο 1992 - 2001. Στην επτάδα περιλαμβάνονται η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ολλανδία, η Ιρλανδία, η Τσεχία, η Νορβηγία, που είναι η τρίτη σε μέγεθος ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως και οι ΗΠΑ. Στην Ιρλανδία η συμμετοχή των λοιπών υπηρεσιών στις εξαγωγές υπηρεσιών έφτασε το 2001 στο 79% από 33% το 1992, ενώ στην Ελλάδα είναι 10,9% και 17%.

Δύο είναι οι λόγοι για την υστέρηση της Ελλάδας σύμφωνα με τη μελέτη: Η συμμετοχή των «λοιπών υπηρεσιών» συμπιέζεται από τη μεγάλη αύξηση των εξαγωγών ταξιδιωτικών και μεταφορικών υπηρεσιών σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Επιπλέον, η τεχνολογική υστέρησή μας σε σύγκριση με τις αναπτυγμένες χώρες εμποδίζει τη μεταστροφή στον κλάδο των λοιπών υπηρεσιών.

Τέλος το μεγάλο πλεόνασμα στο ισοζύγιο των υπηρεσιών στη 10ετία του 1990, περιορίζεται σταθερά, καθώς ταχύτερα από τις εξαγωγές αυξάνονται οι εισαγωγές στον τομέα των υπηρεσιών. Αυτό αποδίδεται, στην αυξημένη «όρεξη» των Ελλήνων για ταξίδια και στις αυξανόμενες δαπάνες για υψηλότερης στάθμης υπηρεσίες. Έτσι το πλεόνασμα στο ισοζύγιο υπηρεσιών ενώ κάλυπτε το 1991 το 51% του εμπορικού ελλείμματος, το 2000 κάλυπτε το 40% και όπως εκτιμάται, αν η τάση συνεχιστεί, εγκυμονεί κινδύνους για την ανάπτυξη της χώρας.

Το εμπόδιο

Η μεγάλη τεχνολογική υστέρηση της Ελλάδας σε σύγκριση με τις αναπτυγμένες χώρες εμποδίζει τη μεταστροφή στον κλάδο των λοιπών υπηρεσιών

Στα ύψη

7,5 φορές ψηλότερες από τον παγκόσμιο μέσο όρο οι κατά κεφαλήν εξαγωγές της Ελλάδας στις υπηρεσίες