You are here

Ανάπτυξη και προκλήσεις του ασφαλιστικού κλάδου στην Κύπρο

10/12/2018 10:28

Σε πορεία ανάπτυξης βρίσκεται ο ασφαλιστικός κλάδος στην Κύπρο, καθώς παρουσίασε ελκυστικά ποσοστά ανόδου κατά το πρώτο μισό του 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, ξεπερνώντας μάλιστα και τους ρυθμούς ανάπτυξης της υπόλοιπης οικονομίας.

Βάσει στατιστικών του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου, το σύνολο των μικτών εγγεγραμμένων ασφάλιστρων γενικού κλάδου συμπεριλαμβανομένων των ασφάλιστρων ατυχημάτων και υγείας από εταιρείες ζωής, παρουσίασε αύξηση 5,8% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, ανεβαίνοντας στα €250.126.027.

Επίσης το σύνολο των μικτών ασφάλιστρων κλάδου ζωής συμπεριλαμβανομένων ασφάλιστρων ατυχημάτων και υγείας από εταιρείες ζωής, παρουσίασε αύξηση 11,4% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, φτάνοντας στα €268.161.207.

Προκλήσεις

Παρόλη την ανοδική πορεία, ο κλάδος διαμορφώνεται με νέα δεδομένα και καλείται να αντιμετωπίσει καινούριες προκλήσεις που προκύπτουν μέσα σε ένα εναλλασσόμενο νομικό και ρυθμιστικό περιβάλλον.

Η εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων (GDPR), η Νομοθεσία της Ασφαλιστικής Διανομής (IDD), ο κανονισμός για τα επενδυτικά προϊόντα (PRIIPs) και η Οδηγία της Εφόρου Ασφαλίσεων σχετικά με την είσπραξη και απόδοση ασφαλίστρων, επηρεάζουν τις ασφαλιστικές εταιρείες και τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, καθώς επίσης και το καταναλωτικό κοινό.

Επιπρόσθετα, οι αλλαγές που έχει ήδη επιφέρει το πλαίσιο Φερεγγυότητας ΙΙ καθώς και οι επερχόμενες αλλαγές από το νέο λογιστικό πρότυπο ασφαλιστήριων συμβολαίων, το Διεθνές Πρότυπο Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ) 17 (που στοχεύει στο να επιλύσει τα θέματα συγκρισιμότητας που είχαν δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του ΔΠΧΑ 4), αναμένεται να επιφέρουν επιπλέον μεταμορφώσεις αλλά και αναταράξεις στον κλάδο.

Όλα τα πιο πάνω επιβάλλουν στις ασφαλιστικές εταιρείες να υιοθετήσουν ένα πιο ευέλικτο χαρακτήρα και να είναι προετοιμασμένες να επενδύσουν τόσο σε συστήματα και ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε υπηρεσίες από εξειδικευμένους φορείς, για να προετοιμαστούν και να υλοποιήσουν έγκαιρα τις απαιτούμενες μετατροπές.

Κλάδος Ασφαλίσεων Περιουσίας και Μηχανοκινήτων Οχημάτων

Η οικοδομική ανάπτυξη και τα μεγάλα έργα που είναι σε εξέλιξη στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια, όπως μαρίνες, πολυώροφα κτήρια, παραλιακοί πύργοι και ξενοδοχεία επέφεραν τη ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου Ασφάλισης Περιουσίας. Είναι όμως έτοιμες οι ασφαλιστικές εταιρείες γενικού κλάδου να αντεπεξέλθουν στους σύνθετους αυτούς κινδύνους που περιλαμβάνουν αυτοί οι τομείς; Οι αναμενόμενες αλλαγές στον κλάδο μηχανοκινήτων οχημάτων που προωθούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε σχέση με τη φερεγγυότητα των ασφαλιστικών εταιρειών, οι βεβαιώσεις ιστορικού απαιτήσεων με τα ανασφάλιστα οχήματα, με τα ελάχιστα όρια κάλυψης και με τη χρήση του οχήματος, είναι πλέον οι μεγάλες προκλήσεις του κλάδου μηχανοκινήτων.

Σε μια εποχή ραγδαίων εξελίξεων στην τεχνολογία και με τη ψηφιοποίηση των δεδομένων να συνοδεύει τα νέα τεχνολογικά προϊόντα στον κλάδο των ασφαλειών, γεννάται το ερώτημα εάν είναι σε θέση οι ασφαλιστικές εταιρείες να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις προσδοκίες των καταναλωτών. Αυτό προϋποθέτει προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα και τη συνεχή παραγωγή γνώσης και κατάρτισης στον τομέα των ασφαλίσεων, στοιχεία τα οποία θα καθορίσουν τη δυνατότητα του κλάδου να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της αγοράς και των καταναλωτών.

Καθοριστικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η εξεύρεση τρόπων προώθησης ασφαλίσεων ζωής σε άτομα νεότερων γενεών και η ενίσχυση της σχέσης εμπιστοσύνης με τις νέες γενιές με ανάλογα προϊόντα και σύγχρονους τρόπους προώθησής τους. Παράλληλα, με τις αυξημένες ρυθμιστικές απαιτήσεις και την αυξανόμενη πολυπλοκότητα των λογιστικών και αναλογιστικών προτύπων και μεθόδων, ο κλάδος έρχεται αντιμέτωπος και με ένα πελατειακό κοινό που είναι πλέον πολύ πιο ευαίσθητο σε θέματα ποιότητας. Οι δείκτες φερεγγυότητας, η φήμη στην αγορά και το ιστορικό αποπληρωμών απαιτήσεων είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που λαμβάνουν σοβαρά υπόψη πλέον οι ενημερωμένοι ασφαλιζόμενοι για να επιλέξουν ασφαλιστική εταιρεία. Κατ’ επέκταση, το ύψος των ασφαλίστρων αναμένεται να αντικατοπτρίζει την ποιότητα ασφάλισης και η τάση που καταγράφεται είναι ότι οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον ασφάλιστρα εάν δε θεωρούν ότι το ποσό που πληρώνουν είναι εφάμιλλο της ποιότητας της υπηρεσίας.

Είναι σημαντικό η κάθε εταιρεία του κλάδου να προβεί στο δικό της πλάνο για εκσυγχρονισμό και υλοποίηση των πιο πάνω ούτως ώστε να μπορέσει να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα της αλλά και να βρίσκεται συνεχώς εντός των ρυθμιστικών πλαισίων που τίθενται σε εφαρμογή.

Κυπριανός Α. Χριστοφίδης, Διοικητικός Σύμβουλος, KPMG Limited, τηλ. 22209000, ηλεκ. διευθ. [email protected].