You are here

Έπονται χρόνια ανάκαμψης για τις κυπριακές εξαγωγές

09/01/2022 06:00

Το 2022 οι συνέπειες της πανδημίας θα συνεχίσουν να λειτουργούν περιοριστικά για το διεθνές εμπόριο, εκτιμά το υπουργείο Εμπορίου, ωστόσο, εκφράζεται αισιοδοξία ότι μέσω στοχευμένων πολιτικών και μέτρων, τα επόμενα χρόνια θα είναι χρόνια ανάκαμψης και ανάπτυξης για τις κυπριακές εξαγωγές.

Σε επιστολή του προς την κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Μάριος Παναγίδης σημειώνει ότι «η ανθεκτικότητα και η ευελιξία του κυπριακού εξαγωγικού τομέα, την τελευταία διετία, η οποία χαρακτηρίστηκε από μεγάλο βαθμό ρευστότητας και αβεβαιότητας, τοποθετούν τις κυπριακές εξαγωγές στο επίκεντρο του νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας».

Τονίζει ότι για την ενίσχυση των εξαγωγών που αποτελεί πρωταρχικό στόχο για το Υπουργείο, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για να δοθεί στήριξη στις επιχειρήσεις για τη διεύρυνση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας τους, προκειμένου να διευρύνουν τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό.

Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρει ότι το υπουργείο υιοθέτησε και εφαρμόζει τη Νέα Εμπορική Πολιτική, η οποία περιλαμβάνει δράσεις που μας βοηθούν στην καλύτερη αντίληψη της αγοράς και στην αποτελεσματικότερη προώθηση και προβολή των κυπριακών προϊόντων και υπηρεσιών στο εξωτερικό.

Προσθέτει ότι παρά τις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας στο διεθνές εμπόριο, οι εγχώριες εξαγωγές προϊόντων κατά το 2020 έφτασαν τα €1,26 δισ., σημειώνοντας ελαφρά μείωση της τάξης του 2,7% περίπου σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Την ίδια περίοδο, τα κύρια εξαγωγικά προϊόντα, όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα και το χαλούμι, παρουσίασαν σημαντική αύξηση της τάξης του 18,8% και 18,9% αντίστοιχα, σε σύγκριση με το 2019.

Στο επίκεντρο δράσεων το branding προϊόντων

Ο κ. Παναγίδης σημειώνει πως χαράχτηκε και για πρώτη φορά Εθνική Στρατηγική για τον κυπριακό οίνο και εφαρμόζεται εθνικό σχέδιο δράσης, το οποίο υλοποιείται σε στενή συνεργασία με την οινοποιητική βιομηχανία και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Το σχέδιο περιλαμβάνει βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες προωθητικές δράσεις στην Κύπρο και στο εξωτερικό, ενώ ταυτόχρονα εργαζόμαστε για τη δημιουργία εθνικής οπτικής ταυτότητας (Branding) η οποία θα αναδεικνύει την ποιότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κυπριακού οίνου και των γηγενών ποικιλιών.

Ταυτόχρονα, έχει ολοκληρωθεί μελέτη η οποία πραγματοποιήθηκε για την αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας των τεσσάρων κυριότερων προϊόντων της Κύπρου και σύντομα η αρμόδια αρχή θα προχωρήσει με την υιοθέτηση των προτεινόμενων δράσεων, όπως σημειώνει.

Όπως αναφέρει στην επιστολή, γίνεται αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Export Helpdesk, η οποία σε συνεργασία με τα Εμπορικά Κέντρα στο εξωτερικό φέρνει σε επαφή τους ενδιαφερόμενους εξαγωγείς με τους δυνητικούς συνεργάτες τους. Προσθέτει ότι την ίδια ώρα, έχει καταρτιστεί πλάνο για τη δυναμική επανεκκίνηση των εμπορικών αποστολών σε αγορές κλειδιά του εξωτερικού.

Παράλληλα, αναφέρει ότι το υπουργείο συνεχίζει τις δράσεις προβολής και προώθησης των κυπριακών προϊόντων μέσω των σχεδίων χορηγιών για συμμετοχή επιχειρήσεων σε εκθέσεις του εξωτερικού, τη διοργάνωση και τη συμμετοχή σε ημερίδες γευσιγνωσίας και προβολής των κυπριακών προϊόντων στο εξωτερικό καθώς και την καταχώρηση διαφημίσεων και άλλων προωθητικών δράσεων, με απώτερο στόχο την ενίσχυση των εγχώριων εξαγωγών.

Ο κ. Παναγίδης αναφέρει περαιτέρω, ότι στα πλαίσια του Σχέδιου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προωθείται ο καταρτισμός Σχεδίου Δράσης για προώθηση του Χαλουμιού, αλλά και η θέσπιση εθνικής ταυτότητας «made in Cyprus» για τα κυπριακά προϊόντα.

«Πρόκειται δηλαδή για τη δημιουργία ενός branding που θα αναδεικνύει τα ποιοτικά κριτήρια των κυπριακών προϊόντων, με σκοπό την εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και την ενίσχυση της αναγνωσιμότητας των κυπριακών προϊόντων στο εξωτερικό», σημειώνει.

Ανοδικά οι εξαγωγές το 2021

Ο κ. Παναγίδης αναφέρεται και στην ανοδική πορεία που παρουσιάζουν οι εξαγωγές προϊόντων κατά το 2021 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, παρά τα προβλήματα από την εκτόξευση των τιμών των ενεργειακών και άλλων αγαθών. 

Σύμφωνα με στοιχεία που κατάθεσε στη Βουλή το υπουργείο Εμπορίου για το 2021, για τους μήνες Ιανουάριο-Αύγουστο, οι εγχώριες εξαγωγές προϊόντων σημείωσαν προκαταρκτική αύξηση της τάξης του 16,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Για την υπό αναφορά περίοδο, οι μεγαλύτερες εξαγωγές αφορούν τα πετρελαιοειδή, τα φαρμακευτικά και τα τυροκομικά προϊόντα.

Ταυτόχρονα, σημειώνεται ότι για την υπό αναφορά περίοδο, οι εγχώριες εξαγωγές τυροκομικών προϊόντων (περιλαμβανομένου του χαλλουμιού), των πατατών καθώς και των χυμών φρούτων και λαχανικών σημείωσαν αύξηση της τάξης του 2,8%, του 6,6% και του 0,5% αντίστοιχα.

Εξάλλου, πρόσφατα στοιχεία της Cystat καταδεικνύουν ότι οι συνολικές εξαγωγές αγαθών (σε Κράτη Μέλη της ΕΕ και σε τρίτες χώρες) για την περίοδο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2021 ήταν €2.577,1 εκατ. σε σύγκριση με €2.408,3 εκατ. για την περίοδο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2020, σημειώνοντας αύξηση 7,0%.

Της Ελένης Χαραλάμπους