You are here

«Πετούν» οι εξαγωγές χαλουμιού και φαρμάκων

13/10/2021 07:20

Οι εξαγωγές των κυριότερων εξαγωγικών προϊόντων της Κύπρου, όπως το χαλλούμι και τα φάρμακα παρουσίασαν άνοδο, ακόμη και την περίοδο της πανδημίας Covid-19, η οποία επηρέασε αρνητικά το διεθνές εμπόριο.

Σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο 2022-2024 του υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας οι εγχώριες εξαγωγές προϊόντων συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών ανήλθαν σε €1,26 δισ. το 2020 έναντι €1,30 δισ. το 2019 καταγράφοντας μείωση της τάξης του 2,7% περίπου.

Ωστόσο, οι εξαγωγές των δύο κυριότερων προϊόντων εξαγωγής κατά το 2020, φαρμάκων και χαλουμιού, παρουσίασαν αύξηση σε σχέση με το 2019.

Συγκεκριμένα, στις εξαγωγές φαρμάκων σημειώθηκε αύξηση κατά 18% έναντι του 2019, με συνολικό μερίδιο 28% στις εξαγωγές, ενώ το χαλλούμι με μερίδιο εξαγωγών 21% παρουσίασε αύξηση 13%. Τα ορυκτά καύσιμα με μερίδιο εξαγωγών 20%, παρουσίασαν μείωση στις εξαγωγές, της τάξης του 26%.

Εξαγωγές υπηρεσιών στα €11,1 δισ.

Κατά το 2020 οι εξαγωγές υπηρεσιών έφθασαν τα €11,14 δισ. παρουσιάζοντας μείωση της τάξεως του 14% σε σύγκριση με το 2019.

Σύμφωνα με στοιχειά από το στρατηγικό σχέδιο, οι κυριότερες εξαγόμενες υπηρεσίες είναι οι χρηματοοικονομικές (35%), οι μεταφορές (25%), οι υπηρεσίες πληροφορικής, τηλεπικοινωνιών και πληροφόρησης (23%) και οι τουριστικές (5%).

Σχέδια στήριξης εξαγωγών

Σημειώνεται ότι η Υπηρεσία Εμπορίου στα πλαίσια περαιτέρω ανάπτυξης των εξαγωγών προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και για βελτίωση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, με στόχο την ενίσχυση της οικονομίας, έχει υποβάλει για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας τις ακόλουθες προτάσεις, οι οποίες αφού εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο υποβλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς έγκρισή:

α) Υποστήριξη της εξωστρέφειας και του εξαγωγικού προσανατολισμού των κυπριακών επιχειρήσεων (Σχέδιο Χορηγιών) συνολικού ύψους €8,43 εκατ.

και β) εκπόνηση δύο Συμβουλευτικών Μελετών για ανάδειξη, προβολή και προώθηση κυπριακών προϊόντων (i) Δημιουργία εθνικής εμπορικής ταυτότητας και (ii) προώθηση των παραδοσιακών προϊόντων «χαλλούμι», συνολικού κόστους €180 χιλ.

Αναφέρεται περαιτέρω ότι η Υπηρεσία Εμπορίου διαχειρίζεται προγράμματα και δράσεις τα οποία αποσκοπούν στην υποβοήθηση και στήριξη των επιχειρήσεων προς αύξηση και διαφοροποίηση των κυπριακών εξαγωγών.

Στις κυριότερες δράσεις της Υπηρεσίας περιλαμβάνονται:

− Η προώθηση των εξαγωγών γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων.

 − Η προβολή και προώθηση της Κύπρου ως κέντρου διεθνών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών.

Σημειώνεται ότι οι δράσεις αυτές υλοποιούνται από την Υπηρεσία Εμπορίου και μέσω των 14 Εμπορικών Κέντρων που λειτουργεί στο εξωτερικό, τα οποία αποτελούν το βραχίονα για την προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών της Κύπρου στο εξωτερικό.

Της Ελένης Χαραλάμπους