You are here

«Κρατικοποιούνται» οι ταρίφες στο λιμάνι

27/01/2022 07:26

Πιέσεις ασκούν κόμματα και φορείς προς την κυβέρνηση για αποποιηθεί μέρος ή το σύνολο των εσόδων που της αναλογούν από την αύξηση των χρεώσεων που προτίθενται να επιβάλουν οι τρεις διαχειρίστριες εταιρείες στις ταρίφες στο λιμάνι Λεμεσού.

Σχετικές επιστολές απέστειλαν προς το υπουργείο Μεταφορών τόσο ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, όσο και ο γδ της ΟΕΒ Μιχάλης Αντωνίου, με παρόμοιες προτάσεις, ενώ ανάλογες εισηγήσεις διατυπώνει και η ΔΗΠΑ σε ανακοίνωσή της.

Ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος δήλωσε προ ημερών, ότι «η κυβέρνηση θα συζητήσει με όλους τους εμπλεκόμενους και θα αποφασίσει τις επόμενες μέρες, τους τρόπους ώστε αυτή η αύξηση «να απορροφηθεί, στο βαθμό που είναι δυνατόν, από εμάς και όχι από τον καταναλωτή».

Η αναφορά καταδεικνύει ενδεχομένως, την πρόθεση της κυβέρνησης να κινηθεί προς την κατεύθυνση των εισηγήσεων που διατυπώθηκαν χθες από τα δύο κόμματα και την ΟΕΒ.

Αποποίηση μέρους ή του συνόλου εσόδων από την αύξηση

Με επιστολή του προς τον υπουργό Μεταφορών Γιάννη Καρούσο, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, προτείνει το κράτος να αποποιηθεί το μέρος της αύξησης που του αναλογεί ή και το σύνολο της.

Όπως αναφέρει στην επιστολή του ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, παρακολουθεί με προσοχή τη συζήτηση, που αφορά στις αυξήσεις των λιμενικών τελών, οι οποίες αποτυπώνουν την αύξηση του πληθωρισμού στις τιμές των πρώτων υλών τα τελευταία χρόνια.

«Αντιλαμβάνομαι τη θέση των εμπορευόμενων αλλά και των καταναλωτών. Γι’ αυτό προτείνω το κράτος να αποποιηθεί το μέρος της αύξησής που του αναλογεί, τουλάχιστον αυτή την περίοδο. Θα μπορούσε και να απορροφήσει και το σύνολο των αυξήσεων», σημειώνει.

Επιβολή φορολογίας η είσπραξη των εσόδων από αύξηση χρεώσεων

Ο γενικός διευθυντής της ΟΕΒ, στη δική του επιστολή προς τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου, υποστηρίζει ότι το όλο θέμα θα είχε λήξει, αν το κράτος «απεκδύετο» των δικαιωμάτων του επί των αυξήσεων.

Ο κ. Αντωνίου καλεί το κράτος να εγκαταλείψει τα δικαιώματά του επί των οποιωνδήποτε νέων αυξήσεων, μέχρι την ολοκλήρωση των προσπαθειών για οποιεσδήποτε αναπροσαρμογές από τις εταιρείες στις ανακοινωθείσες αυξήσεις.

Σημειώνει πως «είναι προφανές ότι το όλο θέμα θα είχε λήξει αν το Κράτος απεκδύετο του δικαιώματος του επί των οποιωνδήποτε νέων αυξήσεων, κάτι που θα μείωνε στο 1/3 περίπου (από 15% σε 5%) το τελικό ύψος των αυξήσεων».

Υποστηρίζει ότι σε μια εποχή που το κράτος έχει διαθέσει τεράστιους εθνικούς πόρους για στήριξη της πραγματικής οικονομίας και προβαίνει σε αναστολή είσπραξης οφειλόμενων φόρων και εισφορών σε μια προσπάθεια να προστατευθεί η ανταγωνιστικότητα της κυπριακής οικονομίας, η είσπραξη από το Κράτος των 2/3 από τις νέες αυξήσεις στις ταρίφες, θα συνιστούσε επιβολή φορολογίας σε εξόφθαλμη αντίθεση και αντίφαση με την γενικότερη κυβερνητική πολιτική.΄

Συμπληρωματική συμφωνία εισηγείται η ΔΗΠΑ

Την ιδέα της απορρόφησης μέρους των αυξήσεων από το κράτος υιοθετεί και η ΔΗΠΑ.

Σε ανακοίνωση του κόμματος, ζητείται από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε νέα προσωρινή συμπληρωματική συμφωνία (Addendum), με την οποία το κράτος να λαμβάνει για περίοδο μέχρι 6 μήνες μειωμένο ποσοστό από το 62% που του αναλογεί, όπως προνοείται στη συμφωνία.

Η ΔΗΠΑ εισηγείται παράλληλα, ότι το κράτος μπορεί να μην λαμβάνει το 62% επί του ποσού των αυξήσεων, αλλά επί των αρχικών τιμών.

Χωρίς ασφαλιστική δικλείδα τα συμβόλαια

Σε δηλώσεις στην StockWatch o βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα έκανε λόγο για «τεράστιο σκάνδαλο ξεπουλήματος δημόσιου πλούτου», χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο το γεγονός ότι δεν τέθηκε καμία ασφαλιστική δικλίδα στα συμβόλαια, ώστε να υπάρχει ενημέρωση, έλεγχος και έγκριση των αυξήσεων στο πλαίσιο του προβλεπόμενου μηχανισμού.

Υπενθύμισε ότι η Βουλή έστειλε στον Γενικό Εισαγγελέα επιστολή τον Μάιο του 2018 για να διερευνήσει κατά πόσο υπάρχουν ποινικές ή άλλες ευθύνες για πράξεις ή παραλείψεις που προκύπτουν από έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για το θέμα.

Έκανε λόγο για βαρύτατες ευθύνες της κυβέρνησης με τον καταναλωτή να πληρώνει τα σπασμένα, σημειώνοντας ότι το κόμμα θα αναμένει τις εισηγήσεις που θα καταθέσει το υπουργείο Μεταφορών και αναλόγως θα πράξει.

Πάντως, κατά τη συζήτηση του θέματος στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ, ζήτησε πίστωση χρόνου 15 ημερών για να καταθέσει προτάσεις για απάμβλυνση των προβλημάτων που προκύπτουν από την αύξηση των χρεώσεων που προτίθενται να επιβάλουν οι διαχειρίστριες εταιρείες.

Ανέφερε ότι έγινε έκκληση στις εταιρείες για συγκράτηση των αυξήσεων στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, προσθέτοντας ότι η εταιρεία P&Ο Maritime αποδέχθηκε την πρόταση και προχωρά σε αυξήσεις ύψους 6%. 

Από πλευράς των άλλων δύο εταιρειών αναφέρθηκε από την μεν Eurogate Container Terminal Limassol Ltd ότι αποφάσεις για το συγκεκριμένο θέμα θα ληφθούν από το ΔΣ της εταιρείας, ενώ εκπρόσωπος της εταιρείας DP World Limassol Ltd είπε ότι η εταιρεία θα προχωρήσει στις αυξήσεις που δικαιούται, στις αρχές του επόμενου μήνα. Αυτές, σύμφωνα με την εταιρεία κυμαίνονται κατά μέσο όρο στο 16%.

Της Ελένης Χαραλάμπους

 

Της Ελένης Χαραλάμπους