You are here

Λιμάνι: Αγώνας δρόμου για απορρόφηση χρεώσεων από το κράτος

18/02/2022 07:29

Αγώνα δρόμου δίνουν τα υπουργεία Οικονομικών, Μεταφορών και η Νομική Υπηρεσία, ώστε να βρεθεί κοινά αποδεκτή φόρμουλα, που θα έχει ως στόχο τη μείωση του ύψους των χρεώσεων που αποφάσισαν να επιβάλουν οι διαχειρίστριες εταιρείες στο λιμάνι Λεμεσού.

Η προθεσμία που έχουν θέσει οι επενδυτές στο κράτος, εκπνέει τέλος Φεβρουαρίου και αν μέχρι τις 28 του μήνα δεν εξευρεθεί λύση, θα προχωρήσουν οριστικά την 1η Μαρτίου να επιβάλουν αυξήσεις στις χρεώσεις, οι οποίες αναμένεται να είναι της τάξης του 16%.

Καθοριστική των εξελίξεων αναμένεται να είναι η έκθεση της Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων καθώς, θα διαπιστωθεί κατά πόσο η πρόθεση του κράτους να αποποιηθεί μέρος των εσόδων του από τα κέρδη των εταιρειών, όπως προβλέπει η μεταξύ τους σύμβαση, αντιβαίνει ή όχι της οδηγίας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες που συγκέντρωσε η StockWatch από πηγές της Νομικής Υπηρεσίας, όπως επίσης και από αξιωματούχους που έχουν γνώση των εξελίξεων, φαίνεται ότι μέσα από τη σχετική νομοθεσία και από τη σύμβαση διαχείρισης του λιμανιού, μεταξύ υπουργείου Μεταφορών και των επηρεαζόμενων εταιρειών, υπάρχει «παραθυράκι» για να αποποιηθεί το κράτος μέρος των εσόδων του από τις εργασίες στο λιμάνι.

Στη σύμβαση προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι το κράτος μπορεί να προσαρμόσει τις χρεώσεις στο λιμάνι στη βάση του ποσοστού των εσόδων που λαμβάνει, χωρίς να ευνοούνται στοχευμένα οι διαχειριστές ή άλλοι εμπλεκόμενοι και να υποστηρίξει προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι τα έσοδα που θα αποποιηθεί θα διοχετευτούν προς όφελος της εθνικής οικονομίας. 

Σημειώνεται ότι βάσει των συμβάσεων παραχώρησης για τη διαχείριση του λιμένα Λεμεσού, το κράτος απορροφά από τα έσοδα της εταιρείας που ασχολείται με τα εμπορευματοκιβώτια (Eurogate) το 63% και από την εταιρεία που ασχολείται με το γενικό φορτίο (DP World) το 52%.

Μέχρι σήμερα στα κρατικά ταμεία έχουν εισρεύσει από έσοδα των επενδυτών στο λιμάνι Λεμεσού €201,6 εκ.

Το 2019, πριν να ξεσπάσει η παγκόσμια υγειονομική κρίση, το κράτος είχε έσοδα από τις διαχειρίστριες εταιρείες €55 εκατ. εκτός του κόστους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ που δαπάνησαν οι επενδυτές για την αναβάθμιση και αντικατάσταση των μηχανημάτων στο λιμάνι.

Επί καθεστώτος Αρχής Λιμένων, ο μέσος όρος των εσόδων ανερχόταν ετησίως κοντά στα €20 εκατ. 

«Ευελπιστούμε ότι αν πειστεί η ΕΕ ότι η προσπάθεια των κυπριακών αρχών δεν θεωρηθεί ως επιλεκτική κρατική ενίσχυση, ίσως να ανοίξει κάποιο παράθυρο», σχολίασε στη StockWatch ο Σταύρος Μιχαήλ, Γενικός Διευθυντής του υπουργείου Μεταφορών.

«Είναι δύσκολο το εγχείρημα καθώς έχει πολλές νομικές και άλλες πτυχές που χρήζουν διεξοδικής μελέτης και επεξεργασίας», παρατήρησε ο κ. Μιχαήλ και επεσήμανε ότι ως κράτος «οφείλουμε να διασφαλιστεί πως η οποιαδήποτε απόφαση θα είναι νομικά και διαδικαστικά σωστή».

Σύμφωνα με το ΓΔ του υπουργείου Μεταφορών, τεχνοκράτες που εξέτασαν τα τεκμήρια που έχουν παραθέσει στο αρμόδιο υπουργείο οι διαχειρίστριες εταιρείες για να στηρίξουν την απόφαση τους για αύξηση των χρεώσεων, φαίνεται να έχουν βάση.

Είναι στοιχεία, πρόσθεσε, τα οποία απορρέουν στη βάση του βιομηχανικού δείκτη παραγωγής ο οποίος λαμβάνει υπόψη μεταξύ άλλων και την τάση του πληθωρισμού.

Λόγω των αρνητικών επιπτώσεων που προκαλεί η παρατεταμένη πανδημική κρίση, ο εν λόγω δείκτης αυξήθηκε λόγω του κόστους παραγωγής.

Όπως εξήγησε ο κ. Μιχαήλ, ένας από τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση του βιομηχανικού δείκτη παραγωγής είναι και οι αυξομειώσεις των τιμών διεθνώς του αργού πετρελαίου.

«Ανεξάρτητα όλων αυτών, πιστεύω ότι και αν ακόμη δεν βρεθεί η χρυσή τομή για να απορροφήσει το κράτος τις αυξήσεις, κάτω από τις συγκυρίες που βιώνουμε όλοι, θα είναι προς όφελος και των ιδίων των εταιρειών να αναθεωρήσουν την αρχική τους απόφαση και να μειώσουν το ποσοστό των χρεώσεων που αξιώνουν», παρατήρησε ο ΓΔ του υπουργείου Μεταφορών.

Εκπρόσωποι των εταιρειών που διαχειρίζονται το λιμάνι Λεμεσού ανέφεραν στη StockWatch ότι η απόφαση τους για αύξηση των χρεώσεων συνάδει με όλες τις πρόνοιες της συμφωνίας παραχώρησης.

Υποστήριξαν ότι οι αυξήσεις δικαιολογούνται στη βάση σχετικής φόρμουλας που απορρέει από τις συμβάσεις που συνομολογήθηκαν με την κυπριακή κυβέρνηση.

Οι εταιρείες κατέθεσαν στην κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομικών σχετικό σημείωμα, με το οποίο αποτυπώνουν το μέγεθος της μείωσης του κύκλου εργασιών τους, εξαιτίας των αρνητικών επιπτώσεων από την πανδημική κρίση.

Η αρχική απόφαση των εταιρειών ήταν να επιβληθούν οι αυξήσεις στις χρεώσεις αρχές του περασμένου Ιανουαρίου και αρχές Φεβρουαρίου.

Μετά από έντονες αντιδράσεις των οργανώσεων των εμποροβιομηχάνων που προκάλεσαν την παρέμβαση του υπουργείου Μεταφορών, οι εταιρείες αποδέχτηκαν να αναστείλουν την απόφαση τους μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, για να δοθεί χρόνος στα αρμόδια υπουργεία να χειριστούν το όλο θέμα.

Ο Μάριος Τσιακκής, ΓΓ του ΚΕΒΕ, θεωρεί ότι δεν πρέπει να επωμιστούν ο κύπριοι έμποροι και κατ’ επέκταση η οικονομία μία αύξηση στις χρεώσεις του 16%.

«Πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε το κράτος να αποποιηθεί το μερίδιο των αυξημένων εσόδων που του αναλογεί. Κατανοούμε τις επιπτώσεις που προκάλεσαν μείωση στον κύκλο εργασιών των εταιρειών, ωστόσο οι αυξήσεις που ζητούν θεωρούμε ότι κάτω από τις παρούσες συνθήκες είναι υπερβολικές και θα προκαλέσουν περαιτέρω πληθωρισμό», παρατήρησε ο κ. Τσιακκής.

Του Λεύκου Χρίστου