You are here

Κρίσιμη συνάντηση Ζέτας, ΣΕΚ, ΠΕΟ για λιμάνια

05/02/2022 06:00

Καθοριστική συνάντηση  θα έχει την ερχόμενη Πέμπτη η υπουργός Εργασίας Ζέτα Αιμιλιανίδου με τις ηγεσίες των συντεχνιών ΣΕΚ και ΠΕΟ, με αντικείμενο  τη μεσολαβητική πρόταση που έχει υποβάλει για την ανανέωση της συλλογικής σύμβασης των λιμενεργατών.

 Όπως αποκάλυψε η StockWatch, η μεσολαβητική πρόταση της ΥΠΕΡΓ τέθηκε χθες ενώπιον γενικών συνελεύσεων των λιμενεργατών σε Λεμεσό και Λάρνακα αντίστοιχα, κατά τις οποίες η πλειονότητα των επηρεαζόμενων  τάχθηκε κατά της επικύρωσης της.

Στις συνελεύσεις, παρέστησαν γύρω στους 60 λιμενεργάτες από το σύνολο των 130.

Επίσημα, σε επίπεδο ηγεσιών των δύο συντεχνιών αποφεύχθηκε στο παρόν στάδιο, να αποσταλεί  επιστολή στην ΥΠΕΡΓ με την οποία να απορρίπτουν τη μεσολαβητική της πρόταση.

Ηγετικά στελέχη των δύο συντεχνιών ανέφεραν στη StockWatch, ότι θα τηρηθεί η διαχρονική τυπική διαδικασία, σύμφωνα με την οποία προηγείται συνάντηση με τον ή την εκάστοτε ΥΠΕΡΓ, σε μια ύστατη προσπάθεια να γεφυρωθεί η οποιαδήποτε διαφωνία.

Σημείωσαν ότι στην προγραμματισμένη συνάντηση, θα μεταφερθούν στην ΥΠΕΡΓ οι πρόνοιες εκείνες της πρότασης που, κατά την άποψη τους, δεν απηχούν των στόχων που είχαν θέσει εξ υπαρχής  οι εργαζόμενοι.

Επίμαχο σημείο που προκαλεί την αντίδραση των λιμενεργατών  αποτελεί το γεγονός ότι η υπουργική πρόταση δεν προβλέπει την παραχώρηση μισθολογικής αύξησης για το 2021 και ούτε περιλαμβάνει το στοιχείο της αναδρομικότητας.

Υπάρχουν επίσης, κάποια άλλα επιμέρους τεχνικά θέματα, τα οποία δεν είναι μείζονος σημασίας για το προσωπικό, αν δοθούν οι ανάλογες διευκρινίσεις από την υπουργό.

«Η μεσολαβητική πρόταση παραμένει στο τραπέζι» ανέφερε στη StockWatch η κ. Αιμιλιανίδου, η οποία τόνισε πως θα ακούσει με  προσοχή και καλή θέληση τις θέσεις, τα επιχειρήματα και τις παρατηρήσεις των συντεχνιών.

Σημείωσε ότι η συνάντηση της ερχόμενης Πέμπτης, δεν γίνεται υπό την απειλή της απεργίας.

Γίνεται, πρόσθεσε, στο πλαίσιο των διαχρονικών καλών σχέσεων μεταξύ του ΥΠΕΡΓ και του συνδικαλιστικού κινήματος. 

Κατέστησε σαφές ωστόσο, ότι για λόγους αρχής, θα πρέπει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να σεβαστούν την επικείμενη συνάντηση στο ΥΠΕΡΓ και να μην προχωρήσουν σε οποιαδήποτε δυναμικά μέτρα, περιλαμβανομένης και της αποχής από την υπερωριακή απασχόληση.

«Να σεβαστούμε όλοι τις διαδικασίες και την καλή θέληση του ΥΠΕΡΓ να ακούσει και να αξιολογήσει τις ανησυχίες των εργαζομένων», παρατήρησε η κ. Αιμιλιανίδου.

Η διάρκεια της συλλογικής σύμβασης στα λιμάνια, που έληξε τον Δεκέμβριο του 2020, θα είναι τριετούς διάρκειας, 2021 -2023.

Προβλέπεται παραχώρηση μισθολογικών αυξήσεων ύψους 2% από τον Ιούνιο του 2022 και αντίστοιχο ποσοστό για ολόκληρο το 2023.

Επιπρόσθετα, οι διαχειρίστριες εταιρείες των δύο λιμανιών δεσμεύτηκαν να παραχωρήσουν για το 2021, περιλαμβανομένου και του πρώτου εξαμήνου του 2022, εφάπαξ ποσό €300 προς τον κάθε λιμενεργάτη, όπως επίσης και κάποια αύξηση στα ενθαρρυντικά επιδόματα.

Τα επιδόματα αυτά δεν είναι σταθερά. Εξαρτώνται από τον αριθμό των φορτίων που εξυπηρετούν, τον εργάσιμο χρόνο, την ώρα και τη μέρα.

Οι όροι εργασίας στα λιμάνια είναι γενικά πολύπλοκοι και τεχνικού χαρακτήρα.

Καθοριστικός παράγοντας για τις αποδοχές των λιμενεργατών αποτελεί ο όγκος εργασιών των διαχειριστριών εταιρειών.

Οι λιμενεργάτες δεν έχουν σταθερό μηνιαίο μισθό.

Ο μισθός τους αυξομειώνεται στη βάση των εργασιών που εκτελούν, της ώρας και της μέρας.

Οι δύο διαχειρίστριες εταιρείες DP World Limassol και Eurogate Container Terminal Limassol, δεν έχουν απαντήσει  ακόμη κατά πόσο αποδέχονται ή όχι τη  μεσολαβητική πρόταση της ΥΠΕΡΓ.

Σημειώνεται ότι λόγω της αύξησης του λειτουργικού κόστους στο λιμάνι Λεμεσού, οι επενδυτές αξίωσαν αύξηση της ταρίφας των προσφερόμενων υπηρεσιών, βάσει των προνοιών της συμφωνίας που έχουν υπογράψει με το κράτος.

Του Λεύκου Χρίστου