You are here

Αντιδράσεις για τις αυξήσεις στα καύσιμα

20/01/2020 11:31

Τις αντιδράσεις των κομμάτων προκάλεσε η έκδοση διατάγματος από τον υπουργό ενέργειας για υποχρεωτική πρόσμιξη βιοκαυσίμων η οποία αναμένεται να επιφέρει αυξήσεις μερικών σεντ στις τιμές των καυσίμων.

Με διάταγμα που εξέδωσε την Παρασκευή, ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Λακκοτρύπης, αναφέρθηκε στο ποσοστό ανάμιξης των συμβατικών καυσίμων των μεταφορών και τα βιοκαύσιμα για ιδίαν χρήση.

Με βάση το διάταγμα οι εταιρείες πετρελαιοειδών υποχρεούνται να αναμιγνύουν βιοκαύσιμα που πληρούν τα κριτήρια αειφορίας στη βενζίνη και στο ντίζελ, έτσι ώστε η μέση ετήσια ενεργειακή περιεκτικότητα των συμβατικών καυσίμων σε βιοκαύσιμα να ανέρχεται τουλάχιστον στο 7,3% της συνολικής ενεργειακής περιεκτικότητας των συμβατικών καυσίμων που διαθέτουν στην αγορά.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας φαίνεται ότι το 7,3% είναι το μέγιστο που μπορεί να επιτευχθεί συνολικά λόγω και των θερμοκρασιών στην Κύπρο, και θεωρείται σημαντική παράλειψη να μην έχει ζητηθεί παρέκκλιση από την Κομισιόν στο παρελθόν. Το βιοντίζελ είναι ακριβότερο από τα συμβατικά καύσιμα. 

Σε γραπτή του δήλωση, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστα Κώστα σημειώνει ότι «δυστυχώς αυτό που φωνάζαμε εδώ και χρόνια έγινε. Την ανικανότητα και την προχειρότητα των κυβερνώντων, θα την πληρώσουν και πάλι οι πολίτες»

«Εδώ και 7 χρόνια ως ΑΚΕΛ φωνάζουμε, ότι λόγω της απίστευτης προχειρότητας και αδράνειας της κυβέρνησης, δεν υπάρχει περίπτωση να καλύψουμε τους δεσμευτικούς στόχους που μας έθεσε η Ε.Ε. για διείσδυση των ΑΠΕ στη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και στις μεταφορές, μέχρι το 2020», σημειώνει.

«Καλούσαμε τη κυβέρνηση με κάθε ευκαιρία, να λάβει επιτέλους αποφάσεις, να προωθήσει μέτρα, για να μην μας επιβληθούν βαρύτατα πρόστιμα. Ειδικότερα για τις μεταφορές, τους τονίζαμε συνεχώς ότι δεν υπάρχει περίπτωση να καλύψουμε το στόχο του 10%», τονίζει.

Σύμφωνα με τον βουλευτή του ΑΚΕΛ, ο υπουργός ενέργειας δήλωνε τα τελευταία 2 χρόνια, ότι αν παραστεί ανάγκη, θα καλύψουμε το στόχο με την αγορά βιοκαυσίμων και την πρόσμιξη τους με βενζίνη και πετρέλαιο αλλά και την αγορά των διεθνών πιστοποιητικών.

«Φωνάζαμε, ότι κάτι το οποίο θα αυξήσει πάρα πολύ τις ήδη πολύ ψηλές τιμές των καυσίμων στην Κύπρο. Κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Ενέργειας τον περασμένο Οκτώβριο στην Επιτροπή Οικονομικών και απαντώντας σχετικές ερωτήσεις μας, ο Υπουργός ανάφερε ότι αν γίνει αυτό, η αύξηση θα είναι της τάξης του 1 με 2 σεντ ανάλίτρο. Του τονίσαμε εμφαντικά ότι αν εκδοθεί διάταγμα για υποχρεωτική πρόσμιξη βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης, η αύξηση θα ξεπερασει τα 10 σεντ το λίτρο και ότι και πάλι δεν θα καλυφθεί ο στόχος μας γιατί ήδη είναι πολύ ψηλό το ποσοστό βιοκαυσίμων στα συμβατικά καύσιμα κίνησης στην Κύπρο. Κανένας δεν μας άκουγε ή μάλλον κάποιοι έκαναν ότι δεν άκουγαν», τονίζει.

Σύμφωνα με τον κ. Κώστα, μετά την υπογραφή του διατάγματος, θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις στις ήδη πολύ ψηλές τιμές των καυσίμων, της τάξης των 2 με 3 σεντ στη βενζίνη και 5 με 6 σεντ ανά στο πετρέλαιο κίνησης από την αγορά των βιοκαυσίμων συν 2.5 σεντ στη βενζίνη και 4 σεντ στο πετρέλαιο, φόρο κατανάλωσης και Φ.Π.Α. Συνολική αύξηση περίπου 5 σεντ στη βενζίνη και 10 σεντ ανά λίτρο στο πετρέλαιο.

Το Δημοκρατικό Κόμμα απαιτεί εξηγήσεις
 
Το Δημοκρατικό Κόμμα σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι στο χειρότερο σενάριο, εις βάρος της οικονομίας και των καταναλωτών, οδήγησε η αδράνεια, η προχειρότητα και η κακοδιαχείριση που επέδειξε επί σειρά ετών, η κυβέρνηση Αναστασιάδη-ΔΗΣΥ, στο θέμα της ευρωπαϊκής υποχρέωσης της Κύπρου, στο ποσοστό κάλυψης της ενέργειας στις μεταφορές, με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
 
«Η κυβέρνηση Αναστασιάδη-ΔΗΣΥ, γνώριζε εδώ και αρκετά χρόνια ότι η υποχρεωτική διείσδυση ποσοστού 10% βιοκαυσίμων, στα συμβατικά καύσιμα θα επέφερε αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, επιβαρύνοντας τον καταναλωτή. Γνωρίζει επίσης ότι αυτές οι αυξήσεις είναι ανεξάρτητες από τις συνθήκες στο διεθνές εμπόριο», αναφέρει.

Πέραν των αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων,  η Κύπρος θα επωμιστεί και το επιπλέον κόστος της παράβασης, αφού ούτε και το νέο διάταγμα του Υπουργού, (7.3% αντί 10%) καλύπτει την υποχρέωση.

Το Δημοκρατικό Κόμμα θεωρεί ότι η κυβέρνηση οφείλει να δώσει σοβαρές εξηγήσεις στον κύπριο πολίτη, γιατί δεν έκανε αυτά που όφειλε, επιβαρύνοντας τα δημόσια οικονομικά.

Κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες

Στο κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες - καταναλωτές λόγω προστίμων στα καύσιμα από την ανεπαρκή υλοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και επαρκούς δικτύου δημόσιων συγκοινωνιών αναφέρεται ανακοίνωση της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής.

«Όλα ήταν γνωστά και προγραμματισμένα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από μια δεκαετία και παραπάνω. Οι υποχρεώσεις μας απέναντι στο περιβάλλον ήταν πολύ καλά γνωστές. Όπως γνωστό ήταν και το ότι αν δεν πιάναμε το 10% του στόχου μας ως κράτος μέλος, μέσα από τη σωστή ανάπτυξη των ΑΠΕ και του περιορισμού των ρύπων, είχαμε υποχρέωση να το καλύψουμε με φόρους και πρόστιμα στα καύσιμα», αναφέρεται.
 
Το χειρότερο όμως απ’ όλα, προστίθεται, «δεν φρόντισαν να κτίσουν ένα σωστό και ποικιλοτρόπως επωφελές για όλους δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών». Αναφορά κάνει στην εισαγωγή βιοκαυσίμων, εκτιμώντας ότι πρόκειται για «μια εύκολη και μπαστάρδικη λύση, που κανένα άλλο δεν ωφελεί παρά μόνο τα ίδια πάντοτε καρτέλ». Προειδοποιεί επίσης, μεταξύ άλλων, για νέα πρόστιμα που θα προκύψουν για τους πολίτες από τις υποχρεώσεις της Κύπρου με ορίζοντα το 2030.

Επιδιώκουν επαφές με υπουργεία οι πρατηριούχοι
Ο πρόεδρος  του συνδέσμου πρατηριούχων Στέφανος Στεφάνου σε σημερινές του δηλώσεις χαρακτήρισε σχήμα οξύμωρο την υιοθέτηση ευρωπαϊκών ρυθμίσεων και προδιαγραφών για μείωση των ρύπων από τα καύσιμα, τη στιγμή που δεν λαμβάνονται μέτρα αποτροπής της μετάβασης καταναλωτών στα κατεχόμενα για ανεφοδιασμό με καύσιμα που δεν πληρούν τις εν λόγω προδιαγραφές.

Ο κ. Στεφάνου ανέφερε ότι ο σύνδεσμος θα επιδιώξει επαφές με τους υπουργούς ενέργειας, οικονομικών και εσωτερικών με στόχο την λήψη μέτρων σε ότι αφορά τη μετάβαση καταναλωτών στα κατεχόμενα για αγορά καυσίμων.

«Να μην κατηγορούμε την ΕΕ»
Από την πλευρά του το μέλος της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο Ιερόθεος Παπαδόπουλος, δήλωσε σήμερα ότι οι εν λόγω ευρωπαϊκές ρυθμίσεις έχουν συμφωνηθεί σε επίπεδο υπουργών των κρατών μελών.

Η οδηγία σημείωσε είναι του 2018 και πρόσθεσε πως δεν πρέπει να κατηγορείται η ΕΕ, η οποία όπως ανέφερε είναι  «βολικός αποδιοπομπαίος τράγος».

Ο στόχος, όπως είπε, είναι να καταφέρει η ΕΕ να έχει ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα μέχρι το 2050.