You are here

Λύσεις για υποδομές ζητούν εταιρείες υδρογονανθράκων

07/03/2019 16:21

Άμεσες λύσεις ζητούν από την Κυβέρνηση εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των υδρογονανθράκων στην Κύπρο, για θέματα υποδομών και υποστηρικτικών υπηρεσιών στις εργασίες του, ιδιαίτερα σε σχέση με το θέμα των λιμανιών.

Σε συζήτηση πάνελ στο πλαίσιο του 6ου Eastern Mediterranean Gas Conference στην Λευκωσία, οι εκπρόσωποι των εταιρειών Εni, Total και ExxonMobil, αναφέρθηκαν στις δυνατότητες της Κύπρου να καταστεί κέντρο παροχής υποστηρικτών υπηρεσιών για δραστηριότητες υδρογονανθράκων και τόνισαν την αναγκαιότητα η χώρα να προχωρήσει σε άμεσες λύσεις και τομές για να καταφέρει να κερδίσει έδαφος σε σχέση με τους ανταγωνιστές της.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Eni Κύπρου Alessandro Barberis, αναφέρθηκε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κύπρου στην περιοχή όπως η θέση της, η ιδιότητά της ως κράτους-μέλους της ΕΕ και το ελκυστικό φορολογικό καθεστώς.

Συμπλήρωσε ωστόσο ότι υπάρχουν προκλήσεις, όπως η έλλειψη υπαρχουσών υποδομών, ιδιαίτερα χώρου για τις εταιρείες στα λιμάνια, παρά την πρόσφατη εξαγγελία για δημιουργία νέου λιμανιού στο Βασιλικό, το οποίο εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο γύρω στο 2023. 

Όπως είπε, «χρειαζόμαστε εναλλακτική για τον μεσοπρόθεσμο και βραχυπρόθεσμο ορίζοντα».

Σημείωσε ότι η Κύπρος βρίσκεται σε φάση διερεύνησης, όταν γειτονικές χώρες όπως η Αίγυπτος, κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες. Πρόσθεσε ότι αν η Κύπρος δεν αποφασίσει σύντομα, ίσως δεν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί με πιο προχωρημένα έργα στην περιοχή. Αναφέρθηκε επίσης στην αναγκαιότητα να δοθούν κίνητρα στις εταιρείες και να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα προς όφελος των εταιρειών, που θα επιτρέψουν στην Κύπρο να παίξει έναν διαφορετικό ρόλο στην περιοχή.

«Η Κύπρος, έχει όλα τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά και ελπίζουμε να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση», είπε.

Από πλευράς του ο Γενικός Διευθυντής της Total Κύπρου Yves Grosjean μίλησε για την επείγουσα ανάγκη να υπάρξει κέντρο παροχής υποστηρικτών υπηρεσιών για δραστηριότητες υδρογονανθράκων στην περιοχή, σημειώνοντας ότι αυτό αφορά ένα μεγάλο αριθμό εξειδικευμένων υποστηρικτικών υπηρεσιών από διάφορες εταιρείες που αποτελούν το 80% των εργατικών ωρών σε μια διαδικασία γεώτρησης. Αυτές αφορούν μεταξύ άλλων διεξαγωγή περιβαλλοντικών μελετών, διαχείριση αποβλήτων, επεξεργασία δεδομένων κ.α. Όπως είπε, χρειάζονται υποδομές, ώστε να φιλοξενήσουν αυτές τις εταιρίες, ενώ χρειάζεται και υποστήριξη και εξειδικευμένο επιτόπιο προσωπικό. 

Είπε επίσης ότι το κατά πόσο θα εξελιχθεί η Κύπρος σε περιφερειακό κέντρο για τους υδρογονάνθρακες στην περιοχή είναι κάτι πιο μακροπρόθεσμο σε σχέση με το κέντρο παροχής υπηρεσιών, και αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν υπάρξουν μεγάλες ποσότητες και σε ορίζοντα 5-10 ετών.

O διευθύνων σύμβουλος της ExxonMobil στην Κύπρο Βαρνάβας Θεοδοσίου, αναφέρθηκε στο σταθερό και θετικό επιχειρηματικό περιβάλλον στην Κύπρο και στην πολύ γρήγορη διαδικασία με την οποία η εταιρεία αδειοδοτήθηκε και προχώρησαν οι έρευνες στο τεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ.

Αναφερόμενος στις προκλήσεις είπε ότι θα πρέπει να θεσμοθετηθεί το one stop shop που να διευκολύνει τις επιχειρήσεις να διεξέλθουν της γραφειοκρατίας, ενώ σημείωσε την ανάγκη αναβάθμισης των λιμανιών. Αναφερόμενος στην εμπειρία της ExxonMobil είπε ότι θα ήταν πιο εύκολο για αυτούς να αξιοποιήσουν το λιμάνι της Λάρνακας, κάτι ωστόσο που δεν τους επιτράπηκε και κατέφυγαν στη Λεμεσό με μεγαλύτερο κόστος και κάνοντας όλες τις διαδικασίες από την αρχή. Σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνουν περισσότερα σε σχέση με τα λιμάνια ιδιαίτερα αν περισσότερες εταιρείες δραστηριοποιούνται ταυτόχρονα.

Ανέφερε παράλληλα ότι η Κύπρος μέχρι στιγμής είχε πολύ μικρή ερευνητική δραστηριότητα και ότι αν θέλει η χώρα να επιτύχει περισσότερες ποσότητες, τότε η δραστηριότητα θα πρέπει να αυξηθεί, κάτι που δεν μπορεί να γίνει χωρίς τις υποδομές και τις υποστηρικτικές υπηρεσίες.

Ζήτησε να υπάρξει επαγγελματική διαχείριση της κατασκευής του νέου λιμανιού στο Βασιλικό, που όπως τους αναφέρθηκε θα είναι έτοιμο το 2023, σημειώνοντας παράλληλα ότι μέχρι τότε θα πρέπει να υπάρξουν άλλες λύσεις όπως η επέκταση του λιμανιού της Λεμεσού ή να τους επιτραπεί να δραστηριοποιηθούν στο λιμάνι Λάρνακας.

Έλληνας: Το τερματικό υγροποίησης πρέπει να δημιουργηθεί άμεσα

Σε τοποθετήσεις του ο εμπειρογνώμονας, Διευθύνων Σύμβουλος της E-C Natural Hydrocarbons Co. LTD Τσιάρλς Έλληνας, ανέφερε ότι η Κύπρος πρέπει να εστιάσει στο να γίνει ένα κέντρο παροχής υπηρεσιών και στην κατασκευή τερματικού υγροποίησης άμεσα.

Εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να κατασκευαστεί το χερσαίο τερματικό υγροποίησης στην Κύπρο αξιοποιώντας της ποσότητες των υπαρχόντων κοιτασμάτων στην ΑΟΖ, δηλαδή του «Γλαύκου», της «Αφροδίτης» και του «Καλυψώ» και να επιδιωχθεί να έρθουν στην Κύπρο και τα κοιτάσματα του Ισραήλ. Όπως ανέφερε, όσο περισσότερο το αφήνουμε, τόσο πιο δύσκολο γίνεται. Εκτίμησε παράλληλα ότι οι ανάγκες για φυσικό αέριο στην Ευρώπη, θα μειώνονται λόγω και της αύξησης χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Εξέφρασε ακόμα την άποψη ότι οι προτιμητέες αγορές για το φυσικό αέριο της Κύπρου, είναι οι αγορές της Ασίας, όπου μπορεί να πετύχει καλύτερες τιμές.

Είπε επίσης ότι είναι δύσκολο για την Κύπρο να γίνει περιφερειακός κόμβος φυσικού αερίου, όταν υπάρχει η Αίγυπτος με πολύ πιο προχωρημένη υποδομή και παραγωγή.

Αναφέροντας ότι υπάρχει έντονο διεθνές ενδιαφέρον για το ενεργειακό μέλλον της Ανατολικής Μεσογείου, επεσήμανε ότι το μειονέκτημα της περιοχής είναι οι υψηλές τιμές.

Σε σχέση με την Τουρκία και τις γεωτρήσεις που έχει εξαγγείλει νότια της Κύπρου, είπε ότι αποτελεί ένα τεράστιο παράγοντα αποσταθεροποίησης και η κυβέρνηση πρέπει να είναι έτοιμη.

Τέσσερις επιλογές για την εμπορική αξιοποίηση

Ο εμπορικός Διευθυντής της Εταιρείας Υδρογονανθράκων Κύπρου Ανδρέας Κουτσουλίδης ανέλυσε στο συνέδριο τις βασικές επιλογές στις οποίες επικεντρώνεται η Κύπρος για αξιοποίηση των κοιτασμάτων της. 

Σημείωσε ότι η υπ’ αριθμός ένα προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η δημιουργία χερσαίου τερματικού υγροποίησης στο Βασιλικό, αφού πρόκειται για στρατηγική επιλογή με επιπλέον οφέλη για την οικονομία της Κύπρου. Αναφέροντας ότι για τη δημιουργία του χρειάζονται τουλάχιστο 10-15 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια (tcf), σημείωσε επίσης ότι η δημιουργία ενός νέου τερματικού αυξάνει το κόστος σε σχέση με την αξιοποίηση υφιστάμενων.

Με αυτή την έννοια υφιστάμενα τερματικά υγροποίησης στην Αίγυπτο, σημείωσε, αποτελούν μια δεύτερη επιλογή. Αναφέρθηκε παράλληλα στη μεγάλη εσωτερική ζήτηση στη χώρα που ενώ αυτή τη στιγμή καλύπτεται από τα εγχώρια αποθέματα, στο μέλλον το ενεργειακό ισοζύγιο αναμένεται να γίνει και πάλι αρνητικό αν δεν υπάρξουν νέες ανακαλύψεις. Είπε επίσης ότι μετά από προσπάθειες 3 ετών οι σχέσεις με τη χώρα τόσο σε επίπεδο κυβερνήσεων όσο και με τις εταιρείες έχουν ωριμάσει. Εξήγησε παράλληλα ότι η επιλογή για το «Αφροδίτη» ήταν η Αίγυπτος λόγω της ζήτησης, της διαθέσιμης υποδομής και την νέας νομοθεσίας για τα θέματα αυτά στην χώρα.

Αναφέρθηκε επίσης στην επιλογή του πλωτού τερματικού υγροποίησης (FLNG) μια νέα τεχνολογία που, όπως είπε, έχει ωριμάσει αρκετά τα τελευταία χρόνια, και προσφέρει ευελιξία και καλύτερες τιμές.

Αναφέρθηκε τέλος στον αγωγό EastMed για εφοδιασμό της Ευρώπης, αναφέροντας ότι το θέμα τυγχάνει χειρισμού σε πολιτικού επίπεδο ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο διακυβερνητικό πλαίσιο.

Διεθνείς και ντόπιοι ειδικοί που μίλησαν στο συνέδριο σημείωσαν την αναμενόμενη αύξηση στη ζήτηση φυσικού αερίου που μπορεί να φθάσει και το 40% μέσα στα επόμενα 20 χρόνια, ιδιαίτερα στην Ασία, αφού θεωρείται το καύσιμο που θα βοηθήσει στη μετάβαση από ορυκτά καύσιμα σε πιο βιώσιμες μορφές ενέργειας στο μέλλον.