You are here

Νεοφύτου: Φθηνότερα στην Ευρώπη τα καύσιμα

15/12/2004 14:51
Ακριβότερα πληρώνει τα καύσιμα ο κύπριος καταναλωτής απ’ ό,τι ο μέσος Ευρωπαίος. Αυτό ισχυρίστηκε σήμερα ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου επικαλούμενος επίσημα στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας και Μεταφορών της ΕΕ, δίνοντας έτσι συνέχεια στην αντιπαράθεσή του με τον Υπουργό Εμπορίου Γιώργο Λιλλήκα με αντικείμενο τις τιμές των καυσίμων, προαναγγέλλοντας παράλληλα και ανακωχή ενόψει της 17ης Δεκεμβρίου.

Για το πετρέλαιο θέρμανσης, είπε ενδεικτικά, ο κύπριος καταναλωτής καταβάλλει τριπλάσιο τίμημα απ’ ό,τι ο μαλτέζος καταναλωτής. Οι εταιρείες πετρελαιοειδών στην Κύπρο χρεώνουν τον Κύπριο καταναλωτή την τέταρτη πιο ακριβή τιμή ανάμεσα στις 25 χώρες της ΕΕ, με 7% πιο ακριβά από το μέσο όρο, συνέχισε προσθέτοντας ότι ο Κύπριος καταναλωτής πληρώνει για το πετρέλαιο θέρμανσης 25% πιο ακριβά από το μέσο όρο των τιμών που επικρατούν στην Ευρώπη.

Κόστος και από το τερματικό

Οι τιμές σήμερα έπρεπε να ήταν 4 - 5 σεντ πιο χαμηλά, ανέφερε ο Αβέρωφ Νεοφύτου, και σημείωσε ότι την ευθύνη την έχει η κυβέρνηση επειδή δεν προέβη στις αναγκαίες ενέργειες για την έγκαιρη λειτουργία του τερματικού. Άσκησε επίσης κριτική στην κυβέρνηση για το κλείσιμο του διυλιστηρίου, μιας και αυτό δεν ωφέλησε τον καταναλωτή. Αποτέλεσμα αυτού είναι το μεγαλύτερο κόστος για τις εταιρείες που το πληρώνει όχι η κυβέρνηση αλλά ο μη προνομιούχος πολίτης, είπε, προσθέτοντας πως «καθημερινά από τις τσέπες μας, γι’ αυτή την ασυνέπεια της κυβέρνησης, βγαίνουν £15 χιλ. λόγω του ότι δεν βρήκαν καιρό να τροποποιήσουν ένα άρθρο του καταστατικού για να μπορέσει να λειτουργήσει ο τερματικός». Όπως εξήγησε ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ, το επιπρόσθετο κόστος στον καταναλωτή είναι γύρω στα 0,4 σεντ ανά λίτρο και αυτό είναι ένα ποσό της τάξης των £12 - £15 χιλ. καθημερινά που βγαίνει από τις τσέπες του Κύπριου καταναλωτή και πάνω σε ετήσια βάση αυτό το ποσό θα ξεπεράσει ενδεχομένως τα £10 εκ.

Απαντώντας σε ερώτηση ανέφερε, πως ο τερματικός ενώ είναι τελειωμένος δεν μπορεί να λειτουργήσει «γιατί για 6 - 8 μήνες στο Υπουργείο Εμπορίου προσπαθούσαν και προσπαθούν να αλλάξουν ένα όρο του καταστατικού του διυλιστηρίου για να μπορεί να λειτουργεί και ως τερματικός». Ανέφερε πως επειδή δεν λειτουργεί ο τερματικός οι εταιρείες φέρνουν καύσιμα, 3 - 8 χιλ. τόνων, με μικρά πλοία και πληρώνουν μεταφορικά γύρω στα 28 δολάρια τον τόνο και ισχυρίστηκε ότι αν ο τερματικός λειτουργούσε και έρχονταν σε πλοία των 15 ή των 20 χιλιάδων τόνων τα μεταφορικά θα κατέβαιναν στα 12 – 15 δολάρια τον τόνο.

Υπογράμμισε επίσης πως όταν οι τιμές στη διεθνή αγορά ανεβαίνουν τις επόμενες μέρες οι λιανικές τιμές ανεβαίνουν, ωστόσο όταν οι τιμές πέφτουν ο Κύπριος καταναλωτής δεν τυγχάνει ανάλογης μεταχείρισης, χωρίς το κράτος να παρεμβαίνει. Ανέφερε εξάλλου πως στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα επικρατεί ότι η κυβέρνηση αρνείται να πληρώσει απαιτήσεις των εταιρειών που απορρέουν από το τελευταίο PNBS του 2004, ανερχομένων σε £12 εκ., υποδεικνύοντας εμμέσως στις εταιρείες να βρουν άλλους τρόπους να τα καλύψουν. «Δηλαδή να τα φορτώσουν στις λιανικές τιμές, και ουσιαστικά στον καταναλωτή, με την ανοχή του κράτους», είπε.

Λογιστές των εταιρειών...

Αναφερόμενος στον Υπουργό Εμπορίου είπε ότι είχε κάνει τις χθεσινές του δηλώσεις βασισμένος στα στοιχεία που του δίνουν οι εταιρείες για να προσθέσει πως «εμείς δεν είμαστε λογιστές των εταιρειών». Κατέληξε λέγοντας ότι «εμείς βασίζουμε τις θέσεις και τις εκτιμήσεις μας με βάση τις τιμές στη διεθνή αγορά πετρελαίου», είπε, προσθέτοντας πως «δεν είναι σοβαρή προσέγγιση να ακούς το κράτος να λέει πως με βάση τα στοιχεία που οι εταιρείες μου έχουν προσκομίσει είναι δικαιολογημένες οι τιμές».