You are here

Πολύ πιθανός αγωγός ΦΑ από Ισραήλ προς Κύπρο

10/05/2022 13:01

Ο  εμπειρογνώμονας σε θέματα ενέργειας Τσιάρλς Έλληνας, ανέφερε ότι θεωρεί πολύ πιθανή την κατασκευή ενός αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ για υγροποίηση στην Κύπρο, σε περίπτωση που ανακαλυφθούν οι επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που αναμένει η Energean.

Ο Ανώτερος συνεργάτης στο Παγκόσμιο Κέντρο Ενέργειας του Ατλαντικού Συμβουλίου, κλήθηκε από το ΚΥΠΕ να σχολιάσει τη χθεσινή ανακοίνωση της ελληνικής εταιρείας ενέργειας Energean για ανακάλυψη εμπορικά εκμεταλλεύσιμου κοιτάσματος φυσικού αερίου με την ερευνητική γεώτρηση «Αθηνά». Ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι τα 8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα που ανακαλύψαν είναι πολύ μικρή ποσότητα, αφού η εταιρεία περίμενε περισσότερα από 20. Συγκριτικά ανέφερε ότι το κυπριακό κοίτασμα «Αφροδίτη» έχει 116 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Αυτό, όπως είπε, δεν βοηθά την Energean να προχωρήσει άμεσα με έργα, αλλά πρέπει να κάνει και νέες ανακαλύψεις. Ωστόσο σημείωσε ότι η εταιρεία είπε ότι στην «Περιοχή Όλυμπος» στην οποία ανακαλύφθηκε το κοίτασμα «Αθηνά», με βάση υπολογισμούς τους που έχουν πλέον επιβεβαιωθεί περισσότερο, ίσως να υπάρχουν περισσότερα από 50 δισεκ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

«Αυτό που λέει η Energean είναι ότι θα συνεχίσει γεωτρήσεις και ότι πιστεύουν ότι θα μπορέσουν να προχωρήσουν με νέα έργα, μεταξύ των οποίων και η πιθανότητα για εξαγωγές στην Κύπρο», προσθέτοντας ωστόσο ότι για να γίνει κάτι τέτοιο χρειάζονται καινούριες ανακαλύψεις.

Στην τριμερή συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ, που έγινε τον περασμένο Απρίλιο η Energean είχε εισηγηθεί να φέρει στην Κύπρο από το 2026 μια κινητή μονάδα υγροποίησης, την Hilli Episeyo FLNG, που ανήκει στη νορβηγική εταιρεία Golar LNG, και επί του παρόντος βρίσκεται στο Καμερούν. Το 2026 η μονάδα θα είναι ελεύθερη και η Energean προτείνει να έρθει στην περιοχή του Βασιλικού, όπου θα υγροποιεί και θα εξάγει ποσότητες φυσικού αερίου που θα έρχονται στην Κύπρο με αγωγό από το Ισραήλ.

«Ο λόγος που πιστεύω ότι είναι πολύ πιθανό έργο, είναι ότι εκτός από το γεγονός ότι έχει την Golar συνέταιρό της, μέσα στην ομάδα βρίσκεται και η Vitol που είναι ιδιοκτήτρια των δεξαμενών της VTTI στο Βασιλικό», ανέφερε ο κ. Έλληνας. Πρόσθεσε ότι η Vitol είναι η μεγαλύτερη εταιρεία που εμπορεύεται πετρέλαιο και φυσικό αέριο στον κόσμο και ενδιαφέρεται να αγοράσει όλο το LNG που ενδεχομένως να παράγει το Hilli Episeyo FLNG.

Η Κύπρος, όπως είπε, θα μπορεί να παίρνει αν το επιθυμεί φυσικό αέριο απευθείας από τον αγωγό που θα δημιουργηθεί που θα στοιχίζει γύρα στα 6-7 δολάρια  ανά χίλια κυβικά πόδια σε αντιπαραβολή με 25 δολάρια που αναμένεται να στοιχίζει του χρόνου το φυσικού αέριο που θα εισάγει. Πρόσθεσε ότι η Energean ανέφερε ότι αν η Κύπρος ενδιαφέρεται να πάρει φυσικό αέριο από τον αγωγό, αυτός μπορεί να κατασκευαστεί σε δύο χρόνια και αναμένεται να στοιχίσει μέχρι 1,5 δισ. δολάρια και να χρηματοδοτηθεί από τις εταιρείες που θα συμμετέχουν στην κοινοπραξία.

Ο κ. Έλληνας εξέφρασε την άποψη ότι αν ανακαλυφθούν οι ποσότητες που απαιτούνται από την Energean, το έργο είναι σίγουρο, αφού θα υπάρχουν οι ποσότητες, το εργοστάσιο υγροποίησης αλλά και οι αγοραστές.

Όσον αφορά τη ανάπτυξη του κυπριακού κοιτάσματος «Αφροδίτη» ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι οι πιθανότητες ανάπτυξής τους είναι μικρότερες, αφού οι διαπραγματεύσεις με την Chervron δεν έχουν ακόμα καταλήξει, ενώ στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου που εξέδωσε η εταιρεία δεν γίνεται αναφορά σε επενδύσεις στην Κύπρο, παρά μόνο στο Ισραήλ.

Η Chevron, που συμμετέχει στα τεμάχια «Ταμάρ» και το «Λεβιάθαν» του Ισραήλ, θεωρείται, όπως είπε πιο πιθανόν να αυξήσει τις εξαγωγές από το Ισραήλ στις οποίες υπάρχουν ήδη οι υποδομές, προς την Αίγυπτο όπου γίνεται υγροποίηση, την ώρα που οι εξαγωγές φυσικού αερίου από την Αίγυπτο στην Ευρώπη αναμένεται φέτος να τριπλασιαστούν.

Όσον αφορά το έργο για το τερματικό φυσικού αερίου στο Βασιλικό, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι παρόλο που το τροποποιημένο συμβόλαιο μεταξύ της κινεζικής κατασκευάστριας εταιρείας και της Κυπριακής Δημοκρατίας οδηγείται προς έγκριση ενώπιον της  Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ), θεωρεί ότι η υπογραφή της συμφωνίας για τα 25 εκ. ίσως να μην είναι το τέλος των προβλημάτων.