You are here

Εγκύκλιος ΣΕΛΚ για αλλαγές στη φορολόγηση κουπονιών

23/07/2019 07:06

Ερμηνευτική εγκύκλιο σε σχέση με το φορολογικό χειρισμό των κουπονιών που εκδίδονται κατά ή μετά την 1η Ιανουαρίου, εξέδωσε ο σύνδεσμος εγκεκριμένων λογιστών επισημαίνοντας ποιες κατηγορίες επιχειρήσεων επηρεάζονται από τις τροποποιήσεις που έχουν επέλθει στη σχετική νομοθεσία.

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΚ, αναμένεται να επηρεαστούν οι μεγάλοι λιανοπωλητές που εξαργυρώνουν κουπόνια, οι επιχειρήσεις που προμηθεύουν κουπόνια και οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν κουπόνια ως μέρος σχεδίων προώθησης των εργασιών τους.

Η εγκύκλιος αφορά εναρμονιστικά νομοσχέδια και κανονισμούς που ενέκρινε η βουλή τον περασμένο Μάιο, αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση των κουπονιών και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον φόρο προστιθέμενης αξίας για παροχές υπηρεσιών και πωλήσεις αγαθών εξ αποστάσεως.

Με τις ρυθμίσεις επήλθε εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο όσον αφορά ορισμένες υποχρεώσεις που απορρέουν από τον ΦΠΑ για παροχές υπηρεσιών και πωλήσεις αγαθών εξ αποστάσεως, καθώς και την ομοιόμορφη αντιμετώπιση των κουπονιών για σκοπούς ΦΠΑ σε όλα τα κράτη μέλη, ώστε να διασφαλίζεται η αποφυγή στρεβλώσεων του ανταγωνισμού, η μη επιβολή διπλής φορολόγησης, η μη φορολόγηση, καθώς και η μείωση του κινδύνου φοροαποφυγής. 

Κουπόνια συγκεκριμένου και πολλαπλού σκοπού

Όπως αναφέρει ο ΣΕΛΚ, τα μέτρα επηρεάζουν μόνο τα κουπόνια που έχουν αγοραστεί και τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για να αγοραστεί κάποιο αγαθό ή υπηρεσία και διευκρινίζεται ότι τα εν λόγω κουπόνια αποτελούνται από δωροκάρτες και άλλα παρόμοια μέσα, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών κουπονιών που αγοράζονται από εξειδικευμένες επιχειρήσεις.

Σημειώνεται ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο καλύπτει μόνο τα κουπόνια που χρησιμοποιούνται για εξαργύρωση έναντι παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, αλλά όχι εκπτωτικά κουπόνια ή άλλα μέσα που παρέχουν στον κάτοχο το δικαίωμα για έκπτωση κατά την αγορά αγαθών ή υπηρεσιών.

Προστίθεται ότι στόχος της νομοθετικής ρύθμισης είναι να διασφαλιστεί ότι τα ποσά που πληρώνουν πελάτες όταν χρησιμοποιούν κουπόνια, αντικατοπτρίζονται καλύτερα στη φορολογική βάση βελτιώνοντας τις επιχειρήσεις με τον εκσυγχρονισμό και την εναρμόνιση της φορολογικής μεταχείρισης των κουπονιών. Παράλληλα, επιδιώκεται ο διαχωρισμός των κουπονιών συγκεκριμένου σκοπού από τα κουπόνια πολλαπλών σκοπών και καθορίζεται ο τρόπος και ο χρόνος καταλογισμού του ΦΠΑ σε κάθε περίπτωση.

Διευκρινίζεται ότι η νέα νομοθεσία δεν αφορά στο πεδίο εφαρμογής του ΦΠΑ και κατά πόσο οφείλεται φόρος σε μια συναλλαγή, αλλά ασχολείται μόνο με το χρόνο που ο ΦΠΑ καθίσταται οφειλόμενος.

Σε παραδείγματα που παρουσιάζει ο ΣΕΛΚ αναφέρεται ότι εάν ένα ξενοδοχείο Α παραχωρεί κουπόνι σε πελάτες του κατά το χρόνο αναχώρησής τους, για δωρεάν διαμονή που μπορεί να συνδυαστεί με μελλοντική παραμονή, τότε το κουπόνι αυτό είναι στην ουσία 100% εκπτωτικό και δεν καλύπτεται από τους νέους κανόνες. Ωστόσο, εάν η τράπεζα Β αγοράζει κουπόνια από το κατάστημα Γ και τα παραχωρεί δωρεάν για να προσελκύσει μελλοντικούς πελάτες, τότε αυτά είναι εντός του πεδίου εφαρμογής των νέων κανόνων.

Για τα κουπόνια συγκεκριμένου σκοπού, σημειώνεται ότι ο ΦΠΑ δεν καταβάλλεται όταν εξαργυρωθεί το κουπόνι αλλά εάν η επιχείρηση που εξαγοράζει το κουπόνι έναντι φορολογητέων αγαθών ή υπηρεσιών, είναι διαφορετική από την επιχείρηση που το έχει εκδώσει.

Σε ότι αφορά τα κουπόνια πολλαπλών σκοπών αναφέρεται ότι είναι στην ουσία δωροκουπόνια, για τα οποία καταβάλλεται πληρωμή αλλά κατά το χρόνο της πληρωμής δεν είναι γνωστή η ακριβής φύση των αγαθών ή υπηρεσιών που θα παραδοθούν ή θα παρασχεθούν.

Επισυνάπτεται η εγκύκλιος για τον φορολογικό χειρισμό κουπονιών.

M.X.