You are here

Αδιαφορούν για cashback επιχειρήσεις και πολίτες

13/11/2022 06:00

Πολύ χαμηλή είναι η εφαρμογή και χρήση της υπηρεσίας ανάληψης μετρητών (cashback), από υπεραγορές, φούρνους, περίπτερα και πρατήρια βενζίνης, ενώ ελάχιστες είναι οι επιχειρήσεις που αποφάσισαν να προσφέρουν τη συγκεκριμένη υπηρεσία, σύμφωνα με στοιχεία από την Κεντρική Τράπεζα Κύπρου (ΚΤΚ).

Με βάση ανάλυση της ΚΤΚ, η χρήση της υπηρεσίας «επιστροφής μετρητών» είναι πολύ χαμηλή και ανήλθε μόλις σε 0,1%, τόσο σε αξία όσο και σε αριθμό, έναντι του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν µε κάρτες πληρωμής, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Σε ενημέρωση στη Βουλή, ο Ανώτερος Διευθυντής Διεύθυνσης Τραπεζικών Εργασιών της ΚΤΚ, Χρίστος Φανόπουλος, στο πλαίσιο της συζήτησης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι περιπτεριούχοι με τη νέα υπηρεσία, αλλά και των χρεώσεων που επιβάλλονται από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών για κάθε συναλλαγή µε τη χρήση πιστωτικής κάρτας, αναφέρει ότι μόνο το 0,5% του συνολικού αριθμού των εμπόρων (αντιπροσωπεύοντας 1,5% του συνολικού αριθμού τερματικών) προσφέρουν την υπηρεσία «επιστροφής μετρητών».

Προσθέτει ότι οι πολίτες που κατέχουν χρεωστικές κάρτες που εκδίδουν οι τέσσερις μεγαλύτερες τράπεζες (Τράπεζα Κύπρου, Ελληνική Τράπεζα, Eurobank και Alpha Bank), δύναται να χρησιμοποιούν την υπηρεσία, σε σημεία πώλησης εμπόρων, νοουμένου ότι χρησιμοποιούν τερματικά δύο συγκεκριμένων αποδεκτών καρτών πληρωμής (RCB Bank Ltd and JCC Payment Systems Ltd).

Αναφέρει, ότι σύμφωνα µε στοιχεία που τους παρείχε ο «Νέος Σύνδεσμος Περιπτεριούχων», περίπου το 25% των µελών του χρησιμοποιούν, επί του παρόντος, τερματικά της JCC Payment Systems Ltd.

Υπενθυμίζεται ότι την έντονη αντίδραση περιπτεριούχων προκαλεί η απόφαση για εφαρμογή της υπηρεσίας cashback από τα περίπτερα, χωρίς να χρειάζεται κάποια διαδικασία παρά μόνο παρουσιάζοντας την προσωπική τους χρεωστική κάρτα στο ταμείο του καταστήματος.

Ο κ. Φανόπουλος, αρχικά διευκρινίζει ότι η υποχρέωση των επιχειρήσεων, συµπεριλαµβανοµένων αυτών που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών και το λιανικό εμπόριο, για αποδοχή καρτών πληρωμής, είναι απόρροια απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου και νομοθετικής ρύθμισης και άπτεται της αρμοδιότητας της ΚΤΚ.

Όσον αφορά την υπηρεσία «επιστροφής μετρητών», ξεκαθαρίζει ότι αποτελεί νόμιμη υπηρεσία και δεν προϋποθέτει έκδοση άδειας ή εποπτεία από την ΚΤΚ.  

Εξηγεί ότι η παροχή της επαφίεται στις τράπεζες που εκδίδουν χρεωστικές κάρτες και στους αποδέκτες καρτών πληρωμής, ενώ διευκρινίζει πως οι επιχειρήσεις δεν υποχρεούνται, αλλά δύνανται να επιλέγουν κατά πόσο θα χρησιμοποιούν την εν λόγω υπηρεσία.

Χρεώσεις καρτών

Όσον αφορά στις χρεώσεις που επιβάλλονται από τους αποδέκτες καρτών πληρωμής προς τους εμπόρους κατά την αποδοχή καρτών (χρεωστικών ή πιστωτικών), αναφέρει ότι εξαρτώνται από τις διατραπεζικές προμήθειες, τις χρεώσεις που επιβάλλονται από σχήματα καρτών (π.χ. Visa, MasterCard) και τις επιβαρύνσεις εμπόρων για την παρεχόμενη υπηρεσία.

Σημειώνει περαιτέρω ότι το ύψος των συνολικών χρεώσεων για κάθε συναλλαγή µε τη χρήση κάρτας, καθορίζεται από την αγορά, εφόσον διασφαλίζεται ο ελεύθερος ανταγωνισμός.

Εξηγεί ότι, μόνο οι διατραπεζικές προμήθειες υπόκεινται σε νομοθετική ρύθμιση µέσω Ευρωπαϊκού Κανονισμού, σύμφωνα µε τον οποίο καθορίζονται ανώτατα όρια στις προμήθειες που καταβάλλονται άμεσα ή έμμεσα για κάθε πράξη μεταξύ του εκδότη και του αποδέκτη σε µία πράξη πληρωμής µε κάρτα.

Ειδικότερα, ενημέρωσε ότι οι διατραπεζικές προμήθειες δεν δύνανται να υπερβαίνουν το 0,2% και το 0,3% της αξίας της συναλλαγής για καταναλωτικές χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες αντίστοιχα, σημειώνοντας ότι η ΚΤΚ έχει αρμοδιότητα να διασφαλίζει ότι οι χρεώσεις δεν ξεπερνούν τα ανώτατα όρια.

Επεσήμανε επίσης ότι η δεύτερη και η τρίτη συνιστώσα των χρεώσεων, ρυθμίζονται µε ιδιωτικές συμφωνίες μεταξύ των εμπλεκομένων μερών.

Της Ελένης Χαραλάμπους